Witam wszystkich naszych czytelników. W dzisiejszym dłuższym artykule zajmiemy się optymalizacją sklepu internetowego opartego na systemie Opencart.
System o którym mowa jest w pierwszej trójce platform sprzedażowych e-commerce. Jest to niezwykle wyważony system e-commerce, który znalazł złoty środek pomiędzy bogatą funkcjonalnością, a prostota obsługi. Jest to też najszybszy system dla sklepu internetowego.
1. Proste adresy URL w sklepie internetowym
Naszą optymalizację systemu zaczniemy od przejścia na proste adresy. Na czym polega wyświetlania podstron, w oparciu o proste adresy? Proste adresy nie zawierają parametrów z danymi, w adresie danej podstrony. Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda adres produktu, który nie jest przyjazny wyszukiwarkom.
Adresy niezoptymalizowane mają dwie poważne wady. Są długie, często niemożliwe do zapamiętania. Poniżej możecie zobaczyć adres dla tej samej podstrony z zoptymalizowanym adresem, który jest przyjazny wyszukiwarkom internetowym.
Jak możemy zauważyć nowy adres, który jest przyjazny wyszukiwarkom zawiera nazwę kategorii oraz nazwę produktu. Prawda że lepiej?
Aby korzystać, w sklepie internetowym z prostych adresów należy wykonać kilka czynności:
1. Zmieniamy nazwę pliku .htaccess.txt na .htaccess. Plik ten znajduje się w głównym katalogu naszego sklepu internetowego. Z katalogiem łączymy się poprzez FTP. Poniżej mamy obraz zawartości katalogu przed zmianą.
Poniżej mamy obraz zawartości głównego katalogu sklepu internetowego po zmianie.
2. Definiujemy słowa kluczowe, które będą budować proste adresy. Każda kategoria, każdy produkt, w sklepie internetowym opartym na systemie Opencart ma możliwość zdefiniowania słowa kluczowego, w zakładce „SEO”. To z niego budowany jest przyjazny adres url. W każdym przypadku nazwa zakładki i sposób uzupełnienia jest taki sam, więc zagadnienie omówię na przykładzie karty produktowej.
Aby zdefiniować słowo kluczowe dla naszego produktu udajemy się do panelu administracyjnego naszego sklepu internetowego. Tam rozwijamy zakładkę „Katalog”, klikamy w pozycję „Produkty”. Edytujemy produkt, w którym chcemy zmodyfikować adres url i przechodzimy do zakładki „SEO”.
W tej zakładce dla każdego z języków możemy zmienić słowo SEO, z którego zostanie zbudowany nasz adres url. Są pewne zasady. Aby nasz sklep zawsze działał prawidłowo, a adresy były poprawnie interpretowane przez wszystkie przeglądarki stosujemy kilka zasad:
wszystkie spacje zamieniamy na „-”(myślnik) lub „_”(podkreślenie)
usuwamy wszystkie znaki specjalne typu „%”, „*” itd.
wszystkie specjalne litery polskiego alfabetu jak „ę”, „ż” itd. zamieniamy na odpowiedniki „e”, „ż” itd.
stosujemy małe litery
używamy słowa kluczowe, nie całe zdania
Co się stanie z adresem jeżeli wprowadzę zamiast myślnika spację? W słowie kluczowym dla polskiej wersji językowej dodałem pomiędzy wyrazami spację zamiast myślnika.
Całość zapisałem i przechodzę do frontowej części sklepu internetowego.
Zwróćcie uwagę na adres. Czy ja dodawałem znaki „%20” ? Oczywiście, że nie. To jest właśnie moja spacja. Dlatego jeżeli chcesz aby Twoje adresy, w sklepie internetowym były krótkie i przyjemne dla oka stosuj się zawsze do pięciu powyższych zasad.
Meta tytuły w sklepie internetowym
Jeżeli już zadbałeś o przyjazne adresy URL, w swoim sklepie internetowym, czas przejść dalej i zająć się danymi Meta. Dane zawarte, w tagach <meta> podpowiadają wyszukiwarkom internetowym o czym jest strona internetowa, w jakiej branży działa sklep internetowy. Obecnie najważniejszy tag HTML tego typu <title>, przechowujący tytuł strony. Tag ten ma spory wpływ na pozycję danej zakładki, w wyszukiwarce Google, także dobrze jest zadbać aby każda kategoria i każdy produkt miały swój tytuł dla wyszukiwarek internetowych. Ważna jest też forma prezentacji tytułu.
Załóżmy że posiadamy firmę o nazwie BRAND, która produkuje odzież. Chcemy stworzyć dobry tytuł dla zakładki z produktem T-shirt szary z kotem. Tytuł zakładki powinien zawierać nazwę produktu która jest zrozumiała dla wszystkich, oraz nazwę sklepu lub nazwę firmy jeżeli te są takie same. Przykładowy tytuł może wyglądać tak:
T-shirt szary z kotem | BRAND – koszulki z nadrukiem
Tytuł nasz ma aż trzy składowe:
nazwę produktu
nazwę firmy
nazwę głównej grupy produktów
Przejdźmy zatem do praktyki. Aby nadać naszym produktom odpowiednie tytuły zalogujmy się do panelu administracyjnego naszego sklepu internetowego, rozwińmy pozycję katalog, przejdźmy do produktów i edytujmy któryś. Tytuł SEO znajduje się na pierwszej karcie danych produkt, od razu pod jego opisem.
Zauważ że niżej znajdują się dodatkowe pola: Opis SEO, Słowa kluczowe SEO. To informacje wyświetlane w tagu <meta> z atrybutami „description” oraz „keywords”. Opis powinien zawierać około 150 – 200 znaków, powinien być lakoniczny, ale dobrze opisywać produkt. Słowa kluczowe powinny również dokładnie opisać produkt bez używania zdjęć. Używamy do 15 słów kluczowych.
Uzupełnienie opisu SEO oraz słów kluczowych SEO, możesz zostawić na sam koniec. Wiele testów wskazuje, że te dwie informacje nie mają żadnego wpływu na pozycję, a jeżeli już mają to znikomy.
Podsumowując.
Tytuł strony jest bardzo ważny i powinniśmy nad nim pracować w pierwszej kolejności. Opis i słowa kluczowe możemy wykonać na końcu lub w ogóle.
Strona główna sklepu internetowego pod jednym adresem
Praktycznie wszystkie systemy CMS mają tak naprawdę kilka adresów dla strony głównej. Najczęstszym przypadkiem jest wyświetlanie, w adresie nazwy pliku rozruchowego czyli index.php. Plik index.php to domyślnie uruchamiany plik. Czyli jeżeli wpiszemy sam adres naszego sklepu internetowego to również uruchomi się nasz plik index.php, pomimo tego, że nie widać jego nazwy, w adresie. W przypadku sklepów internetowych opartych na Opencart mamy takie trzy przypadki:
nazwa-domeny-sklepu.pl
nazwa-domeny-sklepu.pl/index.php
nazwa-domeny-sklepu.pl/index.php?route=common/home
Wszystkie adresy są prawidłowe oczywiście, ale dla Google mamy do czynienia z kopiami stron. Dlatego wszystkie należy przekierować na jeden, ten najkrótszy. Sklep internetowy może wyświetlać stronę główną pod czystą domeną. Jak to zrobić? Tutaj niestety musimy przejść do edycji kodu naszego sklepu internetowego. Wchodzimy do katalogu głównego naszego e-commerce łącząc się z nim za pomocą klienta FTP.
Zanim przejdziesz do edycji jakiegokolwiek pliku sprawdź czy twój sklep posiada takie przekierowanie. Wpisując każda wersję z prezentowanych wcześniej adresów. Jeżeli posiadasz zainstalowany i aktywny moduł Design Cart Header to Twój sklep posiada takie przekierowanie. W przeciwnym wypadku udaj się do katalogu catalog/controller/common. Znajdź w nim plik o nazwie home.php i edytuj go jakimkolwiek edytorem kodu. Może też być zwykły notatnik. Odszukaj linię z kodem:
public function index() {
ustaw się na końcu, wciśnij enter by zrobić sobie miejsce na wklejenie dodatkowego kodu.
if($this->request->server['HTTPS']) {
$server = $this→config→get('config_ssl');
$current_url = 'https://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].$_SERVER['REQUEST_URI'];
}else{
$server = $this→config→get('config_url');
$current_url = 'https://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].$_SERVER['REQUEST_URI'];
}
if($server != $current_url){
$this->response->redirect($server);
}
Co robi powyższy kod? Sprawdza czy Twój sklep internetowy ma zainstalowany certyfikat SSL. Dobiera odpowiedni adres z „http://” lub „https://”. Następnie sprawdza czy obecny adres jest taki sam jak ten zadeklarowany w pliku konfiguracyjnym. Jeżeli nie to skrypt na niego przekierowuje.
Jeżeli chodzi o dodatkowe parametry w sklepie internetowym jak np. na stronach wyszukiwania produktów to sklepy internetowe oparte na systemie Opencart kwestię linków kanonicznych mają domyślnie zoptymalizowaną.
Przekierowanie na jeden adres z www lub bez
W poprzednim zagadnieniu likwidowaliśmy kopie strony występujące, w różnych dopiskach po adresie. Znaleźliśmy 2 wersje strony, które należało usunąć. To nie koniec jednak kopii. Nasz sklep internetowy wyświetla się jeszcze pod kilkoma innymi adresami, są nimi:
- http://nazwa-domeny-sklepu.pl
- http://www.nazwa-domeny-sklepu.pl
Czyli nasza domena z dopiskiem www oraz bez www. Jeżeli posiadamy na sklepie internetowy certyfikat SSL, a powinniśmy posiadać to nasza strona ma jeszcze dodatkowe dwa adresy pod którymi będzie się wyświetlała.
- https://nazwa-domeny-sklepu.pl
- https://www.nazwa-domeny-sklepu.pl
Mamy teraz aż cztery adresy pod którymi wyświetli się nasz sklep internetowy. W poprzednim zagadnieniu kopia sklepu internetowego dotyczyła jedynie strony głównej. Obecny przypadek dotyczy wszystkich zakładek na sklepie internetowym, wszystkich produktów oraz kategorii. Dlaczego? Ponieważ jeżeli mamy produkt pod adresem http://nazwa-domeny-sklepu.pl/nasz-produkt to możemy ten sam produkt zobaczyć pod adresami:
- http://www.nazwa-domeny-sklepu.pl/nasz-produkt
- https://nazwa-domeny-sklepu.pl/nasz-produkt
- https://www.nazwa-domeny-sklepu.pl/nasz-produkt
Rozwiązaniem problemu jest używanie tylko jednej wersji adresu, a resztę przekierowujemy na ten jeden wybrany. W tym celu kolejny raz logujemy się na nasz serwer za pomocą klienta FTP, wchodzimy do katalogu głównego naszego sklepu internetowego i edytujemy plik .htaccess. Jeżeli nasz plik ma taka nazwę .htaccess.txt to zmieniamy ją na .htaccess. W pliku odszukujemy linię z kodem:
RewriteEngine On
Robimy za nią enter aby zrobić miejsce na wklejenie kodu. Oba przykłady które podam są przygotowane dla wersji sklepu internetowego z certyfikatem SSL. Jest to wymóg niezbędny, a więc jeżeli nie posiadasz certyfikatu koniecznie go zamów. Podane przykłady będą dotyczyć sklepu internetowego z adresem bez dopisku www oraz z dopiskiem www.
Adres internetowy bez www
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]
RewriteCond %{ENV:HTTPS} !on
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]
Adres internetowy z www
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://www.%1/$1 [R=301,L]
RewriteCond %{ENV:HTTPS} !on
RewriteRule ^(.*)$ https://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]
Zapisujemy zmiany pliku, zamieniamy go bieżącą kopią na serwerze. Od teraz mamy tylko jedną wersję każdej podstrony.
Certyfikat SSL dla sklepu internetowego
Obecnie posiadanie certyfikatu SSL w sklepie internetowym jest wymagane w celu zapewnienia bezpieczeństwa swoim klientom. Dzięki certyfikatowi SSL połączenia z naszym sklepem są szyfrowane. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że wszystkie dane przesyłane poprzez formularze obecne na sklepie internetowym, wiadomości mailowe są zaszyfrowane, a więc jeżeli ktoś je nawet przechwyci po drodze to na nic mu się one nie przydadzą – nie odczyta ich.
Certyfikat SSL dla sklepu internetowego zamówimy, w każdej firmie hostingowej. Są też firmy, które zajmują się tylko certyfikatami SSL.
Zakupiony certyfikat warto powierzyć firmie hostingowej zajmującej się naszym sklepem internetowym, w celu jego poprawnej instalacji.
Certyfikat SSL to nie tylko bezpieczeństwo sklepu internetowego. Od paru lat posiadanie certyfikatu SSL ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce Google, a więc zagadnienie idealnie pasuje do artykułu poświęconego optymalizacji sklepu internetowego, w celu polepszenia pozycji w Google.
Sklep internetowy z obrazami nowej generacji
Bardzo ważne zagadnienie, bardzo często pomijane przez właścicieli sklepów internetowych. W skrajnych przypadkach niedostosowanie się do wytycznych związanych z obrazami może unieruchomić choćby menagera plików w Opencart oraz sprawić, że część obrazów nie będzie się wyświetlała na sklepie.
Najczęstszym przypadkiem jest ładowanie na serwer zbyt dużych obrazów. Widziałem sklepy internetowe gdzie administratorzy dodawali zdjęcia zrobione lustrzanką w 500dpi, a ich rozmiar wynosił ponad 40MB. Serwis internetowy, który w całości ma 6MB uznaje się za nieco przeładowany, co w przypadku gdy jedno zdjęcie przekracza tę wartość prawie 7 krotnie?
Opencart ma wbudowany system generowania miniatur ze zdjęć, ale przy takich rozmiarach ten znacznie spowalnia, a ograniczenia serwerów przerywają zadanie generowania miniatury z powodu zbyt małej ilości pamięci.
Może pojawić się taki błąd: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 24576 bytes)
Błąd informuje, że system sklepu potrzebuje więcej pamięci do obsłużenia zadania niż jest dostępna.
Błąd przerywa działanie generatora miniatur, przez co jakiekolwiek prace z obrazami na serwerze są nie możliwe, menager plików przestaje działać.
Jak ustrzec się przed tym problemem? Wystarczy, że na serwer będziemy wysyłać zdjęcia o maksymalnych rozmiarach 1900px na 1900px. Większych nie wyświetla się nigdy, a z takimi rozmiarami system już sobie poradzi bez problemu.
Opencart z nadesłanych obrazów tworzy odpowiednie miniatury zdjęć dla naszego sklepu internetowego by ten jeszcze szybciej się wczytywał. Zagadnienie pamięci podręcznej zdjęć i ich optymalizacja jest bardzo dobrze rozwiązana w systemie Opencart, ale można to jeszcze udoskonalić.
Narzędzie Page Speed Insights, w rankowaniu sklepu internetowego sprawdza czy sklep internetowy wykorzystuje obrazy, w formatach nowej generacji.
Formatem starej generacji choć już dobrze skompresowanej jest plik z rozszerzeniem .jpg. Jeszcze lepszym formatem dla plików jest format .webp. Na naszej stronie znajdziesz rozszerzenie, które generuje miniatury obrazów właśnie, w tym formacie. Przed instalacją rozszerzenia upewnij się, że twój serwer posiada funkcję php imagewebp(). Skontaktuj się z administratorami hostingu. Jeżeli masz dostępną taką funkcję pobierz i zainstaluj na swoim sklepie internetowym rozszerzenie Opencart webp images.
Dane strukturalne
Dane strukturalne nie spowodują, że nasz sklep internetowy znajdzie się wyżej, w wynikach wyszukiwania Google. Jest to przestrzeń cały czas wdrażana przez sprzedawców oraz opracowywana przez wyszukiwarki internetowe. Może w przyszłości zdarzyć się tak, że dane strukturalne będą miały wpływ na pozycję. Tak przecież było z wieloma wytycznymi, które zostały włączone jako parametr wpływający na pozycję sklepu internetowego, choćby czas wczytywania się sklepu internetowego, certyfikat SSL.
Opencart obsługuje domyślnie dane strukturalne, choć można je dodatkowo rozszerzyć instalując odpowiedni moduł. Na stronie Opencart Market Place jest wiele rozszerzeń tego typu, w przystępnych cenach.
Treść na stronie głównej sklepu internetowego
Wiele sklepów internetowych na stronie głównej ma taki schemat. U góry znajduje się główny interfejs, niżej baner, a jeszcze niżej najróżniejsze wykazy produktów: nowości, promocje, bestsellery itd. Pod produktami od razu znajduje się stopka sklepu internetowego. Podsumowując na stronie głównej sklepu internetowego nie ma żadnej dłuższej treści, co jest ogromnym błędem.
Idealnym rozwiązaniem jest zawarcie na stronie głównej sklepu internetowego treści o łącznej wartości około 1000 słów. Może to być tekst umieszczony w bloku „Witamy na naszym sklepie”, może to być też tekst rozłożony, w blokach, w module Featured Box. Dobrym przykładem jak można pogodzić bogatą treść z szatą graficzną jest sklep Vie Fleuri.
Treść naturalnie nasycona słowami kluczowymi na stronie głównej pomaga, w poprawie pozycji, w wynikach wyszukiwania właśnie strony głównej sklepu internetowego. Jako, że do strony głównej prowadzić powinny jedynie linki jako zwykłe adresy url lub brandowe, tekst na stronie głównej przejmuje funkcję określania tematyki.
Unikalne opisy kategorii w sklepie internetowym
Kategoria w sklepach internetowych to też miejsce gdzie wyświetla się dziesiątki zdjęć produktów i ich nazwy. Nie ma tam zazwyczaj żadnej dodatkowej treści. Dlatego warto jest tworzyć obszerniejszy opis kategorii na około 300 słów. Użytkownik też chciałby widzieć od razu produkty z danej kategorii. Złotym środkiem wydaje się wprowadzenie przycisku więcej, dla dłuższej treści. Jednym z wykonanych przez nas sklepów internetowych wprowadziliśmy taki zabieg.
Unikalne i obszerne opisy produktów, w sklepie internetowym
Opis produktu w sklepie internetowym to najważniejsza treść. Niestety to właśnie tutaj spotykamy najwięcej błędów. Pierwszym z nich to powielone opisy produktów. Kolejnym bardzo częstym błędem to kompletny brak opisu. Ciężko stwierdzić co gorsze dla pozycjonowania, brak opisów czy ich kopie.
Opis produktu jest niezbędny nie tylko dla osób niewidomych ale i też dla wyszukiwarek internetowych. Opis powinien składać się z około 200 – 300 słów. Jeżeli posiadasz powielone opisy produktów, stwórz porządny tekst dla mieszarki synonimów. Stworzysz dzięki temu wiele unikalnych wersji z odpowiednią ilością słów i słów kluczowych.
W przypadku dłuższych opisów możesz jak, w przypadku kategorii, stworzyć wersję krótką i wyświetlić ją wśród najważniejszych informacji, a tę dłuższą w zakładce „Opis”. Jest to najczęstsze rozwiązanie jakie stosujemy na sklepach internetowych naszej produkcji.
Blog na sklepie internetowym
Ostatnim zagadnieniem, które poruszę to blog. Blog to niezwykłe narzędzie do optymalizacji sklepu internetowego. Całkowicie pominę tutaj użyteczności bloga dla klienta sklepu internetowego, o tym można poczytać sobie tutaj: Prowadzenie bloga na sklepie internetowym. Blog z punktu widzenia optymalizacji sklepu internetowego daje naszemu e-commerce ogromne ilości treści. Artykuł na blogu, długości tysiąca słów wygląda świetnie, jako opis produktu już nie.
Blog pozwala nam poprawić nasycenie słowami kluczowymi na sklepie internetowy, wzbogaca serwis internetowy, w treści, blog również pozwala pozyskać dodatkowe linki do naszego sklepu internetowego.
Podsumowanie
Sklep internetowy jest jak ogród – zawsze znajdziemy rzeczy nad którymi można jeszcze popracować by zbliżyły się do doskonałości. Wdrażając zagadnienia z tego artykułu poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego, w znaczący sposób.