Podczas planowania otwarcia sklepu internetowego niezbędna jest analiza rynku e-commerce w branży w której zamierzamy wystartować. Analiza może przesądzić o sukcesie lub porażce. Dzisiaj przedstawimy analizę rynku e-commerce w Polsce od strony kupujących, czyli kto w Polsce najwięcej kupuje przez internet i co. Zacznijmy od samych internautów.

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

Główne wartości w polskim e-commerce

Internauci w Polsce

83,6% osób w Polsce to internauci. Mamy więc 27,8 mln użytkowników sieci.

Zakupy online

56% internautów dokonało kiedyś zakupu w sklepie internetowym

Zakupy w polskich sklepach

54% internautów kupuje w polskich sklepach internetowych

Zakupy w sklepach zagranicznych

23% internautów kupuje w sklepach internetowych zagranicznych

Warto zauważyć że grupa kupujących online stanowi ponad połowę internautów. Jest to ponad 15,5 mln klientów. Polski rynek e-commerce nabrał już ogromnych rozmiarów i w dalszym ciągu szybko rośnie. Jest jeden z głównych powodów, który pcha przedsiębiorców do inwestowania w tę gałąź gospodarki.

Grupa kupujących online to zlepek przedstawicieli wszystkich grup wiekowych o różny wykształceniu, o różnym dochodzi. W przeciwieństwie do osób które nie kupują w sieci. Grupa kupujących cechuje się

  • większą ilością osób przed 50 rokiem życia

  • większym odsetkiem osób z wyższym wykształceniem

  • większą ilością osób dobrze oceniających swoją sytuację finansową

Przejdźmy zatem do danych demograficznych. Nasza liczba użytkowników kupujących (15.5 mln), dzieli się na kilka ciekawych grup.

 

Dane demograficzne kupujących online

Kupujące kobiety

54% kupujących to kobiety

Kupujący mężczyźni

46% kupujących to mężczyźni

Główne wartości w polskim e-commerce

15 - 24 lata

31% to osoby z przedziału 15-24 lata

25 - 34 lata

33% to osoby z przedziału 25-34 lat

25 - 49 lat

25% to osoby z przedziału 35-49 lat

50 lat i więcej

12% to osoby w wieku 50 lat i więcej

Podział kupujących na wielkość miejscowości zamieszkania

Wsie

29% kupujących zamieszkuje wsie

Miasta poniżej 200 tys. mieszkańców

37% kupujących zamieszkuje miasta do 200 tys. mieszkańców

Miasta powyżej 200 tys. mieszkańców

34% kupujących zamieszkuje miasta powyżej 200 tys. mieszkańców

Podział kupujących na sytuację materialną gospodarstwa domowego

Sytuacja materialna dobra

54% kupujących ocenia ją jako dobrą

Sytuacja materialna średnia

40% kupujących ocenia ją jako średnią

Sytuacja materialna zła

6% kupujących ocenia ją jako złą

Każda z prezentowanych grup cechuje się różnymi kategoriami produktowymi, w których dokonuje zakupów online. Różną częstotliwością robienia zakupów online. Na przykład mężczyźni najczęściej dokonują zakupów elektroniki jak np.: telefony, smartfony, tablety. Osoby powyżej 50 roku życia najczęściej zamawiają przez internet produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Osoby do 24 roku życia najczęściej kupują w sieci bilety do kina i odzież.

Są gałęzie w sieci, które stanowią swoistą żyłę złota i mogłoby nawet wydawać się że jest tam jeszcze wiele miejsca na kolejne biznesy e-commerce. Świadczyć o tym może konwersja (CR), czyli stosunek odwiedzić do dokonanych transakcji. Im większa konwersja całej grupie sklepów internetowych tym większa średnia ilość klientów na dany sklep online. I tak największą konwersję mamy w branżach takich jak:

  • 3,52% - książki i multimedia
  • 3,28% - delikatesy
  • 2,23% - hobby
  • 2,01% - zdrowie i uroda

Zakupy dokonywane w sklepach internetowych możemy podzielić jeszcze na najwyższą średnią wartość koszyka. Tu zdecydowanie króluje elektronika. Poniżej prezentuję kilka przykładów średniej, najwyższej wartości koszyka, w kolejności malejącej.

  1. Elektronika: 590 zł
  2. Komputery: 446 zł
  3. Dom i ogród: 371 zł

Dobrze, mamy w miarę szczegółowo przeanalizowaną grupę kupujących użytkowników w sieci internetowej. Stanowi ona większość, ale mimo wszystko grupa użytkowników nie robiących zakupów w sklepach internetowych jest równie duża. Co cechuje tę grupę? Grupa niekupujących online stanowi 44% użytkowników sieci internetowej.

Demografia użytkowników niekupujących

Czyli jak prezentują się dane statystyczne u użytkowników internetu, którzy nie korzystają z dobroci możliwości kupowania online.

Niekupujące kobiety

48% niekupujących to kobiety

niekupujący mężczyźni

52% niekupujących to mężczyźni

Podział na wiek niekupujących

15 - 24 lata

22% to użytkownicy w wieku pomiędzy 15-24 lata

25 - 34 lata

26% to użytkownicy w wieku pomiędzy 25-34 lata

25 - 49 lat

32% to użytkownicy w wieku pomiędzy 35-49 lat

50 lat i więcej

20% to użytkownicy w wieku 50 lat i więcej

Podział kupujących ze względu na wykształcenie

Wykształcenie niższe

44% to użytkownicy z wykształceniem niższym

Wykształcenie średnie

41% to użytkownicy z wykształceniem średnim

Wykształcenie wyższe

15% to użytkownicy z wykształceniem wyższym

Podział niekupujących na wielkość miejscowości zamieszkania

Wsie

30% niekupujących zamieszkuje wsie

Miasta poniżej 200 tys. mieszkańców

44% niekupujących zamieszkuje miasta do 200 tys. mieszkańców

Miasta powyżej 200 tys. mieszkańców

26% niekupujących zamieszkuje miasta powyżej 200 tys. mieszkańców

Podział niekupujących na sytuację materialną gospodarstwa domowego

Sytuacja materialna dobra

36% niekupujących ocenia ją jako dobrą

Sytuacja materialna średnia

44% niekupujących ocenia ją jako średnią

Sytuacja materialna zła

20% niekupujących ocenia ją jako złą

45% niekupujących przyznaje, że nie dokonują zakupów w sklepach internetowych, ponieważ preferują fizyczny kontakt z produktem oraz możliwość dokładnego obejrzenia go przed zakupem. Na blogu naszym nie raz poruszaliśmy kwestię obrazów produktów oraz ich opisów. W sklepie internetowym klient ma ograniczoną zdolność korzystania ze zmysłów badania otoczenia i należy dołożyć wszelkich starań by mu to zrekompensować właśnie poprzez dokładne opisy produktów, bardziej rozbudowane galerie produktu, nie ograniczające się jedynie do jednego zdjęcia.

Grupa niekupujących użytkowników to w dalszym ciągu cenna grupa, którą można przekonać do wstąpienia na ścieżkę sklepów internetowych i dokonywania w nich zakupów. Większość użytkowników z tej grupy możemy potraktować jako bardziej wymagających klientów. Starania sprzedawców oraz rozwój technologii w niedalekiej przyszłości pozwoli wyjść do tej grupy z ofertą, którą uznają za atrakcyjną.