Dobrze prosperujący sklep internetowy to marzenie każdego przedsiębiorcy, rozpoczynającego przygodę z e-commerce.

Sklep internetowy to niewątpliwie świetny pomysł na biznes, świetne rozszerzenie działalności stacjonarnej, ale i w tym segmencie gospodarki znajdują się kręte uliczki i strome schody. Rynek e-commerce w Polsce jest pełny, oznacza to, że byle sklep online nie osiągnie sukcesu. Sukces jest dla przedsiębiorców wytrwałych i przygotowanych do działań w internecie.

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

Gdy rozejrzysz się w sieci, znajdziesz na pewno wiele materiałów dotyczących zagadnienia „Jak otworzyć sklep internetowy?”. Podejrzewam, że i na naszym blogu znajdzie się taki artykuł. Nie znajdziesz jednak materiałów, gdzie najczęściej przedsiębiorcy popełniają błędy, przez co ich sklepy internetowe wypadają z rynku e-commerce. Brak tego typu informacji skłonił mnie do napisania tego właśnie artykuł. Sporadycznie można zauważyć bardzo nie typowe sytuacje prowadzące powoli lub błyskawicznie do niepowodzenia e-biznesu, jednak często są to naprawdę indywidualne zdarzenia. W artykule zebrałem więc dziesięć najczęściej występujących pułapek w świecie sklepów internetowych, które prowadzą do osłabnięcia sprzedaży lub uniemożliwiają jej rozpoczęcia.

 

Niskiej jakości szata graficzna

Jest to powszechny problem w polskim e-biznesie. Dotyczy on nie tylko nowo powstających sklepów internetowych, ale i tych istniejących już wiele lat. Kilka lat temu wystarczyło zainstalować oprogramowanie e-commerce na serwerze, troszkę promocji i się sprzedawało. Dzisiaj już tak kolorowo nie jest. Rynek e-commerce jest na tyle zapełniony, że gracze którzy nie potrafią przykuć uwagi, nie potrafią zapaść klientowi w pamięć odpadają. Szukając odpowiedniego sklepu patrzymy niestety na szatę graficzną jest ona dla nas wyznacznikiem też jakości i profesjonalizmu. Tworząc sklep internetowy powinniśmy zwrócić uwagę na to jak będzie wyglądał wizualnie. To ważny etap, który ma wpływ na naszą markę i budowanie jej świadomości.

 

Nieczytelny sklep internetowy

Kolejny problem związany z szatą graficzną. Czasami zdarza mi się również wejść do sklepu internetowego, którego czytelność pozostawia wiele do życzenia. W sklepach takich i mogą być też ciekawe produkty lesz generalnie przebywanie w nich meczy. To te sklepy, w których długo szukasz tego co potrzebujesz, szukasz wiecznie potrzebnych informacji. Nieczytelne sklepy internetowe mogą mieć i dobre ceny i dobry towar, ale część użytkowników zapamięta je jako męczące i nawet podświadomie będzie je omijać. Będą pamiętać że coś tam było nie tak. Nieczytelny sklep internetowy to recepta na blokadę dla stałych klientów i zwiększoną ilość odrzuceń strony.

 

Brak płatności online

Sam osobiście przyznam się, że nawet gdy mam już produkty, w koszyku i okazuje się, że w sklepie jest tylko jedna opcja płatności i jest to przelew bankowy, którego sam muszę dokonać, porzucam koszyk i idę do następnego sklepu internetowego. Nie jestem sam w tych działaniach. Jest masa klientów, która po prostu nie akceptuje przelewów tradycyjnych w sklepach internetowych, z jednego ważnego powodu – weryfikacja płatności trwa co najmniej jeden dzień roboczy, a więc nasze zamówienie o ten czas przyjdzie później. Nauczyliśmy się, że kupując w sklepie internetowym towar, mamy go na drugi dzień, dwa dni później u siebie w domu. Kiedyś tak nie było, standardem był tydzień, ale rosnąca konkurencja, w branży e-commerce zaostrzyła procedury dbania o klienta. Jeżeli wysyłamy towary za granicę lub jeżeli chcieli byśmy poszerzyć rynek zbytu na nasze towary, konieczna jest też metoda PayPal, najpopularniejsza na świecie. Sklep internetowy powinien generalnie posiadać więc cztery metody płatności: przelew tradycyjny, przelew bankowy online, płatność kartą oraz PayPal. O metodach płatności w sklepach internetowych możesz więcej dowiedzieć się z artykułu: Przegląd metod płatności w sklepach internetowych.

 

Brak wyboru dostawy

Kolejny często powielany problem, który powoduje, że sklepy internetowe wrzucamy do kartonu z napisem „mało przyjazny użytkownikowi”. Na pierwszy rzut oka można by stwierdzić, że autor artykułu czepia się szczegółów, które mają znikomy wpływ na sprzedaż w sklepie internetowym. Nic bardziej mylnego. W sklepie internetowym powinieneś oprócz tradycyjnego kuriera montować jeszcze dodatkowe dwie możliwości przesyłki. Pierwsza z dwóch to odbiór osobisty. Ta metoda pozwala wyjść do klientów, którzy nie przebywają w ciągu dnia, w domu, ale są wstanie „podskoczyć” do sklepu na przykład na przerwie obiadowej i odebrać paczkę. Druga metoda przesyłki jest jeszcze ważniejsza, ponieważ wychodzi naprzeciw wszystkim pracującym w ciągu dnia bez możliwości zamówienia paczki do miejsca wykonywania pracy. W tej metodzie, w warunkach Polskich mamy możliwość skorzystania z paczkomatów lub Poczty Polskiej. Obie metody pozwalają na odebranie paczki pasujących nam godzinach, bez konieczności wywracania całego dnia do góry nogami z powodu przyjazdu kuriera.

 

Mała ilość produktów w sklepie internetowym

Mieliśmy klienta z Poznania, działającym na rynku lokalnym. W sklepie znajdowało się około pięćdziesięciu produktów. Oczywiście klient miał ich więcej, ale jak wiadomo szewc bez butów chodzi i w codziennym zgiełku obowiązków firmowych ciężko było wyszarpnąć odpowiednią ilość czasu by je dodać. Nie oszukujmy się dodawanie produktów do sklepu to czynność żmudna i czasochłonna. Oczywiście sklep nie sprzedawał. Klient przegrywał potyczkę z innymi firmami zlokalizowanymi w poznaniu i wokół Poznania. Udało mi się klienta namówić na dodanie produktów do sklepu internetowego. Po miesiącu zaglądnąłem z ciekawości na sklep internetowy i moim oczom ukazała się ładna kolekcja około tysiąca produktów. Sklep internetowy dał klientom solidny wybór i pojawiły się pierwsze sprzedaże. Całość została podkręcona niskobudżetową promocję, w internecie i sklep internetowy odniósł sukces. Ceny to nie wszystko, wygląd to nie wszystko, bo jeżeli konkurencja da zdecydowanie większy wybór produktów swoim klientom to tych klientów przejmie. Ludzie lubią mieć wybór i jest to jeden z głównych powodów dla których robimy zakupy w sieci.

 

Słabej jakości zdjęcia produktów

Kolejny problem, który spotykany jest często wśród wschodzących przedsiębiorców e-commerce. Są to słabej jakości obrazy produktów. Dodając obraz produktu na swój sklep internetowym. Zastanów się czy ten obraz oddaje Twój produkt takim jaki jest naprawdę. Czyli czy zdjęcie oddaje rzeczywistą teksturę, kolor, wielkość przedstawiającego obiektu. Zadaj sobie pytanie czy na podstawie danego zdjęcia kupiłbyś dany produkt. Zastanów się także czy dobrym pomysłem byłoby dodanie kilku zdjęć. Dodając zdjęcia produktów do sklepu internetowego musisz mieć na uwadze, że klient może badać daną rzecz jedynie za pomocą zmysłu wzroku. W świecie realnym może dotknąć produkt, obejrzeć go z każdej strony, a w przypadku niektórych gałęzi sklepów internetowych, może go nawet przymierzyć. Oczywiście zdjęcia mają być realne. Przeginanie w drugą stronę jak choćby na Aliexpress też nie jest dobrym pomysłem.

 

Niezrozumiała obsługa sklepu internetowego

Mieliśmy kiedyś klienta z Wrocławia, który przyszedł do nas z dobrze wypromowanym sklepem internetowym. Sklep był dobrze wypozycjonowany na frazy lokalne związane z miastem Wrocław, a także na ogólnopolskie. Porzucony koszyków prawie 95%, a użytkowników unikalnych dziennie około 1500. Coś powinno się sprzedawać, a rekordów z zamówieniami do bazy danych wciąż nie przybywało. Sklep internetowy został skopiowany i zainstalowany, w naszym warsztacie. Koledzy pracują, badają wnikliwie sprawę i nagle dało się usłyszeć „...#^(&^%$ przecież tu nie da się tego zamówić!”. Faktycznie już pierwsze minuty analizy wskazały przyczynę braku zamówień w sklepie. Z jakiegoś powodu czcionka przycisku „zamów i zapłać”, miała kolor tła na którym się ten przycisk znajdował. Uniemożliwiało to jakiekolwiek zamawianie towaru. Sklep internetowy przed udostępnieniem go klientom, powinien być gruntownie przetestowany. Warto dać też zamówić produktu kilku zaufanym osobom i zobaczyć jak radzą sobie z korzystaniem ze sklepowego interfejsu.

 

Błędy w sklepie internetowym

Są różnego rodzaju błędy i wszystkie są okropne w swych skutkach w relacji między właścicielem takiego sklepu internetowego, a klientem. Błędy skutecznie odstraszają klientów. Ponieważ coś co zawiera błędy najprawdopodobniej nie jest bezpieczne. Tak też podchodzimy do błędów wyświetlających się na stronach internetowych czy sklepach internetowych i wcale nie muszą to być luki w bezpieczeństwie. Jest wiele rodzajów błędów. Błędy w javascript najczęściej powodują że kod za błędem nie jest przetwarzany to może mieć fatalne skutki w funkcjonowaniu strony, a nawet w jej wyglądzie. Wszelkie karuzele, tabs'y, pokazy slajdów przestają działać. Ostrzeżenia w języku PHP powodują już wyświetlanie nie miłych dla oka komunikatów. Błędy w tym języku powodują że zamiast sklepu internetowego widać jedynie białą stronę z oznaczeniem błędu.

Wszystkie błędy, w dowolnym języku należy od razu eliminować. Odstraszają klientów i ucinają funkcjonalność sklepu internetowego.

 

Brak lub nieodpowiednia promocja sklepu internetowego

Również popularny błąd zwłaszcza, w firmach prowadzących sklep internetowy i samodzielnie go pozycjonujących. Źle dobrane słowa kluczowe, niedostrojenie się do klientów potrafi zachwiać finansami również tych cięższych zawodników e-commerce. Przy promowaniu sklepu internetowego należy zawsze wybrać najodpowiedniejszy kanał reklamowy. Mogą to być social media, reklamy Google czy pozycjonowanie. Promocja powinna być ściśle dostosowana do budżetu. Najczęstszym błędem to inwestowanie średnich sum, w każdy z kanałów. Skutkuje to marnymi wynikami w każdym z kanałów, a tym samym wywalaniem pieniędzy w „błoto”.

 

Zła obsługa sklepu internetowego

Jest to rzecz na którą sprzedawca ma bezpośredni wpływ. Możesz nie mieć super aparatu by zrobić dobre zdjęcia produktów dla swojego sklepu internetowego, możesz nie być programistą by wyeliminować błędy programowe, w swoim sklepie internetowym, możesz też nie wiedzieć jak wypromować się, w wyszukiwarkach internetowych ale zawsze możesz być miły dla swoich klientów i realizować bez zbędnej zwłoki wpływające zamówienia. Niemiła obsługa opieszałość w zamówieniach zdecydowanie przeszkadza w pozyskiwaniu stałych klientów.

Dobiegliśmy do końca najczęściej popełnianych błędów. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy powinieneś na nie szczególnie uważać. Każdy z nich może być niebezpieczny dla Twojego e-biznesu.