Rok 2018 już za nami i krótko podsumowując go można stwierdzić że w e-commerce sporo się wydarzyło. Nowy rok będzie dla e-handlu równie dynamiczny co poprzedni.

Dzieje się tak ponieważ rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a jego wartość notuje coraz większe wzrosty. Co za tym idzie wiąże coraz więcej inwestorów, zwiększa się dzięki temu konkurencja a to prowadzi do coraz szybszego rozwoju technologicznego oraz marketingowego. W artykule przedstawię najważniejsze trendy, które będą dynamicznie rozwijane w 2019 roku.

 

Personalizacja

Rynek sklepów internetowych w Polsce jest bardzo duży. Codziennie powstają nowe platformy sprzedażowe w sieci i codziennie inne bankrutują. Jednym z skutecznych metod utrzymania się na rynku i rozbudowywania biznesu w e-handlu jest personalizacja oferty dla klienta. Dzięki temu zwiększamy szansę dokonania przez niego zakupu oraz zyskania nowego stałego klienta. Personalizacja oferty produktowej pozwala klientowi dotrzeć do dużej grupy produktów, które spełniają jego oczekiwania. Dzięki temu jesteśmy przed całą konkurencją, która oczekuje od klienta wertowania dziesiątek kart z produktami w celu znalezienia tego odpowiedniego. Jakie narzędzia mogą służyć personalizacji? Świetnie sprawdzają się narzędzia filtracyjne, automatycznie generowane linki do grup produktów. Dobrym rozwiązaniem jest prezentacja podobnych produktów oraz produktów, pochodnych które zostały zamówione przez innych klientów o podobnym guście, oczekiwaniach. Personalizacja to nie tylko prezentacja produktów w sklepie internetowych, to również prowadzenie spersonalizowanego marketingu. Tak, tu wychodzimy znacznie dalej niż sięgają granice naszego sklepu. Personalizacja może być wykorzystana w mechanizmach takich jak mailing czy nawet promocja produktów na socialmediach – wszędzie tam gdzie mamy możliwość prezentacji treści w oparciu o grupę odbiorców z własnymi cechami.

 

Business Intelligence

business intelligence

Jest ważny aspekt e-commerce zwłaszcza tych wiodących graczy z silną konkurencją. Jest to też proces, który powoduje że sklepy internetowe korzystające z Business Intelligence wyprzedzają inne e-commerce w błyskawicznym tempie. Business Intelligence to proces który polega na analizie danych, przekształcania je w inne, a na końcu wyciąganie z całości procesów i cennej wiedzy, którą wykorzystujemy do rozwoju sklepu internetowego np.: głębszej personalizacji. Jest to umacniający się się trend w e-commerce i 2019 rok tego na pewno nie zmieni.

 

Kanał mobilny już kluczowy

kanal mobilny

Podobnie jak w poprzednich latach, tak i w nowym roku rola urządzeń mobilnych w e-commerce jest ogromna. W wielu branżach mamy do czynienia z wyprzedzeniem już użytkowników stacjonarnych przez tych dokonywujących wizyt w sklepie i zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wyszukiwarka Google promuje serwisy z poprawną wersją dla urządzeń mobilnych. Obecnie już nie tylko nie można prowadzić sklepu internetowego bez jego wersji mobilnej, ale musi ona być maksymalnie przyjazna w obsłudze dla użytkownika. Na kanale mobilnym powinniśmy głównie skupić się w 2019 roku, ponieważ w dalszym ciągu w wielu sklepach internetowych jest on zaniedbany.

 

CRM

crm

CRM to skrót od angielskiego zwrotu „customer relationship management” czyli w przełożeniu na język polski, zarządzanie relacjami z klientami. Nie jest to nowy trend, ale obszar którym coraz bardziej interesują się sprzedawcy i obszar gdzie coraz intensywniej skupiają się inwestycje. Nowy rok to ciąg dalszy rozwoju przestrzeni CRM. W artykuł na naszym blogu dotyczących promocji sklepu internetowego znajdziesz wzmianki o konieczności budowania społeczności wokół sklepu. Tak by klient myśląc o produkcie myślał o twoim sklepie internetowym, tak by klient nie tylko kupował u Ciebie ale i szukał rozwiązań na problemy branżowe. CRM to świetny sposób na budowanie i wzmacnianie społeczności, dlatego 2019 to też rok budowania relacji z klientem.

 

Content Marketing

Nie tylko w e-commerce ten trend się umacnia. Zawsze byłem zdania że do rozwoju tego trendu przyczyniły się algorytmy wyszukiwarki Google i gdyby nie te zmiany dzisiejszy internet byłby znacznie uboższy. Kolejny element układanki pozwalający na budowanie naszej społeczności. Blog na sklepie internetowy poruszający tematy branżowe, prowadzący testy produktów dostępnych w naszym sklepie internetowym to podstawa. Obecnie stało się to standardem. Forum internetowe działające w branży naszego e-commerce to również świetny pomysł. Należy pamiętać że każda treść znajdująca się na naszym sklepie internetowym ma być merytorycznie wartościowa i pisana dla użytkowników.

 

Darmowe zwroty

Podobnie jak w poprzednim roku, obecny będzie mocno oscylował wokół użytkownika i tego by czuł się ważnym klientem, a sklep w jego oczach był najbardziej profesjonalnym jaki odwiedził. Darmowe zwroty nam w tym pomogą. W tym roku zaobserwujemy dalsze upraszczanie formularzy reklamacyjnych oraz jeszcze szybszą obsługę. Badania wykazują, że sklepy realizujące szybkie i darmowe zwroty są chętniej ponownie odwiedzane przez klientów, którzy skorzystali z tego typu ułatwień, a więc dalszy ciąg budowania społeczności i stałej klienteli.

 

Błyskawiczna dostawa

blyskawiczna dostawa

Może wydawać się to dziwne ale wielu klientów woli za przesyłkę zapłacić więcej ale mieć produkt u siebie nawet tego samego dnia. Wiele sklepów internetowych już w 2018 oferował dostarczanie zamówionego towaru w ten sam dzień. Klient płacący błyskawicznym przelewem oczekuje błyskawicznej realizacji. W dzisiejszych czasach nie ma miejsca na kilku dniową realizację zamówienia. Czasy te odeszły bezpowrotnie. Stosując stare praktyki ryzykujesz anulowaniem zamówienia i stratą szansy na pozyskanie stałego klienta. Ten rok to czas na doskonalenie i usprawnianie metod wysyłki. Zamówienia muszą być realizowane niezwłocznie, a czas wędrówki paczki nie przekraczać 24 godzin. W poprzednim roku odnotowano bardzo duży przyrost zamówień, które zostały dostarczone następnego dnia roboczego.

 

Bogatsza tonacja kolorystyczna

Tak jak kilka lat temu można było zaobserwować dążenie do minimalizmu wśród szat graficznych sklepów internetowych, a kolorem wodzącym była biel tak obecnie ten trend przekształcił się w dążenie do bardziej oryginalnego wyglądu. Kolory jednak pozostają dalej jasne.

 

Chatboty

chatbot

Jest to nowość technologiczna i ocieramy się w tym przypadku o sztuczną inteligencję. Chatbot to program, którego zadaniem jest pomaganie użytkownikom w wyborze najlepszego produktu, lub rozwiązanie ich problemów. Technologia ta będzie na pewno dynamicznie rozwijana tego roku. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na chatbota'a warto zainwestować w tradycyjny chat na sklepie internetowym. Jest pomocny w pozyskiwaniu klienta i budowaniu relacji z nim.

 

Sklep internetowy i stacjonarny

Dobrze prosperujące sklepy internetowe zaczynają rozszerzać swoją sprzedaż również w świecie realnym. Fizyczne wyjście do klienta pomoże nie tylko zdobyć nowych „niekupujących w sieci” ale i budować tożsamość marki.

 

Bezpieczeństwo

2018 rok był rekordowym rokiem pod względem ilości ataków cybernetycznych. Trend polegający na doskonaleniu bezpieczeństwa w sklepie internetowym jest trendem zawsze aktualnym. W tym obszarze co roku notowane są duże nakłady inwestycyjne. Rok 2019 będzie też końcem sklepów bez ssl. W śród sklepów internetowych można też zaobserwować odchodzenie od najpopularniejszych platform sklepowych na rzecz sklepów internetowych dedykowanych, które pozwalają na wyższe bezpieczeństwo, lepszą personalizację i oryginalność.

 

Oryginalne przekaz wizualny

oryginalny design

Chodzi głównie o zdjęcia znajdujące się na sklepie internetowym. Poprzednie lata kładły duży nacisk na jakość obrazów i ich optymalizację. Obecnie to za mało i aby wyróżnić się zdjęcia muszą być wyjątkowe i oryginalne. Artystyczna koncepcja zdjęć i kolorystyczne powiązanie z innymi, a za razem z całą stroną internetową to cechy które powinny być mocno szlifowane w tym roku.

 

Analizując powyższe punkty można dojść do wniosku że obecny rok skupia się jedynie na dwóch bardzo ogólnych obszarach: na budowaniu społeczności wokół sklepu oraz na dążeniu do wyróżniania się z tłumu pod względem wizualnym. Business Intelligence ma pomóc nam ukierunkowywać rozwój i „kolejkować” jego poszczególne etapy.