Słysząc słowa "sztuczna inteligencja (AI)", nasza pierwsza myśl to zazwyczaj szalony motyw fabularny, który często pojawia się w filmach i powieściach science fiction, którym zawsze ludzkości groziła zagłada.

W rzeczywistości, w branży e-commerce, AI opiera się na koncepcji algorytmów i technologii uczenia się, które stanowią fundament automatyzacji i wiele więcej. A głębsze jej wykorzystanie w procesie tworzenia sklepu internetowego to tylko kwestia czasu. 

Wykorzystanie AI jest bardzo korzystne dla dzisiejszych sprzedawców, posiadających sklepy internetowe, którzy chcą dostarczać swoim klientom wyjątkowych doświadczeń w e-commerce oraz podejmować inteligentne decyzje biznesowe, korzystając z danych o klientach. W niniejszym artykule przedstawiamy praktyczne, skuteczne sposoby, jakie firmy e-commerce wykorzystują AI, w przestrzeni sklepów internetowych, ich tworzenia oraz promocji.

 

Czym jest AI (Sztuczna inteligencja)?

Sztuczna inteligencja (AI) to rodzaj technologii, która pozwala na podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów za pomocą maszyn. Pierwsze zastosowanie AI miało miejsce w komputerach, gdzie pomogło w stworzeniu uczenia maszynowego (machine learning). Uczenie maszynowe to proces, w którym algorytm uczy się wykonywania zadania bez potrzeby jawnego programowania.

Sztuczna inteligencja może pomagać w wielu zadaniach, w tym m.in. w rozpoznawaniu mowy, rozpoznawaniu obrazów, tłumaczeniu maszynowym i przetwarzaniu języka naturalnego.

 

Sztuczna inteligencja w branży E-commerce

Sztuczna inteligencja (AI) wkracza do wszystkich sfer naszego życia. Od coraz większej liczby samoobsługowych kas w sklepach po kontrole bezpieczeństwa na lotniskach, AI jest prawie wszędzie. Raport opublikowany przez Gartner wykazał, że w ciągu ostatnich czterech lat liczba firm, które wykorzystują AI, wzrosła o 270%. Jednak wciąż istnieje wiele nieporozumień związanych z tym, czym tak naprawdę jest AI. Wiele osób uważa na przykład, że AI to stosunkowo nowa dziedzina nauki, podczas gdy tak naprawdę ma już prawie 70 lat.

Dla biznesu ważne jest posiadanie platformy e-commerce, aby móc konkurować z innymi firmami detalicznymi. Jeśli Twoja firma e-commerce nie jest w stanie sprzedawać online, nie wykorzystasz w pełni swojego potencjału. Ponadto, po pandemii biznesy e-commerce zanotowały wzrost. Rewolucyjne i transformujące wykorzystanie technologii wprowadziło nas w erę, w której jesteśmy całkowicie zanurzeni w mediach społecznościowych, gadżetach i internecie jak nigdy dotąd. Z tych właśnie powodów wiele udanych firm postanowiło wejść na rynek sklepów internetowych i szuka sposobów na poprawę sprzedaży.

Wraz z coraz większą liczbą sklepów tradycyjnych, które chcą wejść na rynek e-commerce, AI staje się znaczącą częścią świata biznesu. Wspomaga on również zaangażowanie i interakcję z cyfrowymi punktami dotykowymi. Widzimy dzisiaj, że wdrożenie AI na sklepie internetowym może zwiększyć dochody i poprawić wydajność i produktywność w operacjach.

 

5 Przykładów wdrożenia AI na sklepie internetowym

Według badania przeprowadzonego przez HubSpot, 63% klientów nawet nie wie, że korzysta z technologii AI. To pokazuje, że można zastosować AI w swojej witrynie e-commerce pośrednio lub nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Oto pięć najważniejszych korzyści z wdrożenia AI w sklepie internetowym:

 

Wirtualni asystenci w sklepie internetowym

Asystenci wirtualni e-commerce (VA) to chatboty, które wykorzystują technologie przetwarzania języka naturalnego i uczenia maszynowego do zrozumienia zapytań klientów i udzielania odpowiedniego wsparcia. To już nie jest dla nas nowość. Wszyscy dobrze znamy Google Assistant, Alexę firmy Amazon i Siri firmy Apple. Sklepy internetowe priorytetowo korzystają z asystentów wirtualnych, ponieważ są aktywni 24/7 i mogą bezproblemowo obsługiwać zapytania. Ważne jest również to, że poprawia to skalowalność biznesu. Asystenci wirtualni mogą wykonywać wiele zadań, począwszy od badania produktów i ich listowania, aż po zarządzanie zapasami. Dla klientów VA oznaczają łatwy i szybki dostęp do informacji i pomocy. Sklep internetowy zyskuje nowego pracownika - doradcę klienta.

Technologia głosowa również nie jest nowością. Firmy korzystają z niej od lat 60. XX wieku. Niemniej jednak, handel głosowy odnotował znaczący wzrost. Jest to przede wszystkim technologia, która umożliwia użytkownikom kupowanie lub wyszukiwanie za pomocą głosu. Handel głosowy jest preferowany przez wielu ze względu na swoją szybkość i wygodę, ponieważ użytkownicy nie muszą niczego pisać, aby dokonać wyszukiwania.

 

Inteligentne wyszukiwarki produktów w sklepach internetowych

Wiele klientów korzysta z pola wyszukiwania, aby znaleźć produkty na stronie internetowej e-commerce. Bez wątpienia ci klienci są bardziej skłonni do zakupu w porównaniu z tymi, którzy tylko "oglądają witrynę". Największym problemem jest jednak znalezienie właściwego przedmiotu. Wielu ludzi, nawet po użyciu odpowiednich słów kluczowych, często nie znajduje tego, czego szuka.

Inteligentne wyszukiwanie nazywane jest również "searchandizing". To połączenie merchandisingu i wyszukiwania. Łączy techniki merchandisingowe z praktykami online search. Searchandizing obejmuje zaawansowane elementy, takie jak wyszukiwanie z filtrowaniem, nawigacja, automatyczne uzupełnianie, polecane produkty, ostatnie wyszukiwania i wiele innych funkcji, które są łączone z ugruntowanymi technikami wyszukiwania. Sklepy internetowe wykorzystują adnotacje obrazów, aby oferować spersonalizowane, przyjazne dla użytkownika i przydatne doświadczenia wyszukiwania dzięki danym behawioralnym.

 

Personalizacja

Personalizacja w sklepach internetowych polega na dostosowaniu doświadczenia zakupowego do indywidualnych potrzeb, preferencji i gustów każdego klienta. Na przykład można pokazywać ostatnio przeglądane produkty, uruchomić automatyczną spersonalizowaną kampanię e-mailową lub stworzyć spersonalizowaną listę produktów.

Możemy również określić personalizację jako strategię personalizowania doświadczenia zakupowego online poprzez dynamiczne lub aktywne wyświetlanie treści, takich jak kampanie, marki lub produkty, dla klientów w zależności od ich kliknięć, zachowań podczas przeglądania, historii zakupów itp.

Personalizacja była częścią branży e-commerce już przed wprowadzeniem AI. Jednak teraz komputery mogą przetwarzać duże ilości danych, umożliwiając optymalizację i analizę w czasie rzeczywistym. Sklepy e-commerce mają setki tysięcy produktów, a co za tym idzie, wielu, wielu klientów regularnie je odwiedza. Obecna infrastruktura serwerowa pozwala sklepom internetowym na znacznie więcej i tu otwiera się szerokie pole do popisu dla AI.

Oprogramowanie lub algorytm mogą szybko analizować dane i wykrywać trendy w zachowaniu klientów. Dzięki spersonalizowanym rekomendacjom produktów, sklepy e-commerce mogą korzystać z tendencji klientów do impulsywnych zakupów. Można również stosować sprzedaż krzyżową lub sprzedaż dodatkową, polecając klientom inne produkty na etapie realizacji zamówienia, zależnie od ich preferowanych marek i kategorii.

 

Remarketing dla potencjalnych klientów

Remarketing to przypomnienie marki i produktów ze sklepu internetowego dla docelowej grupy odbiorców. Strategia remarketingu ma na celu dotarcie do użytkowników, którzy już są Twoimi klientami lub którzy wcześniej odwiedzili Twój sklep internetowy. Ci klienci mogą już kupować od Ciebie, w przeszłości lub zakończyli swoją drogę zakupową na etapie finalizacji zamówienia, mówiąc krótko porzucili koszyk i z jakiegoś powodu uciekli ze sklepu internetowego.

Z pomocą AI i technologii wizji komputerowej, sklep internetowy może identyfikować wzorce zachowań każdego klienta na podstawie generowanych sprzedaży oraz najczęściej przeglądanych lub kupowanych produktów. Te dane można następnie wykorzystać, aby przyciągnąć klientów z powrotem na Twoją stronę e-commerce. Powiadomienia push są tutaj najpotężniejszą strategią remarketingu. Są one krótkie i proste, dzięki czemu jest niewielkie ryzyko, że klienci się nimi znudzą. Sklep internetowy może również korzystać z spersonalizowanych powiadomień push, które zapewniają indywidualną komunikację.

Sklepy internetowe wykorzystują AI w swoich kampaniach remarketingu jako kosztowną i pomocną strategię. Remarketing umieszcza Twoją firmę na czele priorytetów klientów. W ten sposób, gdy następnym razem będą szukać zakupów w Internecie, Twoja nazwa będzie jedną z pierwszych, która pojawi się w ich głowie - świadomość marki.

 

Automatyzacja sklepu internetowego

Sklepy internetowe są teraz dostępne na wielu kanałach z 24/7 dostępnością. Wymaga to często pewnego rodzaju automatyzacji. Poprzez automatyzację obsługi klienta, sprzedawcy mogą zaoszczędzić czas, energię i kapitał operacyjny. AI może być bardzo pomocne, gdy chodzi o automatyzację dla właścicieli firm e-commerce.

Dzięki automatyzacji, firma e-commerce może zarządzać i wykonywać wszystkie powtarzalne zadania oraz upraszczać przepływ pracy. Dzięki AI, firmy e-commerce mogą automatyzować wszystko, począwszy od prezentowania nowych produktów na wielu kanałach, po synchronizowanie sprzedaży, identyfikowanie transakcji o wysokim ryzyku, oferowanie rabatów lojalnym klientom itp. Dodatkowo, przeniesienie ciężaru odpowiadania na rutynowe zapytania na zautomatyzowane chatboty pozwala właścicielom firm e-commerce skupić się na bardziej skomplikowanych żądaniach.

 

Przyszłość sztucznej inteligencji na rynku sklepów internetowych

AI stale transformuje świat sklepów internetowych. Dziś wpływa na to, jak sklep internetowy prezentuje i sprzedaje produkty swoim klientom. Poprzez oferowanie bardzo spersonalizowanego doświadczenia zakupowego przy pomocy wirtualnych asystentów zakupowych, AI poprawia doświadczenie zakupowe online zarówno dla klientów, jak i sprzedawców.

Technologia ta oferuje również zaawansowane sposoby identyfikacji zachowań klientów i analizy dużych danych, aby pomóc sklepom internetowym angażować, segmentować i ponownie docierać do swoich klientów. Realizacja bardzo spersonalizowanego doświadczenia klienta jest kluczowa dla sukcesu biznesu online. Aplikacje AI mogą identyfikować i analizować dane konsumentów, aby przewidywać przyszłe wzorce zakupowe i sugerować produkty w zależności od wzorców przeglądania przez klientów.

Jednak jest jeszcze wiele do zrobienia. Zwłaszcza gdy spojrzymy na to jak demonstracyjne wersje AI zachowują się wobec użytkowników, lubiących nadwyrężać ich procesor i ściągając je na złe tory konwersacji. 

Sztuczna inteligencja również odegra ogromną rolę w promocji sklepów internetowych, optymalizacji SEO. I choć mówi się, że zastąpi agencje SEO to, w naszej opinie raczej je przeobrazi w inną formę. Agencje SEO będą zatrudniały kreatywnych analityków, którzy mając przed sobą dopracowane, przetworzone dane będą potrafili zrobić z nich użytek w taki sposób by pomóc swym klientom przyćmić konkurencję. W jakich płaszczyznach sztuczna inteligencja może pomóc w promocji sklepu internetowego. 

 

Reklama oparta na danych

Dzięki AI, możesz zbierać dane na temat swoich klientów w sklepie internetowym, a następnie wykorzystać je do tworzenia bardziej skutecznych kampanii reklamowych. Możesz na przykład wykorzystać dane dotyczące wieku, płci, zainteresowań i zachowań zakupowych, aby dostosować reklamy do odbiorców, którzy są bardziej skłonni do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Sztuczna inteligencja potrafi pracować na znacznie większym spektrum danych, niż człowiek, gdy do tego dodamy zdolność wyciągania logiczny wniosków, otrzymamy potężne narzędzie do analizy danych. 

 

Personalizacja oferty w sklepie internetowym

Jednym z najważniejszych sposobów, w jakie AI może pomóc w promocji sklepu internetowego, jest personalizacja oferty. Dzięki sztucznej inteligencji możesz zbierać dane na temat preferencji i zachowań zakupowych Twoich klientów, a następnie wykorzystać te informacje do dostosowania oferty do ich potrzeb. Na przykład, jeśli klienci kupują często kosmetyki do pielęgnacji skóry, możesz wyświetlić im bardziej spersonalizowane oferty dotyczące tych produktów, co zwiększy ich szanse na zakup.

 

Rekomendacje produktów w sklepie internetowym

Innym sposobem, w jakim AI może pomóc w promocji sklepu internetowego, jest poprzez rekomendowanie produktów. Dzięki sztucznej inteligencji możesz analizować zachowania zakupowe Twoich klientów i wykorzystać te informacje do wyboru produktów, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom. Na przykład, jeśli klient kupuje często buty sportowe, możesz zaproponować mu inne modele butów sportowych, które mogą go zainteresować.

 

Tworzenie treści z wykorzystaniem AI

AI-driven content creation to proces tworzenia treści generowanych automatycznie przy użyciu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego lub generowania języka naturalnego. Ta strategia marketingowa SEO jest przyszłością tworzenia treści, co pozwoli na tworzenie, dostosowywanie i dostarczanie mediów zindywidualizowanych i spersonalizowanych. Umożliwi również autorom pisanie i edycję treści znacznie szybciej.

Sztuczna inteligencja i GPT-3 zrobiły ogromny postęp. To, jak autorzy tworzą treści dla sieci, uległo całkowitej zmianie.

AI działa jako generator blogów AI i może pomóc w uzupełnianiu zdań, pisaniu akapitów, odpowiadaniu na pytania, tworzeniu wyróżnionych fragmentów, pisaniu tytułów i opisów meta na stronach, a nawet przeprowadzać badania.

 

Temat sztucznej inteligencji jest ostatnio bardzo żywy, przez udostępnienie użytkownikom wyjątkowo dopracowanego narzędzia jakim jest ChatGBT, boot, a raczej asystent stworzony przez firmę Microsoft. Temat sztucznej inteligencji będzie na pewno pojawiał się na naszym blogu coraz częściej, zwłaszcza w kontekście sklepów internetowych i tworzenia sklepów internetowych.