Podczas planowania otwarcia sklepu internetowego niezbędna jest analiza rynku e-commerce w branży w której zamierzamy wystartować. Analiza może przesądzić o sukcesie lub porażce. Dzisiaj przedstawimy analizę rynku e-commerce w Polsce od strony kupujących, czyli kto w Polsce najwięcej kupuje przez internet i co. Zacznijmy od samych internautów.
Główne wartości w polskim e-commerce
Internauci w Polsce
83,6% osób w Polsce to internauci. Mamy więc 27,8 mln użytkowników sieci.
Zakupy online
56% internautów dokonało kiedyś zakupu w sklepie internetowym
Zakupy w polskich sklepach
54% internautów kupuje w polskich sklepach internetowych
Zakupy w sklepach zagranicznych
23% internautów kupuje w sklepach internetowych zagranicznych
Warto zauważyć że grupa kupujących online stanowi ponad połowę internautów. Jest to ponad 15,5 mln klientów. Polski rynek e-commerce nabrał już ogromnych rozmiarów i w dalszym ciągu szybko rośnie. Jest jeden z głównych powodów, który pcha przedsiębiorców do inwestowania w tę gałąź gospodarki.
Grupa kupujących online to zlepek przedstawicieli wszystkich grup wiekowych o różny wykształceniu, o różnym dochodzi. W przeciwieństwie do osób które nie kupują w sieci. Grupa kupujących cechuje się
większą ilością osób przed 50 rokiem życia
większym odsetkiem osób z wyższym wykształceniem
większą ilością osób dobrze oceniających swoją sytuację finansową
Przejdźmy zatem do danych demograficznych. Nasza liczba użytkowników kupujących (15.5 mln), dzieli się na kilka ciekawych grup.
Dane demograficzne kupujących online
Kupujące kobiety
Kupujący mężczyźni
46% kupujących to mężczyźni
Główne wartości w polskim e-commerce
15 - 24 lata
31% to osoby z przedziału 15-24 lata
25 - 34 lata
33% to osoby z przedziału 25-34 lat
25 - 49 lat
25% to osoby z przedziału 35-49 lat
50 lat i więcej
12% to osoby w wieku 50 lat i więcej
Podział kupujących na wielkość miejscowości zamieszkania
Wsie
29% kupujących zamieszkuje wsie
Miasta poniżej 200 tys. mieszkańców
37% kupujących zamieszkuje miasta do 200 tys. mieszkańców
Miasta powyżej 200 tys. mieszkańców
34% kupujących zamieszkuje miasta powyżej 200 tys. mieszkańców
Podział kupujących na sytuację materialną gospodarstwa domowego
Sytuacja materialna dobra
54% kupujących ocenia ją jako dobrą
Sytuacja materialna średnia
40% kupujących ocenia ją jako średnią
Sytuacja materialna zła
6% kupujących ocenia ją jako złą
Każda z prezentowanych grup cechuje się różnymi kategoriami produktowymi, w których dokonuje zakupów online. Różną częstotliwością robienia zakupów online. Na przykład mężczyźni najczęściej dokonują zakupów elektroniki jak np.: telefony, smartfony, tablety. Osoby powyżej 50 roku życia najczęściej zamawiają przez internet produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Osoby do 24 roku życia najczęściej kupują w sieci bilety do kina i odzież.
Są gałęzie w sieci, które stanowią swoistą żyłę złota i mogłoby nawet wydawać się że jest tam jeszcze wiele miejsca na kolejne biznesy e-commerce. Świadczyć o tym może konwersja (CR), czyli stosunek odwiedzić do dokonanych transakcji. Im większa konwersja całej grupie sklepów internetowych tym większa średnia ilość klientów na dany sklep online. I tak największą konwersję mamy w branżach takich jak:
- 3,52% - książki i multimedia
- 3,28% - delikatesy
- 2,23% - hobby
- 2,01% - zdrowie i uroda
Zakupy dokonywane w sklepach internetowych możemy podzielić jeszcze na najwyższą średnią wartość koszyka. Tu zdecydowanie króluje elektronika. Poniżej prezentuję kilka przykładów średniej, najwyższej wartości koszyka, w kolejności malejącej.
- Elektronika: 590 zł
- Komputery: 446 zł
- Dom i ogród: 371 zł
Dobrze, mamy w miarę szczegółowo przeanalizowaną grupę kupujących użytkowników w sieci internetowej. Stanowi ona większość, ale mimo wszystko grupa użytkowników nie robiących zakupów w sklepach internetowych jest równie duża. Co cechuje tę grupę? Grupa niekupujących online stanowi 44% użytkowników sieci internetowej.
Demografia użytkowników niekupujących
Czyli jak prezentują się dane statystyczne u użytkowników internetu, którzy nie korzystają z dobroci możliwości kupowania online.
Niekupujące kobiety
48% niekupujących to kobiety
niekupujący mężczyźni
52% niekupujących to mężczyźni
Podział na wiek niekupujących
15 - 24 lata
22% to użytkownicy w wieku pomiędzy 15-24 lata
25 - 34 lata
26% to użytkownicy w wieku pomiędzy 25-34 lata
25 - 49 lat
32% to użytkownicy w wieku pomiędzy 35-49 lat
50 lat i więcej
20% to użytkownicy w wieku 50 lat i więcej
Podział kupujących ze względu na wykształcenie
Wykształcenie niższe
44% to użytkownicy z wykształceniem niższym
Wykształcenie średnie
41% to użytkownicy z wykształceniem średnim
Wykształcenie wyższe
15% to użytkownicy z wykształceniem wyższym
Podział niekupujących na wielkość miejscowości zamieszkania
Wsie
30% niekupujących zamieszkuje wsie
Miasta poniżej 200 tys. mieszkańców
44% niekupujących zamieszkuje miasta do 200 tys. mieszkańców
Miasta powyżej 200 tys. mieszkańców
26% niekupujących zamieszkuje miasta powyżej 200 tys. mieszkańców
Podział niekupujących na sytuację materialną gospodarstwa domowego
Sytuacja materialna dobra
36% niekupujących ocenia ją jako dobrą
Sytuacja materialna średnia
44% niekupujących ocenia ją jako średnią
Sytuacja materialna zła
20% niekupujących ocenia ją jako złą
45% niekupujących przyznaje, że nie dokonują zakupów w sklepach internetowych, ponieważ preferują fizyczny kontakt z produktem oraz możliwość dokładnego obejrzenia go przed zakupem. Na blogu naszym nie raz poruszaliśmy kwestię obrazów produktów oraz ich opisów. W sklepie internetowym klient ma ograniczoną zdolność korzystania ze zmysłów badania otoczenia i należy dołożyć wszelkich starań by mu to zrekompensować właśnie poprzez dokładne opisy produktów, bardziej rozbudowane galerie produktu, nie ograniczające się jedynie do jednego zdjęcia.
Grupa niekupujących użytkowników to w dalszym ciągu cenna grupa, którą można przekonać do wstąpienia na ścieżkę sklepów internetowych i dokonywania w nich zakupów. Większość użytkowników z tej grupy możemy potraktować jako bardziej wymagających klientów. Starania sprzedawców oraz rozwój technologii w niedalekiej przyszłości pozwoli wyjść do tej grupy z ofertą, którą uznają za atrakcyjną.