Pozycjonowanie jest najlepszą metodą promocji w sieci internetowej, ponieważ wydane środki przekładają się na znaczną sprzedaż, znacznie większą niż w przypadku promocji takich jak promowane posty na Facebook czy kampanie Adwords.

Jest to najbardziej efektywna forma promocji własnego biznesu, a efekty pozycjonowania utrzymują się w zależności od branży nawet do roku po przerwaniu promocji. Jest to też jedna z droższych form promocji w sieci. Nie dlatego że wymaga nie wiadomo jakiej wiedzy, bo tak nie jest. Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga sporego nakładu czasu. Jeżeli poświęcisz go za mało nie zobaczysz nigdy efektów swojej pracy.

Zapytaj o ofertę pozycjonowania sklepu internetowego

Firmy czy osoby zakładające swój pierwszy sklep internetowy stają przed wyborem czy spróbować własnych sił w promocji sklepu internetowego czy zlecić go firmie która się tym zajmuje. Odpowiedź na to pytanie jest banalna. Jeżeli dysponujesz budżetem miesięcznym na promocję sklepu internetowego powyżej 1000 zł na miesiąc, możesz spróbować skorzystać z usług firmy, która zaopiekuje się Twoim biznesem w sieci. Jeżeli dysponujesz budżetem na reklamę sklepu internetowego powyżej 2000zł na miesiąc powinieneś znaleźć firmę która zajmie się promocją sklepu internetowego a sam zabrać się za generowanie dalszych zysków. Jeżeli zaś dysponujesz budżetem poniżej 1000zł na miesiąc, który mógłbyś w całości przeznaczyć na pozycjonowanie powinieneś zająć się pozycjonowaniem samodzielnie. Dlatego że pozycjonowanie to też koszty poboczne, jak ceny zakupu domen, koszty dodania sklepu internetowego do katalogów, koszty publikacji artykułów sponsorowanych. Płacąc 1000zł firmie pozycjonującej sklep internetowy, w większości lub w całości kwota idzie na opłacenie czasu pracy, a gdzie koszty poboczne? Na te już nie starczy, a więc pozycjonowanie samodzielne może być znacznie bardziej efektywne niż pozycjonowanie wykonywane przez agencję zajmującą się tym profesjonalnie.

 

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego polega głównie prowadzeniu działań mający pozycjonowany serwis umieścić wysoko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, w Polsce głównie Google. Działania te obejmują optymalizację serwisu internetowego oraz zdobywanie linków prowadzących do pozycjonowanego sklepu internetowego. Po mimo tego że przeczytasz w sieci wiele artykułów dotyczących jakości treści (którą oczywiście musisz posiadać też) to głównie linki i ich jakość wpływają na pozycję strony internetowej.

 

Dwa rodzaje linków jakie musisz znać

Na potrzeby artykułu omówimy dwa rodzaje linków. Sklep internetowy zyskuje pozycje w wyszukiwarce Google, dzięki temu że linki prowadzące do danego sklepu internetowego przekazują mu pewną moc. Linki przekazujące moc posiadają wartość atrybutu rel dofallow. Jest to domyślny atrybut dla linków i nie jest on widoczny w postaci tekstu w kodzie strony. Drugi rodzaj linków to linki z atrybutem noffalow. Atrybut noffalow informuje roboty wyszukiwarek, że te mają nie podążać za linkiem. Ten rodzaj linków nie przekazuje mocy, ale jest również potrzebny choćby po to aby zróżnicować ogólny profil zdobywanych linków. Jak to jednak sprawdzić? W przypadku przeglądarki Chrome, wystarczy że najedziesz kursorem myszki na link, klikniesz prawy przycisk i z menu wybierzesz „zbadaj”.

Po prawej stronie przeglądarki otworzy się przestrzeń, z kodem, a ten wybrany przez ciebie zostanie zaznaczony. Jeżeli w kodzie zobaczysz atrybut rel="nofollow" oznacza to że link nie przekazuje żadnej mocy.

 

Jak rozpoznać jakość linków?

Do analizy jakości linków stworzono mnóstwo narzędzi. Jednym z nich jest https://pl.majestic.com/. W skrócie im wyższy wskaźnik TR – trust rank tym domena jest bardziej wartościowa. Jeżeli domena ma parametr TR powyżej 30, a parametr TF zbliżony do TR to możemy uznać że jest to dobre miejsce na pozostawienie linka. Oczywiście sprawdzamy też serwis internetowy organoleptycznie. Czy jest dobrze prowadzony a najlepiej i tematycznie. Jest to mocny skrót wystarczający na start. Stanowisko Google do narządzi badających jakość linków jest jasne i mówi że jeżeli narzędzia uznają domenę za dobrą i wartościową to Google myśli podobnie.

 

Zacznij od bloga

Zacznij od bloga

Przed pozycjonowanie sklepu internetowego powinieneś założyć bloga. Będzie to miejsce gdzie będziesz gromadził obszerne wartościowe treści. Jest to warunek do osiągnięcia zadowalających efektów. Wartościowe treści mogą same dla ciebie zdobyć linki. Wystarczy że użytkownik uzna treść za wartościową i umieści link do niej np. na forum na którym jest omawiane właśnie opisane przez Ciebie zagadnienie. Blog sprowadza na sklep internetowy użytkowników szukających fraz z Twojej branży, zwiększa ruch na serwisie internetowym, zwiększa nasycenie słów kluczowych. Ma też wiele innych zastosowań jak choćby budowanie społeczności wokół sklepu internetowego. Szerzej to było opisane w artykule Prowadzenie bloga na sklepie internetowym lub 10 Sposobów na promocję sklepu internetowego. W tym skupiamy się tylko na pozycjonowaniu. Blog to świetny fundament dla dodatkowych, wartościowych treści oraz linków. Nie można zdobywać linków do samej strony głównej.

Czas przejść do sedna artykułu, czyli jak i gdzie linki prowadzące zdobywać. Poniżej zamieszczam listę dziesięciu sposobów zdobywania linków.

 

1. Katalogi stron internetowych

Kiedyś katalogi były główną metodą pozycjonowania sklepów internetowych. Dzisiaj ich wartość z punktu widzenia pozycjonera zmniejszyła się, jednak dalej działają i dalej warto dodawać swój e-commerce do nich. Najważniejszą sprawą o której powinieneś pamiętać swój sklep internetowy do katalogów stron jest dbanie o unikalność opisu sklepu internetowego, zbadanie jakości katalogu oraz stosowanie w tytule nazwy firmy, sklepu bez słów kluczowych, na które się chcesz pozycjonować. Jak znaleźć odpowiednie katalogi stron? Wystarczy że wpiszesz w Google „sto najlepszych katalogów stron internetowych”.

 

2. Katalogi firm

Kolejny rodzaj katalogowego zasobu internetowego, gdzie możemy zdobyć linka. Większość katalogów firm serwuje linki z atrybutem nofallow, ale te też są potrzebne choćby do zróżnicowania profilu linków. Praktycznie wszystkie katalogi firmowe serwują linki w postaci adresu url. Można je więc uznać za bezpieczne, choć i tu sprawdzamy jakość zwłaszcza jeżeli katalog firm kieruje do nas link z atrybutem dofallow. Im większa jakość serwisu internetowego, tym większą moc nam przekazuje. Niskiej jakości strony internetowe nie dość że przekazują znikomą, niezauważalną moc to jeszcze mogą zaszkodzić.

 

3. Profile użytkownika

W sieci internetowej można znaleźć wiele stron internetowych na których można założyć konto, a w nim dodać link do swojej strony internetowej. Są to praktycznie wszystkie fora dyskusyjne, strony internetowe zrzeszające pewne społeczności, strony internetowe pozwalające na publikację artykułów.

 

4. Fora internetowe

Są to miejsca gdzie powinniśmy dość intensywnie skupić swoją uwagę. Fora internetowe to naturalne miejsce gdzie występują linki do różnych serwisów internetowych. Zazwyczaj linki dobre. Podczas dyskusji użytkownicy podają sobie linki które rozwiązują pewne problemy. Dzisiaj już fora nie odgrywają takiej roli jak przed czasami Facebook, ale dalej znajdziesz takie tętniące życiem. W pierwszej kolejności udzielaj się na forach tematycznych. Pomagaj użytkownikom. Możesz zamieścić do siebie link w sygnaturze lub w profilu.

 

5. Artykuły gościnne

artykuly goscinne

Jeden z najmocniejszych gatunków linków. Co to są artykuły gościnne? Czyli dogadujemy się z innym serwisem działającym w naszej tematyce i proponujemy mu publikację naszego artykułu na jego stronie internetowej. Artykuł taki wartościowy merytorycznie, zawiera link do naszego sklepu internetowego. Linki z artykułów gościnnych są bardzo silnymi linkami, należy też sporo się napracować by go zdobyć. Właściciele poczytnych serwisów internetowych nie publikują zwykłych seo tekstów.

 

6. Artykuły sponsorowane

Kolejne świetne źródło mocnych linków. Zasada działania artykułów sponsorowanych jest podobna do powyższego punktu – artykuły gościnne. Ta metoda zdobywania linków polega na napisaniu wartościowych artykułów dotyczących branży, w której działa nasz sklep internetowy. Następnie szukamy serwisów informacyjnych zbliżonych tematycznie do naszego e-commerce. Zlecamy publikację naszego artykułu na łamach danego serwisu. Artykuły sponsorowane od gościnnych różnią się tym że za ich publikację płacimy. Cena zależy od wartości serwisu pod względem parametrów takich jak np. Trust Rank oraz jego poczytności. Jest to skuteczna metoda pozycjonowania pozwalająca na zdobycie stabilnych pozycji w wyszukiwarkach. Jest jednak droga. Publikacja artykułu z linkiem na wartościowym serwisie to koszt od 70zł do nawet kilkuset.

 

7. Komentarze

Komentarze zastawiamy głównie na blogach oraz serwisach informacyjnych przy artykułach związanych z naszą branżą. Komentujemy polecając nasz konkretny produkt lub jeżeli jest możliwość wstawienia w polu odnośnika do naszego sklepu internetowego to korzystamy z niej. Taka możliwość udostępnia tradycyjny system komentarzy na blogach opartych na WordPress. Komentarze nie mogą być spamem. Jeżeli publikujesz Linki zdobywane w komentarzach zawsze muszą wnosić merytoryczną treść do wszystkiego i inaczej nie zostanie zaakceptowany lub zostanie usunięty przez administratora serwisu.

 

8. Agregaty blogów

Kolejny powód by prowadzić bloga na sklepie internetowym. Czym są agregaty blogów? To serwisy internetowe bazujące na cudzych treściach, konkretnie tych z najróżniejszych blogów. Wystarczy na swoim blogu zamieścić odpowiedni kod, a nasze treści zaczną ukazywać się na serwisie skupiającym wpisy blogowe. Dzięki agregatom blogowym zyskujemy tak naprawdę dwie rzeczy. Zyskujemy cenny link do zawartości naszego bloga, a to daje sygnał wyszukiwarkom internetowym że zawartość ta jest wartościowa. Dwa, zyskujemy kolejne źródło z którego odwiedzają nas użytkownicy.

 

9. Własne strony tematyczne

Tak zwane „zaplecze pozycjonerskie”, choć od 2012 roku definicja zaplecza pozycjonerskiego na pewno się zmieniła, ponieważ te dzisiejsze nie mają nic wspólnego z tymi sprzed lat, są to jakościowe strony internetowe o tej samej tematyce co strona pozycjonowana przez nas. Nie ma nic lepszego niż konkurencja oddająca dla nas linka. I taki sens jest tej inwestycji. Tworzymy serwis poruszający zagadnienia z naszej branży i pozycjonujemy go tak samo jak nasz sklep internetowy. Jest to najdroższy sposób pozycjonowania sklepu internetowego, ale zarazem najskuteczniejszy. Warto kilka takich zapleczy posiadać.

 

10. Wymiana linków

Jeżeli działasz w swojej branży wiele lat to na pewno masz już pewne kontakty. Być może znajdą się wśród nich firmy które zechcą wymienić się linkami. Wymiana taka polega na tym że tworzysz na sklepie internetowym zakładkę czy pewną przestrzeń gdzie zamieszczasz np. logotypy do partnerów z linkiem. Serwis do którego ty umieszczasz link robi dokładnie to samo. Razem możecie tworzyć skuteczną sieć powiązanych tematycznie serwisów internetowych.

Sposobów na zdobycie linków jest naprawdę wiele, wszystko zależy tak naprawdę od Twojej kreatywności i doświadczenia. Pozycjonują własny sklep internetowy zawsze jednak należy kierować się jakością. Jakością obecną w treści oraz w linkach które do nas prowadzą. Jakość uodporni nas na np. zmiany algorytmu wyszukiwarek, zwłaszcza Google.