W dzisiejszym artykule zostanie poruszony temat promocji własnego sklepu internetowego. Artykuł nie będzie typu "idź do agencji SEO".
Objaśnione zostaną w nim kwestie związane z promocją sklepu e-commerce - promocją samodzielną, którą każdy kto dysponuje kilkoma godzinami tygodniowo, może taką przeprowadzić. Omówione zostaną zasady promocji działające i niewymagające dużego budżetu. Zostaną przedstawione metody optymalizacji sklepu internetowego, oraz tanie metody promocji. Dowiesz się jak promować sklep internetowy w wyszukiwarce Google, oraz zdobywać klientów po za nią.
Unikalne treści w sklepie internetowym
Jest to najczęstszy błąd sprzedawców internetowych. Mając dziesięć produktów podobnych, opisy są kopiowane i wklejane do kolejnych produktów. Jak może przecież opis zaszkodzić pozycji w Google. Wynika to z kilku powodów, między innymi z braku czasu, nieświadomości tego jaki ma to wpływ na pozycję w wyszukiwarce, chęci szybkiego uzupełnienia asortymentu sklepowego.
Skąd Google wie że Twój opis jest kopią innego? Wyszukiwarka indeksuje treści w do swoich zasobów, kopiując je. Jeżeli dany produkt został już zaindeksowany, Google posiada już jego opis. Jeżeli dodasz kolejny produkt z tym samym opisem, Google go indeksuje, porównując z tym co już ma, podczas porównania okazuje się, że identyczna treść już znajduje się w zasobach wyszukiwarki. Google widząc taki stan rzeczy obniża pozycję danego produktu lub nawet wyrzuca go z indeksu wyszukiwania. Dzieje się tak dlatego, że kopie nie są mile widziane nie tylko przez Google ale i przez użytkowników sieci, lepiej w miejsce skopiowanego wyniku wyszukiwania umieścić coś bardziej oryginalnego.
Treści opisujące produkt powinny być nie tylko unikalne, ale i także obszerne. Opis produktu powinien być dokładny i wyczerpujący. Pamiętaj, że roboty wyszukiwarek nie widzą zawartości zdjęcia, będą się więc posiłkowały opisem produktu. Z drugiej strony zbyt długi tekst będzie męczący dla klientów sklepu, dlatego w zależności od rodzaju produktu i możliwości opisania jego właściwości, warto stosować co najmniej 150 słów dla każdego z opisów.
Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych
Blog na sklepie internetowym
Kolejna kwestia zaniedbania właścicieli sklepów internetowych. Choć prowadzenie bloga na sklepie internetowym jest coraz bardziej popularne to i tak jest to zdecydowana mniejszość platform e-commerce na których możemy poczytać o nowinkach w danej branży.
Blog pozwala nam na szersze opisy produktów, możemy na nim zamieszczać testy wybranych produktów ich porównania, lub rankingi. Dzięki blogowi możemy zdobyć niezdecydowanych klientów, którzy po przeczytaniu naszego materiału dostaną olśnienia i zakupią produkt właśnie w naszym sklepie.
Nie jest to oczywiście jedyna zaleta. Blog z racji swojego przeznaczenia i konstrukcji będzie znacznie bogatszy w treści, a to przekłada się znowu na pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Treścią można naprawdę wiele zdziałać. Prowadząc bloga branżowego zwiększamy nasycenie słów kluczowych w obrębie sklepu internetowego. Jest to niezbędne w promocji sklepu internetowego w wyszukiwarkach internetowych.
Proste adresy w sklepie internetowym
Proste adresy są niezbędne w optymalizacji sklepu internetowego, głównie z trzech powodów: Google je lubi, mogą zawierać słowa kluczowe na których nam zależy, są łatwiejsze do zapamiętania przez ludzi. Obecnie wszystkie systemy pozwalają na tworzenie prostych adresów w sklepie internetowym. Polega to na tym, że w zależności od platformy prosty adres tworzony jest od nazwy produktu, lub słów kluczowych, które zadeklarujemy. Obsługa tego mechanizmu jest bardzo prosta i jedynie trzeba pamiętać by ją prowadzić w obrębie swojego biznesu e-commerce.
Sklep internetowy przyjazny użytkownikom
Świetnie wypromowany sklep internetowy z dobrymi pozycjami w wyszukiwarkach Google to nie wszystko. Może mieć wykonaną zawodową optymalizację serwisu internetowego, ale jeżeli użytkownicy nie będą wiedzieć jak się po niej poruszać - uciekną. Sklep internetowy przyjazny użytkownikowi to taki, w którym każdy odnajduje się bez problemu i robiąc zakupy nie zastanawia się nad pozycjami odpowiednich funkcji tylko korzysta z nich intuicyjnie.
Najważniejszymi elementami sklepu internetowego są nawigacje, przyciski pozwalające na kupowanie, obsługa produktów oraz cały proces składania zamówienia. Te elementy powinny być niezawodne, jasne w odczycie, widoczne od razu. Nawigacje w sklepie internetowym powinno się umieszczać tylko w dwóch miejscach. Jest nim góra strony oraz lewa strona sklepu internetowego. To są pozycje w które każdy użytkownik odruchowo poszukuje nawigacji.
Przyciski, treści powinny kontrastować z pozostałymi elementami strony. Odradza się tworzenia elementów jakiegokolwiek serwisu w skali mikro. Niezależnie od tego jaką miałeś wizję, legnie ona przy konfrontacji z doświadczeniem użytkowników.
Proces zamówienia powinien składać się z jasnych przejrzystych kroków. Jeżeli posiadasz dużą liczbę formularzy, lepiej je rozbić na kilka zakładek, po których system będzie przeprowadzał użytkowników.
Pamiętaj że w sklepie internetowy nie tylko ważne jest by został znaleziony przez klienta, ale i klient musi potrafić z niego skorzystać.
Sklep internetowy RWD (responsywny)
Rosponsywność sklepu internetowego to jego zdolność dopasowywania się do urządzeń mobilnych. Jest to obecnie niesłychanie ważna cecha biorąc pod uwagę fakt że 30% odwiedzin stron pochodzą z urządzeń mobilnych. Do niedawana aby stronę można było w wygodny sposób przeglądać na urządzeniach mobilnych ta musiała mieć zaprojektowaną drugą wersję mobilną. Obecnie za sprawą postępu technologicznego, języków służących do tworzenia stron oraz sklepów internetowych, tworzenie osobnych wersji mobilnych to historia.
Tworzenie sklepów internetowych RWD pozwala na dotarcie do znacznie większej grupy odbiorców, poprawia również wygodę posługiwania się funkcjami sklepu, a więc jest to ważny czynnik optymalizacji e-commerce, poprawiający też sprzedaż.
Promocja sklepu internetowego na Facebook
Facebook to jedno z najlepszych narzędzi wspomagających reklamę sklepów internetowych oraz serwisów WWW. Aby rozpocząć promocję w tym potężnym medium musimy stworzyć fun page lub profil firmowy. Profil powinien być ciekawy, należy na niego zamieszczać interesujące materiały, to sprawi że użytkownicy sami będą je udostępniać. Rozkręcanie fun page rozpoczyna się od swojego podwórka, to nasi znajomi będą pierwszymi, którzy wspomogą nas w promocji. To oni pierwsi będą udostępniać nasze materiały, które będą z kolei widzieć ich znajomi. Tak możemy zdobyć kolejne polubienia oraz kolejnych odbiorców.
Można ten proces oczywiście przyśpieszyć promując poszczególne nasze posty lub całą stronę na Facebook. Za nie całe 100zł. Możemy dotrzeć do tysięcy osób. Brzmi ciekawie? Reklama na Facebook nie jest tak droga jak by się wydawało i świetnie nadaje się dla firm o niskim budżecie reklamowym, lub po prostu dla nowopowstałych firm.
Promując interesujące posty zyskamy cenne polubienia, komentarze, polubienia strony oraz co najważniejsze kolejnych użytkowników odwiedzających sklep internetowy.
Wizytówka sklepu internetowego w mapach Google
Gdy promocja w wyszukiwarka trwa w najlepsze i jeszcze nie przekłada się to na sprzedaż, możemy wspomóc się kolejnym narzędziem od Google, jakim są mapy Google. Dodanie swojej firmy do map, spowoduje, wyświetlanie się naszej firmy, w wynikach wyszukiwania firmy, słów kluczowych związaną z kategorią jaką zadeklarowaliśmy. Działa to lokalnie, ale z pewnością poprawia widoczność sklepu internetowego dla innych użytkowników oraz ma wpływ na wiarygodność firmy i jej sprzedaż.
Zasięg map Google również można pozycjonować. Pozycje strony oraz wpisu w mapach Google zależą od liczby wizytatorów, na naszym sklepie internetowym, ilości opinii pozytywnych, komentarzach.
Widoczność naszej wizytówki może być na poziomie jednej ulicy, dzielnicy, miasta lub nawet województwa. Wszystko zależy od tego jak aktywnie będziemy brać udział w promocji sklepu internetowego oraz jak przeprowadzimy pozostałem elementy promocji. Wszystko jest ze sobą powiązane, nie można niczego zaniedbać.
Newsletter
Jest bardzo użyteczną funkcją sklepu internetowego. Dzięki temu programowi do wysyłania listów drogą elektroniczną, możemy w ciągu jednej nocy poinformować tysiące klientów o na przykład promocji w naszym sklepie internetowym. Newsletter jest nieodzownym narzędziem do utrzymywania relacji z klientem w sklepach internetowych. Newsletter i wysyłanie za pomocą niego listów, zwiększa o kilkadziesiąt procent liczbę klientów powracających.
Dlaczego tak jest? Użytkownicy zapominają często gdzie robili zakupy, zwłaszcza ci napotykający Twój sklep internetowy, w wyszukiwarce Google, czy porównywarce cenowej. Wysyłając raz w tygodniu list do klientów, przypomni i o Tobie, pomoże też w budowaniu świadomości marki w śród klientów.
Pozwolenie na zapisywanie się do listy odbiorów newslettera, pozwoli nam szybciej budować listę odbiorców, a tym samym bazę odbiorców naszych produktów.
Linki wewnętrzne w sklepie internetowym
Linki dalej odgrywają ważną role w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Również te wewnętrzne, które kierują przepływem wewnątrz danego serwisu internetowego. Mówi się, że do każdego miejsca w serwisie internetowym, użytkownik powinien dostać się za pomocą maksymalnie trzech kliknięć. Dobrze oczywiście jest jeżeli dojdzie do celu już wcześniej. Dobre linkowanie wewnątrz sklepu internetowego dobrze rozprowadza moc serwisu na każdą z zakładek, to poprawia oczywiście pozycje w wyszukiwarce internetowej, zwłaszcza na frazy niszowe.
Prowadzenie bloga na sklepie internetowym i odsyłanie w treściach za pomocą linków do poszczególnych produktów zwiększa sprzedaż ich oraz również pozycję w wyszukiwarce Gooogle.
Linki zewnętrzne sklepu internetowego
To one głównie wpływają na pozycję sklepu internetowego. Tak jak ich niedobór powoduje niskie pozycje w rankingu wyszukiwarek internetowych, tak ich nadmiar powoduje otrzymywanie kar w postaci spadku pozycji. Linki do naszego sklepu internetowego powinniśmy zdobywać w dobrych serwisach internetowych powiązanych tematycznie. Jak tego dokonać? Na początku istnienia sklepu możemy wspomóc się katalogami stron branżowymi. Powinniśmy pisać artykuły branżowe i wysyłać je do publikacji w znanych serwisach www, zajmujących się np.: testowaniem produktów. Oprócz tego że zdobędziemy cenny link do naszego sklepu internetowego będziemy prowadzili misyjną politykę promocyjną polegającą na pomaganiu klientom w wyborze odpowiedniego towaru.
Kolejnym pomysłem są fora branżowe, udzielając pomocy użytkownikom proszących o nią również możemy zdobyć nie jeden cenny link. Prowadzenie dobrego bloga na stronie sklepu, może zaowocować pojawieniem się linków dodawanych przez innych użytkowników, którzy stwierdzili, że danych artykuł jest na tylko pomocny, że warto na swojej stronie nawiązać do niego i odesłać użytkowników do tej cennej informacji.