Dzisiejszy kurs będzie jednym z tych najbardziej interesujących. Nie będę opowiadał o wypełnianiu formularzy przechodzenia z działu do działu.
W kursie omówimy dział zamówień, czyli dział który u każdego posiadacza sklepu powinien być najczęściej otwierany – tam znajdziemy listę zamówień z naszego sklepu internetowego.
Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych
Aby przejść do działu zamówień, rozwijamy pozycję „Sprzedaż” i klikamy w „Zamówienia”.
Jest to kluczowy dział, w sklepie internetowym. Wszystkie zakupy Twoich klientów, zakończone sukcesem trafiają właśnie tutaj, do zamówień. Po kliknięciu przycisku „Zamówienia”, system przekieruje Cię do listy zamówień.
Lista zamówień już ma sporo dodatkowych funkcjonalności, w interfejsie, w porównaniu do innych przestrzeni sklepu o których mogłeś przeczytać w poprzednich kursach. Zamówienia możemy filtrować, wyszukiwać dzięki panelowi po prawej stronie.
Zamówienia możemy wyszukiwać po następujących informacjach:
Numer zamówienia – każde zamówienia ma swój niepowtarzalny numer, dzięki tej opcji możemy znaleźć jedno konkretne zamówienie.
Klient – z listy wybieramy klient, dzięki tej opcji możemy znaleźć wszystkie zamówienia jednego klienta.
Status zamówienia – dzięki tej opcji możemy znaleźć np. wszystkie zamówienia oczekujące na realizację lub zakończone. Wszystko zależy od statusów zamówienia jakimi operujemy ws klepie internetowym.
Do zapłaty – dzięki tej opcji możemy znaleźć wszystkie zamówienia z określoną kwotą do zapłaty.
Data dodania – ta opcja pozwala na odszukanie wszystkich zamówień przyjętych jednego, konkretnego dnia.
Data modyfikacji – opcja pozwala na odszukanie wszystkich zamówień w których została dokonana zmiana określonego dnia.
Opencart, w dziale zamówień daje nam nowy zestaw przycisków akcji, zlokalizowany jest na górze, po prawej stronie.
Pierwsze dwa przyciski służą do generowania dokumentów do druku. Aktywują się one gdy z listy zamówień zaznaczymy którąś z pozycji.
Kolory przycisków zmienią się na nieco ciemniejsze.
Pierwszy wyświetli do druku listę dostaw, kolejny umożliwi wydrukowanie faktury. Przykładowy dokument gotowy do druku wygląda jak poniżej.
Ostatni przycisk, niebieski z ikoną plusa pozwala na tworzenie nowego zamówienia. Jest to przydatna funkcja gdy sprzedaż nie odbywa się tylko przez sklep internetowy. Dzięki niej możemy dodawać nowe zamówienia by mieć wszystkie w jednym miejscu i łatwo nimi zarządzać.
To nie wszystkie funkcje umożliwiające zarządzanie zamówieniami. System sklepu internetowego na samej liście zamówień udostępnia jeszcze jeden zestaw przycisków akcji.
Pierwszy służy do szczegółowego podglądu zamówienia. Drugi rozwija opcję dająca możliwość edycji zamówienia, naniesienia zmian oraz możliwość usunięcia zamówienia. Przejdźmy do podglądu zamówienia, klikając przycisk z ikoną oka.
Opencart zamówienia przedstawia w bardzo czytelnej formie dodatkowo wzbogaconą o dodatkowe, przydatne funkcjonalności.
Zamówienie zaczyna się od trzech kolumn gdzie mamy dostęp do najważniejszych informacji. Pierwsza informuje nas o tym w którym sklepie dokonano zamówienia (Opencart pozwala prowadzić wiele sklepów naraz), kiedy, jaką wybrano metodę płatności oraz jaką wybrano metodę przesyłki. Kolejna kolumna dedykowana jest podstawowym informacjom o kliencie, konkretnie informacjom umożliwiającym kontakt z zamawiającym. Trzecia kolumna to zbiór trzech funkcjonalności. W w niej możemy wygenerować fakturę do zamówienia, dodać punkty lojalnościowe, lub jeżeli używamy programu partnerskiego, w tym miejscu możemy mu przydzielić prowizję.
Kolejna część jest poświęcona temu konkretnemu zamówieniowi. Znajdziemy, w niej informacje dotyczące adresu płatnika, adresu dostawy oraz listę zakupionych produktów. Tu tez znajduje się podsumowanie kosztów zakupów oraz dostawy.
Kolejny dział to historia zamówienia. Mamy, w tym miejscu dostęp do historii statusów zamówienia. Kiedy zostało przyjęte, przetworzone, wysłane itd. Pod historią znajduje się formularz, który umożliwia powiadomienie naszego klienta o zmianie statusu zamówienia w sklepie internetowym.
Statusy zamówień
Sklep internetowy oparty na Opencart pozwala na dodawanie statusów zamówienia oraz ich modyfikowanie. Aby dodać nowy status zamówienia, należy skorzystać z lewej nawigacji, rozwinąć pozycję „System”, rozwinąć pozycję „Lokalizacja” i wybrać pozycję „Statusy zamówień”.
System oczywiście przekieruje nas do listy statusów dostępnych w naszym sklepie internetowym. Aby dodać nowy należy skorzystać z przycisku „Dodaj nowy”.
System przekieruje nas do bardzo prostego formularza, gdzie podajemy jedynie nazwę nowego statusu, oczywiście dla wszystkich zainstalowanych wersji językowych.
Po wprowadzeniu nazwy całość zapisujemy jednym z przycisków akcji.
Ustawienia zamówień
Jeżeli już omawiamy dokładnie zamówienia, w sklepach internetowych opartych na systemie Opencart, należy także przyjrzeć się i wyjaśnić opcje związane z tym zagadnieniem, znajdujące się w ustawieniach systemu. Aby przejść do ustawień należy rozwinąć pozycję „System” w lewej nawigacji panelu administracyjnego, następnie kliknąć pozycje „Ustawienia”.
System Opencart przekieruje nas do listy sklepów internetowych.
Z listy wybieramy interesujący nas sklep internetowy i edytujemy go. System sklepu internetowego przeniesie nas do rozbudowanego formularza złożonego z kilku działów, zakładek. Nas interesuje zakładka „Opcje”.
Gdy już zobaczy opcje dostępne w tej zakładce, przewińmy stronę do tytułu „Zamówienie”. Jest tutaj sporo ciekawych opcji ustawień, które mają mocne odbicie w sposobie działania sklepu internetowego.
Przedrostek numeracji faktur – czyli jak ma wyglądać numer nasze faktury. Może to być po prostu wpisany rok. Zmiana przedrostka powoduje rozpoczęcie nowego zliczania numerów. Przykładowo dzisiaj zmieniamy przedrostek na rok 2018. Faktury będą numerowane w taki sposób: 2018-1, 2018-2 itd. Gdy w styczniu przyszłego roku przedrostek zmienimy na 2019, system automatycznie zacznie numerowanie faktur od numeru 1 z przedrostkiem 2019-1.
Wyświetlaj wagę na stronie produktu – Jeżeli w twoich produktach waga jest istotną informacją, włączenie tej opcji spowoduje, że użytkownicy odwiedzający karty produktowe w Twoim sklepie internetowym będą widzieć zadeklarowane wagi produktów.
Zamawianie jako gość – włączenie tej opcji spowoduje, że Twoi klienci będą mogli kupować bez rejestracji w sklepie internetowym.
Warunki składania zamówień – wybieramy tutaj zakładkę informacyjną, której treść użytkownik musi zaakceptować przy składaniu zamówienia.
Status zamówienia – wybieramy domyślny status zamówienia, które właśnie weszło do systemu Opencart.
Status zamówienia z płatnością przetwarzaną – wybieramy statusy zamówienia, które muszą zostać osiągnięte zanim klienci będą mogli korzystać z subskrypcji, kuponów lub kodów rabatowych.
Status zamówienia z płatnością zakończoną – Status zamówienia, który musi zostać osiągnięty zanim klienci będą mogli pobierać zamówione pliki lub karty podarunkowe.
Status zamówień oznaczonych jako oszustwo – oznaczamy specjalnym statusem wszelkie oszustwa, próby wyłudzenia itd.
Użytkownik API – domyślna grupa użytkowników, do której dołączany jest automatycznie każdy nowo zarejestrowany klient.