Sklep internetowy bez produktów nie może istnieć. Dodanie produktów jednak potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Dodawanie produktów do sklepu internetowego to żmudny, czasochłonny proces. Gdy mamy do dodania 10 produktów, nie ma problemu, gorzej gdy są ich tysiące. Czy jest możliwość automatyzacji tego procesu? Jak można importować produkty i skąd? O tym wszystkim dowiesz się w dzisiejszym artykule.

 

Spis treści:

 

Jak zautomatyzować proces dodawania produktów?

Ręczne dodawanie produktów wymaga sporego nakładu czasu, lepiej więc cały proces zautomatyzować. Automatyzacja tego procesu polega na tworzeniu rozszerzeń do nowopowstałych sklepów internetowych oraz tych istniejących od dłuższego czasu. Najczęściej są to moduły, które nie modyfikują plików silnika platformy sprzedażowej, dzięki czemu moduły importu będą działały nawet po jego aktualizacji, a gdy już nie będą potrzebne można je w łatwy sposób usunąć.

Moduły do importowania produktów zazwyczaj są dedykowane i pisane na zamówienie. Klienci przychodzą z różnymi wykazami produktów, nie zdarzyło się jeszcze by jeden moduł pasował do więcej niż jednej specyfikacji klienta.

 

Jak można importować produkty i skąd?

Jest kilka metod importowania produktów do sklepu internetowego, których używamy, w Design Cart, ale o tym zaraz. Produkty najczęściej importuje się z bazy danych. Klienci przychodzą do nas ze starymi wersjami sklepu lub posiadają bazy danych od swoich hurtowników. W takich przypadkach tworzymy moduły, które łączą się z takimi bazami danych, potrafią je odczytywać, a następnie pobierać produkty. Importujemy również produkty z bazy publicznych znajdujących się pod określonym adresem url. Najczęściej są to bazy danych hurtowni udostępniających model sprzedaży dropshipping. Produkty można również importować bezpośrednio z innego sklepu internetowego, nawet bez wiedzy jego właściciela. Tak to możliwe lecz od strony prawnej nie zawsze taki import można wykonać.

 

Import produktów z bazy danych starego sklepu internetowego

W przypadku ty tworzysz nowy sklep internetowy, struktura nowej bazy jest niekompatybilna ze strukturą starej. W takim przypadku należy wykonać most po którym dane ze starej bazy przejdą do nowej. Oprócz samego importu dane muszą zostać odpowiednio przetworzone, pod względem struktury, kodowania tak by trafiły w odpowiedniej formie do odpowiednich kolumn. Dla takich przypadków tworzymy jednorazowy mechanizm, który po przerzucie danych zostaje skasowany.

 

Importowanie produktów z pliku CSV lub XML

Jest to najpopularniejsza forma przekazywania produktów. Jeżeli importujemy produkty do sklepu internetowego z Allegro, Baselinker, eksportujemy je do Google Merchant, to właśnie plik z produktami będzie miał rozszerzenie CSV lub XML. Do importu produktów w formacie CSV, XML istnieje wiele rozszerzeń. Na zamówienie tworzymy również moduły zajmujące się importem produktów zapisanych w tych formatach.

Pliki XML to najczęściej występujący format w hurtowniach bazujących na dropshippingu. Nie jest wydajny ale najprościej go stworzyć.

W przypadku sklepów internetowych działających w droppshippingu tworzymy rozszerzenia, pozwalające przypisać osobny plik XML dla każdej z kategorii sklepu internetowego.

 

Importowanie produktów z adresu internetowego

Również często wykorzystywana metoda importu produktów do sklepów internetowych sprzedających w modelu droppshippingu. Cały mechanizm polega na tym, że sklep internetowy hurtowni co określony czas aktualizuje plik z produktami, który jest dostępny pod określonym adresem url. Aktualizacje są dokonywane co stały określony czas lub po każdym zdarzeniu w magazynie. Jest to o wiele praktyczniejsza metoda niż przesyłanie partnerom plików XML, które już po godzinie mogą być skrajnie nieaktualne.

Do integracji sklepów internetowych z adresami url, zawierającymi produkty tworzy się specjalne moduły pozwalające zarządzać określonymi adresami url oraz przypisywać je do odpowiednich kategorii w sklepie internetowym. Całość integruje się z zadaniami CRON na serwerze, dzięki temu produkty w naszym sklepie internetowym mogą być aktualizowane nawet co kilka minut bez naszego udziału.

 

Importowanie produktów poprzez Crawler

Jest to najrzadziej wykorzystywana przez nas metoda importu produktów, jest też najdroższą metodą i najbardziej skomplikowaną.

Czym w ogóle jest crawling?

To skanowanie stron internetowych. Stosuje się go w różnych celach. Audyty SEO online analizujące strony WWW, używają crawlingu. Google indeksujące sieć to największy clawrer.

 

Za pomocą tej metody można skanować również sklepy internetowe i pobierać z nich produkty do swojego sklepu internetowego. Można tu stosować dodatkowe technologie przetwarzanie cen, konwertowanie cen na inne waluty lub z pomocą API Google translator tłumaczyć treści na inny język. Jest to jednak najbardziej zasobożerna metoda importu i wymaga dość mocnego serwera.

 

Jak widzisz wachlarz metod importu jest dość szeroki, a w Design Cart jesteśmy przygotowani na wszystko. Podsumowując zawsze jest jakiś sposób na import produktów z hurtowni lub z innego sklepu internetowego. Import produktów pozwala zaoszczędzić czas na dodawaniu produktów do sklepu internetowego ręcznie, pozwala również utrzymać nasz stan magazynowy bardziej aktualnym.