W tym omówieniu przestudiujemy najważniejszą umiejętność obsługi sklepu internetowego opartego na silniku Opencart, czyli dodawanie produktów do sklepu internetowego.
Dodawanie produktów w Opencart jest bardzo intuicyjnym
procesem. Cały sklep został wykonany, w powielanym interfejsie, czyli gdziekolwiek nie wejdziemy zobaczymy podobne listy, z podobnymi opcjami zarządzania, gdzie główny interfejs edycji lub listy wpisów zawsze znajduje się w tym samym miejscu. Dzięki temu gdziekolwiek się nie znajdziemy możemy śmiało korzystać z wiedzy zdobytej na innym przykładzie. Całą przygodę z produktami rozpoczynamy od zalogowania się w sklepie. Aby dotrzeć do panelu administracyjnego Opencart, wystarczy do naszej domeny dopisać: ukośnik oraz słowo admin. Adres przykładowo powinien wyglądać tak: domena.pl/admin. Po przejściu do objaśnianego łącza, ujrzymy panel logowania systemu. Opencart.
Po wpisaniu prawidłowych danych i wciśnięciu przycisku "Zaloguj", system przekieruje nas do głównego kokpitu, który został objaśniony już, w kursie: Prezentacja Opencart. Cała nawigacja służąca do zarządzania sklepem internetowym jest zlokalizowana po lewej stronie kokpitu.
Można ją rozwinąć by widzieć podpisy pozycji menu, lub schować zaoszczędzając tym samym miejsca. Zakładka w której znajdziemy wszelkie funkcje służące do zarządzania zawartością naszego sklepu internetowego nosi tytuł "Katalog". Po rozwinięciu jej, ukażą się nam odpowiednie dla poszczególnych działów odnośniki. W tym kursie omówimy dwa najważniejsze działy, które pomogą nam wypełnić bazę danych naszymi produktami. Są to "Kategorie" oraz "Produkty". Przed dodanie produktu należy upewnić się czy posiadamy odpowiednia kategorię do której będzie pasował nasz produkt. W tym celu z listy rozwiniętej wybieramy odnośnik "Kategorie".
System przekieruje nas do listy kategorii znajdujących się w naszym sklepie. Jeżeli widzisz kategorię do której chcesz dodać swój produkt to możesz pominąć ten akapit, jeżeli nie spójrz w górną, prawą część strony z listą. Znajduje się tam zestaw przycisków, pomagający nam w zarządzaniu zawartością kategorii.
Dodawanie kategorii do sklepu internetowego
Aby dodać produkt, klikamy niebieski przycisk z plusikiem. System przekieruje nas do formularza dodawania nowej kategorii.
Formularz dodawania kategorii mamy podzielony na trzy karty: Ogólny, Dane, Wygląd. Ogólny składa się z podstawowych i wymaganych informacji jak nazwa kategorii we wszystkich zainstalowanych językach, opis kategorii. Dalsze pola są wsparciem dla optymalizacji sklepu internetowego. Możemy w nich zdefiniować słowo kluczowe kategorii. Opis SEO pomoże poinformować wyszukiwarki internetowe o zawartości danej kategorii, podobnie jest ze słowami kluczowymi SEO.
Kolejna zakładka czyli dane, posiada szereg opcji, które pozwolą na większą personalizację kategorii, co w niej znajdziemy? Omówienia poszczególnych pól znajdziesz poniżej.
- Rodzic - jeżeli chcemy aby dana kategoria była była podkategorią innej kategorii, w tym miejscu wybieramy kategorię nadrzędną. Jeżeli nasza kategoria ma być główną kategorią, zostawiamy to pole puste. Należy pamiętać, że listy w Opencart działają w dość szczególny sposób, aby wybrać z listy pozycję należy w nią wpisać pierwszą bądź pierwsze listery jej nazwy, wtedy system wygeneruje nam listę najbardziej dopasowanych wyników. Zdecydowanie bardzie przyśpiesza to pracę w sklepach gdzie mamy spore ilości pozycji w katalogu.
- Filtry - wybieramy odpowiednie filtry dla produktów, dzięki którym, użytkownik będzie mógł ograniczać ilość wyświetlanych produktów do pasujących mu parametrów.
- Sklepy - Opencart pozwala na prowadzenie kilku sklepów w obrębie jednej domeny, w tym miejscu możemy wybrać sklep dla którego ma być tworzona kategoria.
- Adres URL SEO - jest to słowo kluczowe z którego zostanie utworzony prosty adres dla wyszukiwarek internetowych. Wspomaga pozycjonowanie sklepu internetowego.
- Obrazek - możemy wybrać obrazek dla danej kategorii. Będzie on się wyświetlał na listach kategorii oraz w samej kategorii obok jej opisu.
- Główna - zaznaczenie tej opcji spowoduje, że nasza kategoria będzie wyświetlała się w głównej domyślnej nawigacji.
- Kolumn - pozwala określić ilość kolumn, dla listy produktów.
- Kolejność sortowania - możemy określić porządek według którego będą prezentowane listy kategorii.
- Status - w tym miejscu możemy łączyć kategorię tak by wyświetlała się na sklepie dla wszystkich odwiedzających, lub wyłączyć ją - nie jest wtedy widoczna dla odwiedzających sklep internetowy.
Ostatnia zakładką jest ta o tytule "Wygląd", w zakładce jest dostępna jedna opcja - wyboru layout'u dla danej kategorii, jeżeli posiadamy więcej niż jeden, możemy dowolnie modyfikować wygląd danej kategorii.
Jeżeli wypełniliśmy interesujące nas pola, możemy zapisać kategorię korzystając z czego? Z interfejsu zlokalizowanego zawsze po prawej stronie.
Dodawanie produktów do sklepu internetowego
Jeżeli już więc mamy stworzona kategorię dla naszego produktu lub takowa znajdowała się w naszej bazie kategorii sklepowych, możemy przejść do stworzenia nowego produktu. Aby dodać produkt do sklepu internetowego musimy udać się do nawigacji głównej i rozwinąć pozycję "Katalog". Następnie klikamy łącze "Produkty". Tak jak w przypadku kategorii, tak i w produktach, system przekierowuje nas do listy już znajdujących się produktów w bazie danych. Istniejące produkty możemy edytować i następnie modyfikować. Wystarczy kliknąć niebieski przycisk z symbolem ołówka, który znajduje się przy każdej pozycji na liście. Aby dodać nowy produkt, tradycyjnie przechodzimy do opcji po prawej stronie listy na samej górze. Klikamy niebieski przycisk z plusikiem. Po kliknięciu system przekieruje nas do formularza dodawania produktu. Podobnie jak w przypadku kategorii. Formularz podzielony jest na kilka kart, zaczynając od informacji ogólnych. Produkt jednak ma znacznie więcej przypisanych opcji i o nich poniżej. Karty takie jak atrybuty, opcje zostaną opisane w osobnych kursach.
Karta produktu - Ogólne
W zakładce ogólnych ustawień znajdziemy podstawowe informacje dotyczące produktu, bez których praktycznie każdy rodzaj produktu nie ma szans na dotarcie do jakiegokolwiek klienta odwiedzającego sklep internetowy. Zaczynamy od nazwy produktu, która powinna już klientowi powiedzieć z czym ma do czynienia i czy to co czyta jest tym czego szuka. Kolejne pole to edytor online, umożliwiający opisanie produktu. Kolejne pola służą optymalizacji strony sklepowej z produktem. Możemy w tej części zdefiniować tytuł SEO dla wyszukiwarek internetowych. Tytuł witryn ma wpływ na pozycję strony. Nie tak duży jak jeszcze kilka lat temu, ale ma. Opis SEO, to pole w którym opisujemy zawartość danej strony, w tym przypadku może to być skrócony opis produktu. Opis SEO jest również przeznaczony dla wyszukiwarek internetowych. Na karcie znajdziemy również możliwość dodania słów kluczowych, w polu "słowa kluczowe SEO". Ostatnim elementem są tagi kluczowe, które możemy wyświetlić również na sklepie internetowym. Znajdziemy je w polu "etykiety produktu".
Karta produktu - Dane
Kolejna karta pozwala na ścisły opis produktu pod względem numerów, kodów, cen i wielu innych. W tej zakładce zawarte będą dane niezbędne do prawidłowego naliczania cen przesyłek, podatków oraz wartości cen w koszyku. Warto zatem poświęcić chwilę na uzupełnienie tych danych. Wypełniamy te pola które dotyczą naszego produktu. Pozostałe pozostawiamy puste. Poniżej znajduje się dokładniejszy opis poszczególnych pól.
- Model - wartość liczbowa lub mieszana z literami. Numer seryjny produktu lub po prostu nazwa modelu danego produktu.
- SKU - jednostka magazynowa produkt, opcja ta pomaga odnajdywanie produktów, łączenie z innymi programami.
- UPC - numer z kodu kreskowego
- EAN - europejski kod kreskowy, który jest następca kodu UPC
- JAN - japoński numer produktu
- ISBN - 13 cyfrowy numer książki (Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki).
- MPN - numer katalogowy
- Lokalizacja produktu - lokalizacja wystawionego produktu.
- Cena jednostkowa - cena netto jednego produktu
- Reguła podatkowa - z listy wybieramy odpowiedni podatek jaki ma zostać nałożony na produkt.
- Ilość - ilość dostępnych produktów w magazynie
- Minimalna ilość - jest to ilość jaką użytkownik musi zamówić by w ogóle zrealizować zamówienie.
- Odejmij ze stanu - Czy zakupione produkty mają być odejmowane ze stanu magazynowego zadeklarowanego w polu Ilość.
- Status produktu niedostępnego - komunikat wyświetlany jako status gdy stan magazynowy (deklarowany w polu Ilość) wynosi zero.
- Wymaga dostawy - czy produkt wymaga wysyłki czy można np go pobrać lub otrzymać na maila.
- Adres URL SEO - słowo kluczowe na podstawie którego zostanie zbudowany prosty i przyjazny adres dla wyszukiwarek.
- Dostępny od - data od której można kupować
- Wymiary - pole w którym możemy zadeklarować wymiary produktu, niektóre formy wysyłki wymagają wymiarów.
- Jednostka długości - jednostka w której został podany wymiar
- Waga - w polu możemy zadeklarować wagę produktu, podobnie jak w przypadku wymiarów, waga jest wymagana w niektórych formach wysyłki
- Jednostka wagi - jednostka w jakiej została zadeklarowana waga
- Status - czy produkt jest włączony czy może wyłączony. Wyłączony jest niewidoczny dla klientów sklepu.
Karta produktu - Łącza
W zakładkach łącza możemy przydzielić produkt do odpowiednich mu działów. Na początku wybieramy producenta, wpisując pierwsze litery jego nazwy i następnie wybierając odpowiedniego z wygenerowanej ograniczonej listy. W kolejnym polu możemy przypisać produkt do odpowiednie kategorii. Spowoduje to wyświetlanie się produktu na liście produktów konkretnej kategorii. Do produktu możemy również przypisać odpowiednie filtry, jednak o tym będzie można przeczytać w kolejnych kursach. Czwartą opcją jest wybór sklepu w jakim produkt ma się pokazywać.
Jeżeli na naszym sklepie internetowym prowadzimy sprzedaż programów, kluczy licencyjnych czy skryptów to w piątym polu "Pliki do pobrania", możemy do produktu przypisać odpowiednie pliki. Ostatnim polem z możliwością wyboru to definiowanie produktów powiązanych. Przypisanie produktów powiązanych powoduje, że na karcie szczegółowej danego produktu wyświetla się również lista produktów podobnym. Bardzo przydatny moduł do optymalizacji sprzedaży.
Karta produktu - Obrazek
W tym miejscu możemy dodać obraz produktu. Pierwszy obraz w przestrzeni "Obrazek" jest obrazem głównym wyświetlanym na liście produktów w kategorii, koszyku oraz w modułach prezentujących produkty. W w przestrzeni "Dodatkowe obrazki" mamy możliwość dodania dowolnej ilości obrazów, które będą wyświetlane na karcie produktu w postaci galerii. System sam tworzy miniatury obrazów. Obrazy wysyłane na serwer nie powinny przekraczać 1920 pikseli szerokości oraz 1000 pikseli wysokości. Nie powinny też posiadać więcej niż 2MB. Obrazy w karcie produktu po kliknięciu mają najczęściej maksymalnie 900 pikseli szerokości na 900 pikseli wysokości. Duże obrazy spowalniają znacznie system podczas tworzenia miniatur. Wiele serwerów ma celowo ograniczone zasoby wykorzystania procesora, pamięci RAM co często przyczynia się do występowania błędów podczas próby obróbki dużych formatów zdjęć.