Z tym pytaniem często spotykam się na różnego rodzaju blogach oraz forach internetowych.

Mając chwilę czasu staram się odpowiedzieć na to pytanie, jednak głębszego rozwinięcia nie sposób zamieścić na każdym wątku, czy poście, dlatego też powstał ten artykuł. Łatwiej jest odesłać użytkownika do jednego rozwinięcia problemu, niż omawiać gopowierzchownie we wszechinternecie. A więc pytanie brzmi: Jak założyć sklep internetowy? Od czego w ogóle zacząć?

 

Analiza działalności - czy sklep internetowy jest dla mnie? 

Analiza działalności gospodarczejPierwszym krokiem przed założeniem sklepu internetowego powinna być analiza własnej działalności gospodarczej. Nie każda branża nadaje się do sprzedaży internetowej. Niektóre mogą z kolei generować ogromne koszty dostaw. Zastanów się jak chcesz sprzedawać. Może mieć sklep internetowy działający lokalnie, w obrębie Twojego miasta. Możesz też mieć sklep internetowy sprzedający produkty, w obrębie całego kraju lub nawet na całym świecie. Jeżeli zamierzasz handlować towarami o bardzo krótkim terminie ważności, mam tu na myśli jeden, dwa dni zdecyduj się na sklep internetowy działający lokalnie. Towar będziesz mógł nawet sam dowozić. Tego typu platformy sprzedażowe cieszą się dużym zainteresowanie, zwłaszcza w dużych miastach, a sprzedawane są w ten sposób nawet świeże warzywa, soki i podobne produkty o delikatnej strukturze i krótkim terminie ważności. W mniejszych miejscowościach może okazać się że będziesz miał zbyt małe zainteresowanie tego typu usługą.  

Produkty o dłuższym terminie ważności nadają się do sprzedaży na terenie całego kraju, a nawet globalnie. Jeżeli posiadasz już sklep stacjonarny masz już na pewno obraz tego co klienci oczekują od Twojej branży, a czego nie lubią. Jeżeli jednak dopiero rozpoczynasz przygodę z biznesem warto przeglądać artykuły branżowe oraz fora internetowe tematyczne. Z informacji zamieszczonych w tych miejscach zawsze będziesz mógł coś wyciągnąć dla siebie. 

Jeżeli masz wątpliwości dalej śledź konkurencję, która działa podobnie. Jeżeli weźmiesz od niej to co dobre i naprawisz to co złe, masz dużo większe szanse na odniesienie sukcesu. 

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

 

Analiza rynku – czy mój sklep internetowy będzie miał szanse na sukces? 

Analiza rynkuTo wszystko zależy od branży i konkurencji działającej w niej. Nie chodzi mi oczywiście o ilość firm świadczących podobną sprzedaż, bo to oczywiście nie ma większego znaczenia. Chodzi o sklepy internetowe o ugruntowanej pozycji, dobrych cenach, dobrej obsłudze. Mówimy o silnej konkurencji, której będziesz musiał stawić czoła by odnieść zwycięstwo, a co za tym idzie pieniądze. 

Siła konkurencji wpływa również na budżet potrzeby do wypromowania sklepu internetowego oraz samej marki. Ocena sytuacji przed założeniem sklepu internetowego może uchronić Cię nie tylko przed rozczarowaniem, ale i przed gigantycznymi stratami.  

Jeżeli stajesz przed problemem w postaci "dinozaurów sprzedaży" w Twojej branży poszukaj niszy rynkowej, jednej gałęzi danej branży, specjalizuj się właśnie w niej. Z czasem gdy zdobędziesz zaufanie użytkowników będzie dodawał kolejne drogi, kategorie sprzedaży.  

Drugim rozwiązaniem jest sprzedaż lokalna. Dwa lata temu wykonywaliśmy sklep internetowy dla firmy komputerowej z Wrocławia. Początkowo sprzedaż produktów miała obejmować cały kraj, jednak konkurencja w tej branży jest tak gigantyczna, że na promocję sklepu potrzebna by była fortuna. Oczywiście był to startup, który takim budżetem nie dysponował. Skupiliśmy się więc na sprzedaży na terenie Wrocławia. Została utworzona placówka stacjonarna, wspierająca sprzedaż internetową.  Zmniejszenie zasięgu, skupienie się na jednej miejscowości przyniosła zyski.  

 

Logistyka niezbędna w sklepie internetowym 

Logistyka w sklepie internetowymWiele osób planując założenie sklepu internetowego nie myśli nad tą jakże istotną kwestią, a jest krok niezbędny. Przed założeniem sklepu należy sprawdzić jak można przechowywać produkty. Przecież nie będziesz ich trzymał w piwnicy. Warto rozejrzeć się nad jakąkolwiek powierzchnią do wynajęcia, która by spełniała odpowiednie warunki do przechowywania danego towaru. Może to być lokal bez okien na uboczu miasta. Pozwoli nam to zaoszczędzić sporo grosza. Klienta nie będzie interesowało gdzie znajduje się Twój magazyn. Jeżeli już prowadzisz sklep stacjonarny najprawdopodobniej problem ten nie będzie Cię dotyczył. Wysyłki możesz realizować bezpośrednio ze sklepu internetowego. O tym pisaliśmy w artykule "Sklep internetowy jako wsparcie lokalnej sprzedaży". 

Magazyn to nie wszystko, towar należy w jakiś sposób wysłać do klienta. Należy rozeznać się wśród firm kurierskich i znaleźć tę, która ma najkorzystniejsze warunki dostarczania paczek. Zaopatrz się w odpowiednie opakowania dla swoich produktów, dowiedz się też jakie są normy przewozu danego wyrobu. Przez sieć możesz sprzedawać nawet wyroby mięsne, należy jednak je odpowiednio opakować i wysyłać dostosowanym do tego celu środkiem transportu.  

Dobrym pomysłem jest pakowanie produktów w kartony oznaczonymi Twoim logiem. Czy to bezpośrednio na tekturze czy na taśmie klejącej, jest już mniej istotną sprawą. Pomoże Ci do budować świadomość marki. Do paczki możesz zawsze wrzucić gratis, ulotkę, katalog promocyjnych produktów. Są to drobiazgi, jednak pomagające utrzymać klienta przy nas. 

 

Wybór wykonawcy tworzącego sklep internetowy 

wybor wykonawcyNa rynku jest niewątpliwie wiele firm świadczących usługi projektowania sklepów internetowych. Postaram się opisać na co zwrócić uwagę, czego unikać. Przede wszystkim sklep internetowy ma działać 24 godziny na dobę, musi być niezawodny i posiadać wsparcie techniczne. Problem znikających studentów czy innego rodzaju wykonawców, w tym przypadku oznacza zniknięcie Twojego biznesu. W przypadku problemów na stronie firmowej nie będziemy mieć jeszcze tak daleko idących konsekwencji jak w przypadku niedziałającego sklepu internetowego. Sklep internetowy musi działać, koniec, kropka.  

Tego typu zlecenie niewątpliwie należy zlecić firmie posiadającej odpowiednie kwalifikacje. Na co patrzeć. Przede wszystkim, głównym wyznacznikiem powinno być portfolio firmy projektującej sklep internetowy, ilość projektów danej firmy może świadczyć o doświadczeniu jakie zdobyła tworząc swoje projekty. Drugim czynnikiem jest wygląd. Jeżeli podobają Ci się prace firmy, które właśnie przeglądasz portfolio to najprawdopodobniej Twój sklep internetowy też Ci się spodoba. 

Zbierz kilka firm, które spełniają Twoje wymogi i porównaj ofertę cenową. Stosunek ceny do jakości pomoże Ci wybrać tę najodpowiedniejszą. 

 

Szata graficzna sklepu internetowego 

szata graficzna dla sklepu internetowegoJest to nie zwykle ważny element zakładania własnego sklepu internetowego. Jednak jeśli nie masz żadnej wizji, koncepcji jak powinien wyglądać Twój sklep internetowy możesz tę kwestię w całości zostawić firmie, która będzie projektować go dla Ciebie.  

Szata graficzna sklepu internetowego powinna być estetyczna, przejrzysta i zachęcać do dalszego przeglądania go po wejściu na główną stronę. Powinna tematycznie nawiązywać do tego sprzedajesz, czyli użytkownik, który odwiedzi Twój e-commerce powinien od razu wiedzieć, że trafił we właściwe miejsce. Nie zlecaj wykonywania szaty graficznej do już istniejącego sklepu internetowego. Budowanie marki i odbiorców polega na wyróżnianiu się z pośród tłumów nie tylko usługami, oferowanymi towarami i ceną, ale też wyglądem. Bądź oryginalny, a ludzie Cię zapamiętają.  

Być oryginalnym nie znaczy tworzenia nowych trendów internetowych na siłę. Sam schemat budowy sklepu internetowego jest dość podobny. Jest tego dość ważny powód, mianowicie przyzwyczajenia internautów. Umiejscowienie nawigacji, koszyka to elementy, których zbiegiem czasu każdy się nauczył i wchodząc na nowy sklep online szuka ich właśnie w tym miejscu gdzie widział je wcześniej. Korzystając z utartych trendów projekcyjnych stajesz się przyjazny użytkownikowi jest to niezbędne do promocji sklepu internetowego

 

Funkcjonalność sklepu internetowego 

Funkcjonalność sklepu internetowegoOprócz samego wyglądu sklepu, bardzo ważnym aspektem jest jego funkcjonalność, która od początku do końca musi obsłużyć dane zamówienie. Funkcjonalności sklepu internetowego muszą być proste w obsłudze. Nie ma tutaj miejsca na braki w podstawowych funkcjonalnościach, tak samo nie ma miejsca w sklepie internetowym na funkcjonalności trudne w obsłudze dla Twoich klientów. Wszystko musi być wyważone i sprowadzone do złotego środka.  

Jeżeli Twój sklep internetowy potrzebuje wyjątkowej funkcjonalności, która jest wymagana ze względu na rodzaj Twojego towaru jest to dobry sygnał, że Twój asortyment posiada cechy wyjątkowe. Tworzenie nowych funkcjonalności w sklepie internetowym musi zostać poprzedzone dokładna analizą zachowań użytkowników na podstawie innych elementów bardziej lub mniej podobnych lub na ich podstawie wywnioskowanego prawdopodobieństwa zachowania użytkowników w stosunku do tworzonej funkcjonalności. Pozwoli to na stworzenie przyjaznego dla klientów rozszerzenia, które każdy będzie mógł obsłużyć intuicyjnie. 

Dla nietypowych sprzedaży jak produkty o wielu wariantach, budowie modułowej lub produktów tworzonych na zamówienie, dobrym wyjściem jest stworzenie konfiguratora produktów. Konfigurator produktu pozwala złożyć konkretną wersję wyrobu w kliku krokach. W każdym kroku użytkownik może przypisać konkretną cechę do tworzonego przez siebie produktu, a następnie unikalną konfigurację przesłać do sprzedawcy. 

 

Promocja sklepu internetowego 

promocja sklepu internetowegoOstatnim etapem zakładania sklepu internetowego jest jego promocja. Rodzaj promocji dostosowuje się do rodzaju branży w której prowadzisz biznes oraz zasięgu Twojego e-commerce. Jednym z najlepszych i najskuteczniejszych rodzajów promocji jest wyszukiwarka Google. Możesz w niej promować sklep internetowy lokalnie oraz globalnie. Szybkość efektów promocji zależy o promującej się konkurencji oraz jej ilości. Kolejnym świetnym miejscem na promowanie e-biznesu jest największe medium społecznościowe Facebook. Promocja w tym serwisie jest stosunkowo tania i przebiega bardzo sprawnie, pozwala na zdobycie stałych klientów.  

Dla sklepów internetowych działających głównie lokalnie polecana jest również reklama oparta na tradycyjnych metodach na przykład poligraficznych. Roznoszenie ulotek wieszanie banerów jest dalej skuteczne i bardzo popularne. O tym jak promować własny sklep internetowy został napisany obszerny artykuł, który znajdziesz tutaj: Promocja sklepu internetowego