Wielu naszych klientów oraz wielu sprzedawców posiadających sklep internetowy, często zadają pytanie na forach czy w mediach społecznościowych dotyczące pozycjonowania.

Najczęstszym spośród nich jest “Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?”. Jest to trudne pytanie, a zadający je chyba nigdy nie uzyskali satysfakcjonującej odpowiedzi.

Dzisiaj w artykule postaram się odpowiedzieć ogólnie na to pytanie i wyjaśnić dlaczego osoby zadające je nie uzyskali wyczerpującej odpowiedzi i nigdy jej nie uzyskają. 

 

Co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Proces pozycjonowania sklepu internetowego często jest mylony z jego optymalizacją. To dwie różne czynności. Optymalizacja bez pozycjonowania ma sens, ale już pozycjonowanie bez optymalizacji sensu nie ma. Optymalizacja sklepu internetowego polega na wykonaniu czynności, które sprawią że będzie bardziej przyjazny wyszukiwarkom oraz użytkownikom, będzie znacznie szybciej się wczytywał oraz będzie dobrze zorganizowany pod względem interfejsu. To tak w skrócie. A więc wszystkie czynności związane z optymalizacją wykonujemy w obrębie naszego sklepu internetowego. 

 

Czym jest więc pozycjonowanie sklepu internetowego?

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego polega na wykonywaniu czynności poprawiających jego pozycję na dane słowa kluczowe w wyszukiwarkach internetowych. Czynności związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego wykonujemy zarówno na samym sklepie internetowym jaki i poza jego granicami w głębi sieci internetowej. Ale o tym dalej. 

 

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego to opłacalna metoda promocji?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to jedna z droższych metod promocji, a jej największym minusem, który najbardziej zniechęca sprzedawców do korzystania z tej metody jest jego opóźnione działanie, ponieważ w przypadku nowych sklepów internetowych efekty pracy z danego miesiąca widać nawet po kilku. I nie piszę tylko o samej pracy agencji SEO ale o tym jak Google postrzega nowe domeny. W wielu przypadkach spotkaliśmy się z sytuacją, że realne postępy odpowiadające pracy pozycjonera następują dopiero po roku czasu działania sklepu internetowego. Wcześniej jakby te działania częściowo wpadały do Googl’owego czyśćca. 

Nie mniej, w długo falowej perspektywie, pozycjonowanie sklepu internetowe jest jedną z najbardziej opłacalnych metod promocji. A wypozycjonowany sklep internetowy długo zbiera zamówienia i zarabia nawet jeśli działania pozycjonujące zostaną przerwane. 

 

Podsumowując jeżeli otwieramy sklep internetowy będącym projektem rocznym, dwuletnim to powinniśmy rozważyć inną metodę promocji sklepu internetowego i pozyskiwania klientów. Jeżeli tworzymy sklep internetowy firmowy, który chcemy stale rozwijać i budować w oparciu o niego swoją markę to jego pozycjonowanie jest idealnym rozwiązaniem i jednym z najbardziej opłacalnych.

 

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Jak wcześniej już wspomniałem pozycjonowanie sklepu internetowego polega na wykonywaniu czynności prowadzących do wyższej pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, wyszukiwarek internetowych. W Polsce korzystamy praktycznie z jednej wyszukiwarki - Google. Jakie to są czynności?

 

Optymalizacja sklepu internetowego

Proces pozycjonowania sklepu internetowego zaczyna się zawsze od jego optymalizacji. Zoptymalizowany sklep internetowy staje się bardziej przyjazny wyszukiwarką dzięki czemu te patrzą na niego bardziej przychylnym okiem. Zoptymalizowany sklep internetowy szybciej się ładuje oraz jest wygodniejszy w użyciu dla użytkownika. Optymalizacja dotyczy kodu, szaty graficznej, obrazów. Na czym polega optymalizacja obrazów w sklepie internetowym pisaliśmy już na naszym blogu w artykule “Wszystko o obrazach w sklepie internetowym”. O samej optymalizacji sklepu internetowego również napisaliśmy obszerny artykuł “Optymalizacja sklepu internetowego opartego na Opencart”.

 

Zdobywanie linków 

Jest to najważniejszy filar pozycjonowania sklepu internetowego, zwłaszcza jeżeli chcemy w wyszukiwarkach internetowych wyświetlać się na konkurencyjne frazy. Jest to też pomijane zagadnienie wśród najróżniejszych poradników omawiających samodzielne pozycjonowanie sklepów internetowych. Nie bez powodu. Zdaniem Google linki powinny być zdobywane w sposób naturalny, a więc użytkownicy sieci internetowej sami powinni zadecydować czy na sza treść jest na tyle wartościowa by polecić na innym serwisie nasz materiał umieszczając do niego linka. Jednak nowo powstające sklepy internetowe stoją w tej kwestii przed ścianą. Są kompletnie niewidoczne w wyszukiwarce Google. Sklepy internetowe zwłaszcza na początku swej działalności muszą samodzielnie zdobywać wartościowe linki z mocnych serwisów internetowych o podobnej tematyce.

 

Budowanie sieci linków w obrębie sklepu internetowego

Budowanie odpowiedniej sieci linków w obrębie sklepu internetowego ma kluczowe znaczenie w swobodnym rozpływaniu się mocy na cały serwis internetowy. Wyobraź sobie że każdy link kierujący do Twojego sklepu internetowego posiada pewną moc. Najczęściej linkowana jest jednak strona główna. Co zrobić by strony z produktami też otrzymały pewną moc i były lepiej widoczne w wyszukiwarce internetowej? Należy im przekazać moc poprzez odpowiednie linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi podstronami sklepu internetowego. 

 

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Czas więc odpowiedzieć na tytułowe pytanie tego artykułu. Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Wiesz już, że pozycjonowanie sklepu internetowego polega na jego optymalizacji, linkowaniu oraz że linkowanie wewnętrzne również jest kluczowe dla pozycji poszczególnych podstron sklepu internetowego. Ile czasu potrzeba aby wykonać prace w obrębie tych trzech filarów? 

Nie ma oczywiście jasnej odpowiedzi. Na pewno pozycjonowanie sklepu internetowego należy zacząć od jego optymalizacji, razem z optymalizacją można wdrożyć odpowiedni mechanizm linkowania wewnętrznego. Czas potrzebny na optymalizację sklepu internetowego przez sprawny dział SEO to jeden do 3 dni. Jednak musimy założyć że nasz sklep internetowy nie wejdzie od razu na warsztat. Bezpiecznie zatem jest założyć że czas optymalizacji sklepu internetowego potrwa około dwóch tygodni. 

Gdy sklep internetowy jest już odpowiednio zoptymalizowany, możemy przejść do jego linkowania. To ile ten etap będzie trwał zależy od konkurencyjności fraz na które chciałbyś się pojawić na wysokich miejscach w wyszukiwarkach internetowych. Zdobywanie linków to proces systematyczny. Każdego miesiąca regularnie w przedziale czasowym rozłożonym na wszystkie dni w miesiącu zdobywamy określoną ilość wysokiej jakości linków.

Pierwsze efekty linkowania sklepu internetowego możemy zauważyć już po miesiącu ale na efekty które pozwolą nam zarabiać już trochę dłużej. W niszowym branżach linkowanie może potrwać 3 - 5 miesięcy po których jesteśmy widoczni w wyszukiwarkach internetowych na pierwszych 10 pozycjach. 

Przy bardziej konkurencyjnych frazach czas ten wydłuża się znacząco. I wynosi od 12 do 18 miesięcy. W przypadku bardzo konkurencyjnych fraz, które jednocześnie są frazami, słowami kluczowymi, które przynoszą sklepom internetowym ogromne dochody proces linkowania planuje się indywidualnie tak, by wykorzystać maksymalny przyrost linków przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa ze strony możliwych kar za nienaturalne linkowanie.

 

Jak długo utrzymują się efekty pozycjonowania?

Często też nasi klienci zadają pytanie co dzieje się gdy wypozycjonujemy sklep internetowy i przestaniemy. Sklep internetowy warto pozycjonować cały czas. Nawet gdy już znajdzie się na pierwszych kartach, w top 3 wyników wyszukiwania Google to i tak warto dalej go pozycjonować. Po pierwsze cały czas będziemy umacniać swoją pozycję, po drugie sklep już na pozycjonowanie sobie sam zarobi. 

Co jednak jeżeli przestaniemy? Mów się że sklep internetowy który przestał być pozycjonowany spada w wynikach wyszukiwania. Jeżeli mimo braku czynności związanych z pozycjonowaniem dalej aktualizowana jest treść, dodawana jest nowa świeża to sklep nie powinien tracić w rankingu. Niestety aktualny ranking sklepu internetowego przestaje wystarczać do utrzymania danej pozycji i inne sklepy internetowe, które systematycznie wykonują działania pozycjonerskie zaczynają go wyprzedzać. Sklep internetowy, który przestaje być pozycjonowany nie spada w rankingu, zostaje wyprzedzony przez inne sklepy internetowe.

 

Podsumowując pozycjonowanie sklepu internetowego, prowadzące go do pierwszej karty wyników wyszukiwania trwa od kilku do kilkudziesięciu miesięcy. Dokładny czas zależy od stopnia optymalizacji sklepu internetowego oraz od konkurencji z którą przyjdzie mu się zmierzyć. Zatrzymanie pozycjonowania sklepu internetowego powoduje, że inne sklepy internetowe zaczną go wyprzedzać.