Płatności i dostawa w sklepie internetowym są bardzo ważnymi zagadnieniami i wpływają na jakość obsługi. Zbyt mała ilość metod płatności pozwala na stałe odstraszyć wielu klientów. Brak szerszej możliwości dostawy również. Na naszym blogu powstał artykuł omawiający zagadnienia związane z wymaganą ilością metod płatności oraz metod wysyłki w sklepie internetowy.
Czytaj: Jak otworzyć sklep internetowy, który będzie zarabiał?
W dzisiejszym kursie dowiesz się jak sprawnie zarządzać metodami wysyłek oraz płatności w sklepie internetowym opartym na systemie Opencart. Kurs będzie omawiany na przykładzie naszych autorskich modułów, ale nie martw się, jeżeli nie masz modułów obsługujących wysyłkę czy płatności z Design Cart, Twój system i tak działa podobnie, postępuj analogicznie.
Metody dostawy w sklepie internetowym
Aby dostać się do panelu zarządzania metodami dostaw rozwijamy w lewym menu pozycję „rozszerzenia” i klikamy w pozycję „rozszerzenia”.
System przeniesie nas do wyboru typu rozszerzenia. Podzielenie rozszerzeń na kategorie ułatwia zarządzanie nimi. Wszystkie dodatki są podzielone na kategorie dzięki czemu nie ma natłoku, w ogólnym widoku.
Z listy wybieramy pozycję „Dostawy”.
System sklepu internetowego od razu przeniesie nas do listy metod dostaw. Na start instalujemy kilka modułów umożliwiających wysyłkę.
Są nimi zawsze:
„Wysyłka z płatnością za pobraniem”
„Wysyłka z płatnością online”
„Design Cart Inpost - płatność przy odbiorze”
„Design Cart Inpost - płatność online”
Są to moduły wystarczające do prowadzenia sprzedaży w internecie.
Moduły „Wysyłka z płatnością za pobraniem” oraz „Wysyłka z płatnością online” to moduły uniwersalne pozwalające na wprowadzenie wielu kurierów. Ich obsługa jest identyczna dlatego omówię ich działanie na przykładzie pierwszego z nich. Jeżeli przy module „Wysyłka z płatnością za pobraniem”, widzisz przycisk zielony „instaluj”, kliknij w niego – moduł zainstaluje się na Twoim sklepie internetowym. Jeżeli jest już zainstalowany lub już go zainstalowałeś kliknij przycisk edycji.
System przekieruje nas do formularza edycji modułu. W pierwszej zakładce mamy tylko dwie opcje. Są nimi:
Status – określa czy moduł ma być włączony czy wyłączony
Kolejność – ustawia moduł w odpowiedniej kolejności względem innych modułów
Po lewej stronie mamy przełączniki zakładek. Moduł pozwala na wprowadzenie 12 metod dostawy.
Kliknijmy w „Metoda wysyłki 1”. Ukaże nam się formularz pozwalający na ustawienie już konkretnej metody wysyłki.
Formularz jest odpowiedni dla każdej firmy kurierskiej, dlatego sam moduł jest uniwersalny. Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom.
Nazwa wysyłki – wpisujemy tu dowolną nazwę określającą kuriera, zrozumiałą dla użytkownika np. „DHL – pobranie”.
Koszt – koszt wysyłki doliczony do rachunku klienta.
Klasa podatkowa – jeżeli jest taka potrzeba to możemy wybrać podatek jaki ma być doliczony do kosztu wysyłki.
Strefa – system sklepu internetowego ma wbudowany mechanizm stref geograficzny, pozwalający stworzyć osobny zestaw wysyłek dla jednego kraju i inny zestaw wysyłek dla drugiego. Podział ten może dotyczyć nawet województw. Jeżeli nie potrzebujesz takiego rozgraniczenia wybierz opcję „Wszystkie strefy”.
Wysyłka darmowa – wpisujemy w tym polu sumę jak musi być osiągnięta w koszyku aby dana metoda wysyłki miała być darmowa. Dla każdego kuriera mamy możliwość ustawienia tego parametru osobno.
Kolejność – ustawiamy kolejność względem innych kurierów z tego modułu.
Status – określamy czy moduł ma być włączony czy wyłączony.
Gdy już wprowadzimy wszystkich kurierów zapisujemy zmiany za pomocą przycisku „Zapisz” zlokalizowanym w prawym, górnym rogu.
Drugim modułem wysyłki, który warto omówić to moduł wysyłki Design Cart Inpost. Tutaj również mamy dwie wersje modułu dla pobrania i płatności online. Dlaczego obie wersje nie są spakowane, w jeden moduł dowiesz się dalej. Obsługa obydwu modułów dla Inpost jest taka sama, dlatego, w kursie omówię tylko jeden – pierwszy z nich „Design Cart Inpost - płatność przy odbiorze”.
Jeżeli moduł nie jest jeszcze zainstalowany, zainstalujmy go klikając zielony przycisk z plusikiem.
Przejdźmy do edycji modułu.
Moduł Inpostu jest bardzo prosty w konfiguracji. Do poprawnego działania wymaga ustawienia zaledwie 5-ciu opcji. Są nimi:
Cena przesyłki - koszt wysyłki doliczony do rachunku klienta.
Klasa podatku - jeżeli jest taka potrzeba to możemy wybrać podatek jaki ma być doliczony do kosztu wysyłki.
Strefa geograficzna – strefa dla której metoda dostawy jest dostępna.
Status - określamy czy moduł ma być włączony czy wyłączony.
Kolejność - ustawiamy kolejność względem innych kurierów z tego modułu.
Gdy uzupełnimy formularz w potrzebne dane możemy całość zapisać. Moduł Inpost jest w pełni zautomatyzowany. Klient otrzymuje do dyspozycji mapkę z możliwością wyboru paczkomatu na niej za pomocą kilku kliknięć. Informację o tym jaki paczkomat klient wybrał zobaczysz w zamówieniu w panelu administracyjnym sklepu internetowego.
Dlaczego omawiamy akurat te dwa moduły?
Moduł uniwersalny kurierski, pozwoli Ci wprowadzić odpowiednią ilość firm kurierskich. Warto jednak też zadbać o klientów, którzy w godzinach pracy nie mogą odebrać paczki. Dla nich idealnym rozwiązaniem jest Paczkomat Inpostu. Warto zatem stosować w dostawie co najmniej jedną firmę kurierską wraz z paczkomatem.
Jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny dobrym pomysłem jest również zainstalowanie dostawy „Odbiór osobisty ze sklepu”. Jest to świetne rozwiązanie dla klientów, którzy znajdują się w pobliżu twojego sklepu stacjonarnego.
Sklep internetowy Opencart udostępnia jeszcze jedną ciekawą przesyłkę. Jest nią „darmowa dostawa”, która uruchamia się po przekroczeniu określonej kwoty w koszyku, którą definiuje się przy edycji tego właśnie modułu.
Jeżeli już skonfigurowałeś dostawę przejdźmy do konfiguracji metod płatności. W tej przestrzeni też mamy dla Ciebie kompleksowe rozwiązanie.
Metody płatności w sklepie internetowym
Aby przejść do metod płatności podobnie jak przy konfiguracji musimy przejść do rozszerzeń sklepu internetowego. Z listy wybieramy „Płatności”. Sklep internetowy Opencart oferuje mnogą ilość metod płatności. Do prawidłowego działania sklepu potrzebujemy zaledwie kilku z nich. Najważniejszą metodą płatności jest PayU. Umożliwia ona płatność błyskawiczną z konta bankowego, płatność kartą debetową oraz Blik czyli najchętniej wybierane metody płatności przez Polaków. PayU jest to też najczęściej używana metoda płatności w Polsce.
Aby skonfigurować tę płatność potrzebujemy założyć konto w systemie PayU. W tym celu musimy przejść do serwisu PayU i zarejestrować się. Skorzystaj z przycisku włącz płatności i postępuj zgodnie z instrukcjami.
Gdy już posiadasz konto w systemie PayU, zaloguj się. W zakładce „Płatności elektroniczne” wybierz „Moje sklepy”.
Następnie kliknij przycisk „Dodaj sklep”. PayU przekieruje Cię do formularza, który zbiera dane dotyczące sklepu internetowego. Podaj adres sklepu internetowego, nazwę sklepu, określ rezerwę na zwroty i podaj walutę w której będziesz dokonywał transakcji z klientami. Następnie kliknij dalej.
W kolejnym kroku wybierz REST API, zdefiniuj nazwę punktu płatności.
Kliknij przycisk „Dodaj sklep”. PayU przekieruje Cię do strony z wygenerowanymi kluczami. Nie zamykaj tej strony. Teraz przejdź do listy płatności w swoim sklepie internetowym, w panelu administracyjnym Opencart. Odszukaj moduł PayU, zainstaluj go jeżeli nie jest zainstalowany, a następnie edytuj. System sklepu internetowego przekieruje nas do formularza konfiguracyjnego.
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie pierwszego zestawu pól. Interfejs modułu PayU jest w języku angielskim.
Status – włącza i wyłącza moduł
Sort Order – sortuje moduł względem innych modułów płatności
Total – kwota jaką musi osiągnąć koszyk, aby klient mógł skorzystać
Geo Zone – strefa w której metoda płatności ma być dostępna
POS ID – numer klient PayU
Second key (MD5) – drugi klucz MD5
OAuth protocol – client_id - numer klient PayU
OAuth protocol – client_secret – klucz client_secret
Moduł również pozwala na przypisanie odpowiedniego statusu zamówienia po otrzymanej zwrotnej informacji o wyniku płatności. Na start w sklepie internetowym otrzymujesz 14 statusów dla zamówień.
Anulowane
Anulowane - Ponowna sprzedaż
Dostarczone
Oczekujące
Odmowa
Ponowna sprzedaż
Przetwarzane
Przetworzone
Wygasa
Wygasło
Zakończone
Zakończone błędem
Zwrócone
Zwrot pieniędzy
Możesz korzystać z tych z listy powyżej lub utworzyć nowe w zakładce System→ Lokalizacja→ Statusy zamówienia.
Przyjrzyjmy się teraz opcjom dostępnym, w parowaniu statusów, w module płatności PayU.
Status of the new transaction – status dla nowo otwartej transakcji
PayU Notifications Status: Pending – status dla płatności oczekującej
PayU Notifications Status: Completed – status dla płatności zakończonej
PayU Notifications Status: Waiting For Confirmation – status dla płatności oczekującej na potwierdzenie
PayU Notifications Status: Cancelled – status dla płatności anulowanej.
Jeżeli wszystkie pola odpowiednio wypełniliśmy możemy zapisać zmiany. Nasza główna płatność jest gotowa. Ale to nie powinna być nasza jedyna płatność, którą udostępnimy na naszym sklepie internetowym. Tak jak w przypadku metod wysyłki tak i w płatnościach, powinniśmy dać wybór naszym klientom. Samą płatnością PayU nie łapiemy osób nie dokonywujących przelewów elektronicznych, obracających gotówką, a warto być przygotowanym na każdego klienta.
Sklep internetowy Opencart skutecznie pozwoli nam złapać każdego klienta w tym przypadku. Kolejną płatność którą powinniśmy skonfigurować to płatność „Przelew”. Zainstalujmy ją jeżeli nie jest jeszcze i edytujmy. Płatność „Przelew” pozwala przekazać użytkownikowi dane bankowe do samodzielnego wykonania przelewu. Konfiguracja modułu jest banalnie prosta i składa się tylko z sześciu pól.
Instrukcje do przelewu – tutaj wpisujemy wszystkie dane potrzebne do przelewu, warto tutaj już podać takie dane jak IBAN, BIC/SWIFT, unikniemy dodatkowych pytań od klientów, wykonywających przelewy z kont zagranicznych.
Do zapłaty – suma jaką musi osiągnąć koszyk by płatność ukazała się użytkownikowi
Status zamówienia – status jaki przyjmie zamówienie, jeżeli użytkownik wybierze ten rodzaj płatności np.: „oczekujące”, „oczekujące na płatność”
Strefa geograficzna – strefa geograficzna dla której ta metoda płatności będzie dostępna.
Status – określa czy metoda płatności jest włączona, czy wyłączona
Kolejność sortowania – kolejność wyświetlania metody płatności względem pozostałych
Całość zapisujemy, a system przekierowuje nas do listy modułów płatności. Trzecia metoda płatności, którą powinniśmy dodać do swojego sklepu internetowego to „Pobranie”. Edytujemy ten moduł i konfigurujemy dokładnie tak jak poprzedni. Mają nie mal identyczny zestaw pól, także wyjaśnianie ich nie ma już sensu.
Jeżeli chcesz jeszcze bardziej uatrakcyjnić swój wachlarz możliwych płatności, polecam Ci moduł „Standardowa płatność PayPal”.
Alternatywą dla PayU są płatności: przelewy24 oraz Tpay. Wszystkie te płatności mają swoje moduły dla Opencart.
Parowanie metod wysyłki z metodami płatności
Na początku tego kursu wspomniałem, że metody wysyłek za pobraniem oraz z płatnością online są odseparowane. Czas wyjaśnić to. Domyślnie jeżeli takiego podziału by nie było to w przypadku gdyby klient wybrał przesyłkę z płatnością online to tak czy siak wyświetliła by mu się opcja płatności za pobraniem. Nie dobrze prawda? Dlatego sklep internetowy posiada dodatkowy moduł, który tę sprawę uporządkuje i przypilnuje by wszystko działało tak jak należy.
Parowaniem metod wysyłki i metod płatności zajmuje się moduł „Ship2Pay”. Aby przejść do jego konfiguracji udaj się do Rozszerzenia→Rozszerzenia→ z listy wybierz „Moduły”, a następnie odszukaj modułu „Ship2Pay” i edytuj go.
Po lewej stronie znajduje się lista metod wysyłki. Każda metoda wysyłki po prawej stronie ma listę metod płatności z którą współpracuje. Gdy klient wybierze daną metodę wysyłki, wyświetlą mu się tylko te metody płatności, jakie przy niej zaznaczyłeś. Gdy skończysz parowanie, wystarczy efekt pracy zapisać, a nowe reguły już wejdą w życie sklepu internetowego.
Jeżeli dotrwałeś do końca tego kursu to oznacza, że wszystkie zagadnienia związane z wysyłką i płatnościami masz już przyswojone, a Twój sklep internetowy posiada jedną z lepszych konfiguracji jakie funkcjonują na polskim rynku e-commerce. Życzę mnogich transakcji!