W internecie sklepy internetowe dropshippingowe nie są już niczym nowym. Model tego typu sprzedaży zyskuje co raz więcej zwolenników. Otwiera możliwość sprzedaży w sieci osobom, które nie prowadzą ani sklepu stacjonarnego, ani nie mają dostępnej jakiejkolwiek powierzchni magazynowej.

Co to jest dropshipping?

To model sprzedaży polegający na tym, że sprzedawca pozyskuje klienta, a zamówienie przekazuje hurtowni. Hurtowania w całości obsługuje zamówienie i wysyła je do klienta.

W sprzedaży dropshippingowej sklep internetowy to swego rodzaju przedstawiciel handlowy prezentujący ofertę firmy trzeciej. Sklep internetowy nie posiada towaru, który sprzedaje, pozyskuje jedynie zamówienia i przekazuje je firmie z którą współpracuje.

 

Jakie są zalety dropshippingu?

Dropshipping ma praktycznie same zalety. Po pierwsze do sprzedaży potrzebujesz jedynie sklepu internetowego i API, które pozwoli Ci się zintegrować ze stanem magazynowym hurtowni z którą współpracujesz.

Kolejną ogromną zaletą dropshippingu jest niski koszt otworzenia działalności gospodarczej. Jak wcześniej wspomniałem na start potrzebujesz jedynie platformy sprzedażowej, którą jest sklep internetowy. Zamówienie sklepu internetowego jest znacznie tańsze niż zamówienie całego asortymentu do sklepu, wynajęcie powierzchni magazynowej.

Możesz siedzieć w domu, mieszkaniu i zarabiać. Możesz mieszkać na drugim końcu świata i sprzedawać produkty, w Polsce lub gdzie tylko zechcesz. Nie potrzebujesz pomieszczenia na magazyn. Nie przechowujesz towarów, które sprzedajesz, a więc masz znacznie ułatwione sprawy logistyczne. Nie musisz wynajmować hali, magazynu by pomieścić cały asortyment ze swojego sklepu internetowego. Nie musisz również martwić się firmami kurierskimi. Ty zdobywasz zamówienia, a wysyła je hurtowania.

Działając w modelu dropshippingu rozwiązujesz również problemy zwrotów, oraz zalegających niesprzedanych towarów. Wszystko na siebie przejmuje hurtowania.

 

Zalety dropshippingu:

  • wymagany jedynie sklep internetowy

  • niskie koszty otworzenia działalności

  • brak potrzeby zakupu towaru

  • brak zalegającego niesprzedanego towaru

  • dowolne miejsce prowadzenia działalności

  • brak magazynu

  • brak umów z kurierami

 

Dropshipping rozwiązuje problemy osób, które z wielu powodów nie mogą otworzyć sklepu internetowego czy stacjonarnego.

Nie którzy twierdzą, że dropshipping ma jeden poważny minus. Mianowicie uniemożliwia sprzedaż stacjonarną. To oczywiście nie prawda. Po pierwsze dropshipping to model sprzedaży internetowej, a nie stacjonarnej. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy bazujący na dropshippingu, nic nie stoi na przeszkodzie byś też otworzył sklep stacjonarny i zamówił do niego towar.

 

Dla kogo jest dropshipping?

Dropshipping jest praktycznie dla każdego, kto chce sprzedawać, w sieci. Nie ma znaczenia czy masz magazyn, czy już prowadzisz sklep internetowy. Dropshipping może stanowić dodatkową gałąź twojego asortymentu, lub być osobnym sklepem internetowym.

Jest jednak grupa osób, którym model dropshippingu otwiera drogę do sprzedaży internetowej. Są to osoby chcące otworzyć swój własny biznes, bez przeznaczania dużych pieniędzy na start. Dropshipping jest dla osób mieszkających na wsiach, miasteczkach, a nawet zagranicą. Jest to model sprzedaży idealny dla każdego kto chciałby sprzedawać ale nie ma możliwości otwarcia sklepu stacjonarnego.

Jest to wspaniały model sprzedaży, ponieważ każdy może, w niego wejść i nie liczy się to kto ile ma na inwestycję ale to jakim jest sprzedawcą i jak ambitnie podchodzi do sprzedaży i budowania swojej marki.

 

Jak sprzedawać w modelu dropshipping?

  1. Po pierwsze potrzebujesz wiedzieć w jakiej branży będziesz działał, a następnie wybrać odpowiednie hurtowanie, które pozwalają na tego typu sprzedaż.

  2. Kolejnym krokiem jest stworzenie sklepu internetowego. Ja otworzyć sklep internetowy dowiesz się z artykułu „Jak otworzyć sklep internetowy, który będzie sprzedawał?”.

  3. Kolejnym krokiem jest integracja sklepu internetowego z API hurtowni. Tak aby proces zamówienia oraz wymiany informacji z hurtownią był jak najbardziej zautomatyzowany.

  4. Ostatnim etapem jest promocja sklepu internetowego. Każdy sklep internetowy trzeba odpowiednio wypromować aby przyciągnąć do niego klientów.

 

Jak promować sklep internetowy działający w modelu dropshipping?

Największym problemem sklepów internetowych sprzedających w modelu dropshipping są kopie treści. Opisy produktów pobierane są z hurtowni. Rodzi to spore problemy w przypadku pozycjonowania sklepu internetowego w Google. Jeżeli to możliwe to treści zmieniamy na unikalne.

Sklep internetowy sprzedający w modelu dropshipping promujemy podobnie jak tradycyjne sklepy internetowe. Najlepszymi metodami są:

 

Dobrym rozwiązaniem pomagającym w promocji sklepu internetowego jest prowadzenie bloga w obrębie sklepu internetowego.

 

Czy na dropshipping można zarobić?

Ze sklepem internetowym działającym, w modelu dropshipping jest tak samo jak ze zwykłym. Musimy zadbać o jego wygląd, przyjazny interfejs użytkownika, odpowiednie funkcjonalności, które będą trzymały nasz sklep internetowy, w pewnych ramach standardów webowych.

Maszyna do zarabiania to nie wszystko, w dalszym etapie najważniejsza jest promocja sklepu internetowego. To dotarcie do użytkownika definiuje sukces niż jego brak, a następnie zdobywanie stałych klientów.

Z pewnością otworzenie sklepu internetowego działającego, w tym modelu sprzedaży jest znacznie szybsze niż otwarcie sklepu internetowego, w którym sprzedawca organizuje cały magazyn i logistykę. Dropshipping przeskakuje przez cały etap magazynowania i planowania logistyki.

Podsumowując. Dropshipping pozwala zarobić podobnie jak tradycyjny sklep internetowy. Otwarcie biznesu opartego na dropshippingu jest za to znacznie szybsze i tańsze co jest bardzo ważne dla startujących biznesów.

 

Jak wybrać hurtownię?

(solidność, wybór, szybka wysyłka, dobre api, jakość obsługi)

W dropshippingu nie mamy wpływu, ani zbytniej kontroli nad tym jak przebiega cały proces realizacji zamówienia dlatego ważne jest byśmy rozpoczęli przygodę z dropshippingiem z hurtownią godną zaufania, która ma już doświadczenie, w tej materii.

Jedni nazwą brak wpływu na proces zamówienia minusem dropshippingu dla innych nie będzie miało to znaczenia. Na pewno dla początkujących sprzedawców internetowych jest to nie minus a spora zaleta. Startując ze sprzedażą, w modelu dropshipping bez większego doświadczenia dobrze jest powierzyć zadania związane z realizacją zamówienia, komuś kto ma w tej materii duże większe doświadczenie niż my.

 

Jak wybrać więc hurtownie z którą rozpoczniemy współpracę?

  • Wieloletnie doświadczenie – ważne jest by hurtowania miała już jakieś doświadczenie w dropshippingu. Doświadczenie oznacza profesjonalną obsługę i małe ryzyko występowania błędów.

  • Szeroki wybór asortymentu – duży wybór produktów jest niezwykle ważny. Jeżeli chcemy być konkurencyjni musimy naszym klientom zaproponować szeroki wachlarz produktowy.

  • Konkurencyjne ceny – klient będzie robił u nas zakupy jeżeli będzie mu się to opłacało. My też musimy swoje zarobić na marży, a więc musimy wybrać hurtownię, która nam na to pozwoli.

  • Jakość obsługi – najważniejszy w całym przedsięwzięciu jest klient, a więc jakość obsługi musi być na najwyższym poziomie. Sprawdzamy jak szybko towar zostaje wysyłany z hurtowni. Jeżeli to możliwe, sprawdzamy opinie w sieci o danej hurtowni. Ważna jest też obsługa ze sprzedawcą. Szybka reakcja na powstałe, nieprzewidziane problemy oraz chęć ich rozwiązania to cechy bardzo pożądane w współpracy biznesowej.

  • API – sklep musi być zintegrowany z hurtownią i tutaj najlepiej gdyby hurtowania posiadała odpowiednie API pozwalające na automatyczną komunikację z magazynem. Bez API lub chociaż plików pozwalających na import produktów integracja z hurtownią jest bardzo trudna.

 

Pułapki w dropshippingu

Tworząc biznes, którego celem ma być osiągnięcie sukcesu, nie możemy popełniać błędów. Na naszym blogu swego czasu powstał artykuł „Pułapki e-commerce”. W sklepie internetowym sprzedającym, w modelu dropshipping jest również sporo miejsca na popełnienie błędów. Sprzedając, tą formą sprzedaży musimy pamiętać, że nie jesteśmy sami z tym pomysłem. Ktoś już z tej samej hurtowni sprzedaje produkty za pomocą dropshippingu. Tym samy są sklepy internetowe, które mają niemal identyczną gałąź produktową i podobne ceny. W przypadku sprzedaży dropshippingowej profil naszego biznesu jest mniej unikalny, mniej wyjątkowy.

 

Najczęstsze przyczyny porażki w dropshippingu

  • Współpraca z nieodpowiednią hurtownią – wybór hurtowni to obok samej platformy sprzedażowej jeden z najtrudniejszych etapów budowania biznesu dropshippingowego. Problemy w tej przestrzeni mogą pojawiać się naprawdę różnie. Mogą to być problemy związane z błędami w wysyłce, opóźnione wysyłki. Źle działające API czy słaby kontakt. Pamiętaj, że klient nie wie, że to hurtowania realizuje zamówienie i nie masz na ten proces wpływu. Wszystkie błędy w tym zakresie przechodzą na Twoje konto.

  • Zbyt wysoka marża – jak wcześniej wspomniałem nie jesteś jedynym sprzedawcą, który współpracuje z daną hurtownią. Oznacza to, że macie podobny asortyment oraz podobne ceny. Narzucanie zbyt wysokiej marży doprowadzi do odpływu klientów do sklepu konkurencyjnego.

  • Słaba promocja sklepu internetowego – moim zdaniem jest to najczęstsza przyczyna upadku biznesów internetowych i nie chodzi tylko o sklepy internetowe działające w dropshippingu. Przemyślana dobra i szeroka promocja sklepu internetowego pozwala sprzedawać więcej i drożej. W droppshippingu jest to tym ważniejsze, że masz zawsze podobną konkurencję. Dobrze wypozycjonowa sklep internetowy, czy dobrze prowadzona kampania na Facebook, pozwala wyjść przed szereg konkurencji. O tym zapomina bardzo wielu sprzedawców.

  • Źle zaprojektowany sklep internetowy – sklep może być źle zaprojektowany w wielu płaszczyznach. Szata graficzna może odstraszać klientów, nie pasować do standardów danej branży, interfejs użytkownika może być dla niego niezrozumiały, brak optymalizacji, wolne wczytywanie się to jedne z wielu konsekwencji źle zaprojektowanego sklepu internetowego. Dlatego w tym przypadku warto zlecić to zadanie specjalistom. Dla wielu sprzedawców sklep internetowy to tylko narzędzie, gdy coś z nim się stanie skasuje je i zamieni na nowe. Pamiętaj, że sklep internetowy to też bezpieczeństwo danych Twoich klientów. Odpowiadasz za ich bezpieczeństwo.

  • Zła integracja z API – nie rzadko spotyka się również nieprawidłowo działającą integrację z hurtownią. Nieprawidłowości, w tej płaszczyźnie często prowadzą do prezentowania klientowi nieaktualnej oferty.

 

Jak być bardziej konkurencyjnym sprzedawcą dropshippingowym?

Skoro dropshipping produkuje taką konkurencję to czy są rozwiązania, które mimo wszystko pozwolą nam na sprzedaż? Na każdy problem jest jakieś rozwiązanie, znane lub nie ale jest. Jak wcześniej już mogłeś przeczytać, na dropshippingu da się dobrze zarobić, niestety jak w przypadku każdego sklepu internetowego trzeba się najpierw sporo napracować. Jak sprawić by nasza konkurencja była mniej uciążliwa dla nas?

Przede wszystkim Twój sklep internetowy musi świetnie się prezentować i świetnie działać. Szata graficzna powinna być wykonana zgodnie z najnowszymi standardami webowymi. Rosponsywność to podstawa. Około połowa Twoich klientów to będą użytkownicy mobilni, a więc jakość i wygoda obsługi sklepu internetowego na telefonie to priorytet. Podsumowując Twój sklep wizualnie i technicznie musi być lepszy od sklepów internetowych konkurencji.

Sklep internetowy powinien budzić zaufanie, wyglądać profesjonalnie. Dział z artykułami, opinie klientów oraz czat pozwolą Ci osiągnąć pułap profesjonalizmu.

Jeżeli chodzi o ceny to po prostu pilnuj by nie były dużo wyższe niż u konkurencji.

Jeżeli masz już świetnie działający sklep internetowy zadbaj o jakość integracji z hurtownią. Integracja musi być nie zawodna. Musi dbać o to by asortyment był zawsze aktualny. Chować produkty z zerowym stanem magazynowym i importować nowe. Aktualność cen jest również ważna. Za wszelkie błędy płacisz przecież Ty.

Rozszerz swój dropshipping o kolejną hurtownię lub dodaj dodatkowo własną ofertę. Stając się bardziej wyjątkowym, stajesz się bardziej konkurencyjnym. Z czasem możesz dojść do poziomu, że to dropshipping będzie dodatkiem do Twojego sklepu, a nie na odwrót. W oczach swych klientów staniesz się większym, ważniejszym graczem dającym o wiele lepszy i ciekawszy wybór niż konkurencja.

Posiadanie świetnego sklepu internetowego oraz niezawodnej integracji to jeszcze niestety za mało. Aby na dobre zostawić konkurencję w tyle potrzebujesz mocnej promocji takiej, która przesłoni Twoją konkurencję. Musisz zadbać o to byś to Ty był tym najbardziej widocznym w Google, w social mediach, na forach internetowych. Dobrze wypromowany sklep internetowy radzi sobie świetnie ze sprzedażą nawet jeśli ma ceny nie co wyższe od konkurencji.

Podsumowując dropshipping ma niższy pułap finansowy wejścia, w biznes niż tradycyjny sklep internetowy. Sklep internetowy stworzony do sprzedaży, w modelu dropshipping boryka się z większą konkurencją niż, w pełni samodzielny sklep internetowy. Jednak przy odpowiedniej promocji i kreatywnym prowadzeniu sklepu internetowego dropshippingowego sukces jest tak samo osiągalny jak w przypadku normalnego sklepu internetowego.