Platforma e-commerce to oprogramowanie dla sklepu internetowego umożliwiająca sprzedaż w sieci internetowej. Platforma pozwala na publikowanie produktów w internecie, przyjmowanie zamówień oraz płatności za zamówienia.

Istnieje kilka rodzajów platform, które różnią się kosztami produkcji oraz funkcjonalnościami. W tym artykule przybliżę oraz opiszę najpopularniejsze platformy e-commerce. Reszta, która nie znajdzie się w zestawieniu, w sieci nie stanowi nawet pół procenta, a więc artykuł nie straci na metoryczności jeżeli te mało znane projekty pominę.

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

 

Rodzaje platform dla sklepów internetowych:

  • SaaS
  • Rozszerzenia CMS
  • Oprogramowanie Opensource
  • Oprogramowanie dedykowane

 

SaaS

Nazwa wywodzi się od angielskiej nazwy Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. W tym rodzaju platformy otrzymujemy dostęp do oprogramowania za opłatą miesięczną lub i prowizją od sprzedaży. W tym modelu oprogramowanie dzierżawimy od twórców. Mamy możliwość korzystania z funkcji dostępnych w sklepie internetowym oraz możliwość prowadzenia sprzedaży w sieci. Nie mamy jednak dostępu do plików z kodem sklepu internetowego, nie mamy również możliwości pobrania bazy danych. Wdrażanie platformy jest niezwykle proste, wystarczy zarejestrować się w serwisie i skonfigurować w podstawowe informacje i oprogramowanie jest gotowe do użycia. Zazwyczaj dostawcy tego rodzaju usług udostępniają mnogą ilość szablonów, a więc czas potrzebny na wystartowanie ze sprzedażą jest niezwykle krótki. Osoby korzystające z SaaS zazwyczaj także nie muszą się martwić o aktualizacje oprogramowania. Oczywiście nie mogłoby być tak, że rozwiązanie to miałoby same zalety. SaaS posiada również poważne wady. Główną wadą tego oprogramowania jest brak dostępu do plików źródłowych. Nie możemy zmienić, zmodyfikować oprogramowania. Rozbudowa jest możliwa jedynie w kierunku, który zaplanowali twórcy oprogramowania e-commerce.

 

Dla kogo?

Zalety

Wady

  • Dla rozpoczynających przygodę z e-commerce

  • Automatyczne aktualizacje

  • Krótki czas wdrożenia

  • Bezpieczeństwo zapewnia dostawca oprogramowania

  • Brak dostępu do kodu

  • Ograniczona rozbudowa

  • Opłata abonamentowa

  • Uzależnienie od dostawcy oprogramowania

 

 

Rozszerzenie CMS

To specyficzny rodzaj platform dla sklepów internetowych, udostępniany dla systemów zarządzania treścią takich jak Joomla! Czy Wordpress. Jest przeznaczony dla użytkowników, którzy posiadają już swoje strony internetowe i chcieliby w obrębie nich rozpocząć przygodę z e-commerce. Choć zdarza się zwłaszcza w przypadku fanów Wordpress, że systemy CMS są stawiane od podstaw po to by wdrożyć sklep internetowych. To rozwiązanie cechuje w miarę szybki czas wdrożenia. Jeżeli radziliśmy sobie z obsługą systemu CMS to z obsługą sklepu internetowego również sobie poradzimy. Spory wybór rozszerzeń sklepów internetowy, tyczy się to zwłaszcza systemu zarządzania treścią Joomla!. Kolejną ogromną zaletą jest fakt, że w odróżnieniu od platform SaaS, mamy dostęp do plików sklepu internetowego. Możemy w dowolnej chwili spakować sklep i przenieść go na inny serwer.

 

 

Dla kogo?

Zalety

Wady

  • Dla osób, które chcą rozszerzyć istniejącą stronę internetową o sklep internetowy.

  • Niedługi czas wdrożenia

  • Niska cena wdrożenia

  • Dostęp do plików źródłowych

  • Społeczność reagująca na problemy

  • Brak abonamentu

  • Duża ilość rozszerzeń dla sklepu

  • Wiele dróg dla rozbudowy sklepu internetowego

  • Korzysta z tego samego hostingu co strona internetowa

  • Aktualizacje należy wdrażać samodzielnie

  • Otwarty kod może rodzić problemy z bezpieczeństwem

  • Brak wsparcia technicznego, jeżeli wybieramy darmowe rozszerzenie.

 

 

Sklepy internetowe Opensource

Jest to najpopularniejszy rodzaj platformy dla sklepów internetowych i w tego typu rozwiązaniach mamy też największy wybór. Platformy Opensource to gotowe, w pełni funkcjonalne oprogramowanie, który każdy może pobrać za darmo. Wdrożenie ich oraz dostosowanie do potrzeb e-przedsiębiorcy jest bardziej czasochłonne i droższe, ale za to na bazie sklepów internetowych Opensource można stworzyć projekt znacznie bardzie spełniający wymagania nawet tych bardziej wybrednych klientów. Wiele znanych marek korzysta z platform e-commerce Opensource. Zalety Opensource przyćmiewają poprzednie platformy, choćby takim cechami jak to że na starcie otrzymujemy w pełni funkcjonalny sklep internetowy, gotowy do sprzedaży, wszystkie funkcje są obecne, wystarczy je skonfigurować. Ogromna elastyczność, tysiące dodatkowych rozszerzeń ściągają ze sklepów Opensource jakiekolwiek ograniczenia w rozbudowie. Popularne systemy e-commerce mają ogromną i aktywną społeczność, która szybko rozwiąże praktycznie każdy problem. Jest wiele sklepów internetowych Opensource ich zestawienie znajdziesz w artykule porównanie platform sklepowych na naszym blogu.

 

 

Dla kogo?

Zalety

Wady

  • Dla osób które chcą korzystać z większej funkcjonalności w sklepie internetowym.

  • Dla osób doświadczonych oraz początkujących przygodę z e-commerce, ale planujących rozbudowę sklepu internetowego w przyszłości.

  • Dostęp do plików źródłowych

  • Społeczność reagująca na problemy

  • Brak abonamentu

  • Duża ilość rozszerzeń dla sklepu

  • Wiele dróg dla rozbudowy sklepu internetowego

  • Znacznie bogatsza funkcjonalność

  • Tysiące tematów graficznych dostępnych w internecie, również za darmo

  • Większe dopasowanie do potrzeb sprzedawcy

  • Dłuższy czas wdrożenia

  • Wyższa cena wdrożenia

  • Aktualizacje należy wdrażać samodzielnie

  • Otwarty kod może rodzić problemy z bezpieczeństwem

 

 

 

Dedykowane sklepy internetowe

Sklepy internetowe dedykowany to taki pisany, programowany specjalnie dla nas. Przebieg wdrożenia wynosi tu zazwyczaj od kilku tysięcy procent więcej niż w przypadku poprzednich opcji. Sklep internetowy dedykowany jest jak szycie garnituru na miarę. Najpierw jest etap planowania, mierzenia, badania potrzeb sprzedawcy. Następnie zbieranie, dopasowywanie technologii do projektu. Kolejny kluczowy etap to szycie czyli programowanie. Tak jak garnitur szyty na miarę tak i sklep internetowy dedykowany są idealnie dopasowane do potrzeb zamawiającego. Ma dokładnie takie funkcje jakie potrzebuje sprzedawca, sklepy internetowe dedykowane nie zawierają też funkcji, które są niepotrzebne. Przy tworzeniu sklepu internetowego zazwyczaj kierunek rozbudowy jest już znany i sklep przygotowuje się do ewentualnej rozbudowy. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o sklepach dedykowanych przeczytaj artykuł: tworzenie dedykowanego sklepu internetowego.

 

 

Dla kogo?

Zalety

Wady

  • Dla wymagających osób które chcą mieć system dokładnie dopasowany do swoich potrzeb.

  • Dla osób które chcą by ich sklep internetowy był pod każdym względem różny, doskonalszy od konkurencji.

  • Dla osób prowadzą nietypową sprzedaż w sieci lub sprzedają produkty w nietypowy sposób.

  • Dostęp do plików źródłowych

  • Brak abonamentu

  • Wiele dróg dla rozbudowy sklepu internetowego

  • Znacznie bogatsza funkcjonalność

  • Idealnie dopasowane funkcje sklepu do potrzeb sprzedawcy

  • Idealna ilość funkcji

  • Niepowtarzalność sklepu na tle konkurencji

  • Większe bezpieczeństwo sklepu internetowego

  • Dłuższy czas wdrożenia

  • Brak społeczności

  • Wyższa cena wdrożenia

     

 

 

 

Podsumowując sprzedaż w modelu SaaS jest dla początkujących sprzedawców lub dla tych którzy nie planują większego rozwoju e-commerce. Najważniejsze w tym modelu jest wsparcie techniczne i bezpieczeństwo nad którym czuwa dostawca oprogramowania. Rozszerzenie e-commerce dla systemu zarządzania treścią jest dla osób, które już posiadają aktywne strony internetowe, nie chcą ich zmieniać, a jedynie rozszerzyć o funkcję sklepu internetowego. Z kolei oprogramowanie Opensource jest najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Znajdą w nim swoje miejsce osoby, które potrzebują prostego w obsłudze interfejsu, osoby, które myślą o przyszłej rozbudowie sklepu lub osoby które chcą mieć pełną kontrolę nad swoim e-biznesem. Rozwiązania dedykowane są dla osób, które chcą mieć ściśle dopasowany system do swoich potrzeb lub prowadzą nietypową sprzedaż. Dedykowane rozwiązania są dla osób które miały już styczność z administracją sklepu internetowego.