Często klienci pytają nas o różne sprawy związane z projektowanie, tworzeniem sklepu internetowego.

Postanowiliśmy zebrać te najczęściej występujące pytania i odpowiedzieć na nie w jednym miejscu.

 

1. Co to jest sklep internetowy?

 

co to jest sklep internetowy

Sklep internetowy to bardziej rozbudowana strona internetowa, wyposażona w katalog produktów, z możliwością sprzedaży internetowej.

 

Obecnie dużo zmieniło się w technologiach internetowych, zmiany też zostały wymuszone przez konkurencyjne sklepy internetowe. Gdy każdy chciał mieć najbardziej wygodną funkcjonalność na swoim sklepie WWW, aby przyciągnąć potencjalnych klientów, wytworzyło się kilka standardów, które można zauważyć praktycznie w każdym sklepie działającym online on-line.  

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

Funkcja koszyka 

Na samym początku, proces zamówień odbywał się drogą mailową. Znacznie wydłużało to całkowity czas zakupów. Wprowadzono koszyk, na wzór tego z realnych sklepów, w sensie logicznym i samego procesu kupowania. Klient mógł zwiedzać sklep internetowy, przeglądać produkty, a te które uważał za przydatne dodawał do koszyka online. Skończywszy zakupy przechodził do podsumowania i płatności. Funkcja koszyka ma ogromne znaczenie, w wygodzie obsługi sklepu internetowego. Możemy do niego zaglądać, kiedy tylko chcemy, zwiększać liczbę wybranych pozycji lub je usuwać. Mamy dostęp do podsumowania zakupów, więc cały czas wiemy ile wydamy. Funkcja koszyka sprawiła, że robienie zakupów w sieci stało się diametralnie prostsze, a wręcz banalne.  

 

Płatności online 

Jednym ze standardów, który wykreował się w drodze ewolucji sklepów internetowych były płatności online. Na samym początku zamówienia składano drogą elektroniczną, klient musiał sam dokonać przelewu środków. Dalej powstały płatności kartami kredytowymi, a ogromną rewolucją było powstanie platformy płatniczej PayPal. Paypal do tej pory króluje jako metoda płatności, w e-commerce na świecie. W Polsce jest to metoda już niszowa.  

Kolejną rewolucją były automatyczne przelewy bankowe, proste w obsłudze i błyskawicznie księgowane. Klient wybierał bank, miał wypełniony formularz wpisywał jedynie kod płatności i wracał do sklepu gdzie już widział potwierdzenie płatności za zakupy. Tego typu płatności są najpopularniejsze w Polsce, nawet w sąsiednich Niemczech nie ma tylu rozwiązań co u nas.  

O rodzajach płatności online możecie przeczytać w osobnym artykule przegląd metod płatności w sklepach internetowych

 

Wysyłka towarów 

Obecnie nie wszystkie sklepy internetowe korzystają z większego wachlarza metod wysyłki, jednak funkcja ta przyczyniła się również do popularyzacji e-commerce, a ten z kolei do wielkiego wybuchu rozwojowego firm kurierskich. Kupując w sklepie internetowym lubimy mieć wybór wszystkiego, produktów, metod płatności i również metod wysyłki. Są różne czasy dostawy w zależności od firmy dostarczającej towar, są różne ceny tego typu usług. Dobrze mieć na to wpływ, sklepy internetowe nam to dają, możemy siedząc w domu kupować i siedząc w domu odbierać towar.  

 

 
2. Czy opłaca się tworzyć sklep internetowych?

czy oplaca sie tworzyc sklep internetowy

Pytanie zadawane przez wszystkich planujących zlecić projektowanie sklepu internetowego. Odpowiedź nie jest jednoznaczna na to pytanie. Czy to jest Internet, czy świat realny nie każdemu biznes wychodzi. Nie zawsze chodzi o umiejętności, ale i o pomysł. Jeżeli pomysł biznesu był przemyślany to sklep internetowy praktycznie zawsze się zwraca.  

Sklep internetowy nie działa tak jak nowo otwarty lokal w centrum Wrocławia. Otworzymy i już każdy wchodzi. To tak nie działa. W sklepie internetowym trzeba nieco bardziej popracować nad tym by klienci zaczęli się "kręcić". Służy do tego promocja sklepu WWW w sieci internetowej. Powinieneś dać swojemu e-commerce trzy miesiące i cały czas pracować nad jego promocją. 

Opłacalność projektowania sklepu internetowego zależy również od branży, w której będzie działał. W jednej działalności, aż się prosi o sklep internetowy, a druga może przynieść straty. Prostym przykładem obrazującym branże, które nie nadają się do rozszerzenia sprzedaży o Internet jest na przykład sklep z warzywami.  

Przed rozpoczęciem projektowania sklepu internetowego należy więc wykonać analizę rynku, czy planowany asortyment znajdzie odbiór wśród internautów i ile będziemy musieli mieć budżetu na promocję naszego e-commerce

Stworzenie sklepu online jest też świetnym rozwiązaniem dla poszerzenia sprzedaży już istniejących lokalnych sklepów i o tym jest cały artykuł na naszej stronie internetowej: Sklep internetowy jako wsparcie lokalnej sprzedaży

 
 

 

3. Po co tworzy się sklep internetowy?

 

po co tworzy sie sklep internetowySklepy internetowe projektuje się nie tylko aby sprzedać produkty i na samej sprzedaży zarabiać pieniądze. E-commerce to strona internetowa, zawierająca szczegółowe informacje o naszej firmie, w raz z danymi kontaktowymi. Mamy też na nim przedstawioną szczegółową ofertę w formie wykazu produktów jakie znajdują się w naszym asortymencie z ceną i możliwością kupna. E-commerce pozwala na budowanie świadomości marki i wizerunku firmy w sieci internetowej.  

Być kojarzonym w sieci, to coś więcej niż tylko zarabianie na sprzedaży produktów. Nie raz przekonały się o tym firmy zaczynające od sklepów internetowych i rozszerzających biznes o punkty sprzedaży lokalnej, w poszczególnych dzielnicach Wrocławia.  

Projektując sklep online należy pamiętać o jego drugiej funkcji. Jaki sklep taki wizerunek firmy. 

 

 

 

4. Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

 

jak powinien wygladac moj sklep internetowyGdyby była jedna recepta mówiąca o tym jak powinien wyglądać sklep internetowy, zapewne wszystkie sklepy internetowe były by takie same, było by nudno, nikt by się nie wyróżniał. Na szczęście tak nie jest i w przypadku tego pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Są jednak wytyczne, którymi możemy się kierować projektując szatę graficzną dla sklepu www. 

 

Nawigacja przyjazna użytkownikowi 

Każdy z nas wertując strony internetowe w sieci nabiera pewnych przyzwyczajeń. Jednym z nich to świadomość pozycji menu na strona internetowych. Wchodząc czy to na sklep internetowy czy informacyjny serwis www, odruchowo szukamy nawigacji na górze strony. Podobnie jest z przełącznikami języków oraz, w przypadku samych sklepów internetowych z koszykiem na produkty, który najczęściej jest zlokalizowany po prawej stronie ekranu, na górze. 

Każde wyłamanie się z tych standardów, powoduje, że użytkownik szuka, a nawet się gubi i w efekcie opuszcza taki serwis. Sklep internetowy jest mocno nastawiony na sprzedaż w sieci, ze swej natury jest rozbudowaną stroną o wielu zakładkach, łączach i przycisków. Projektując sklep internetowy powinniśmy o tym pamiętać, aby jak najbardziej ułatwić drogę użytkownikowi od odpowiedniej kategorii, po produkt, aż do podsumowania zakupów i płatności. 

Interfejs przyjazny użytkownikowi oznacza taki, nad którym użytkownik nie myśli, obsługuje go odruchowo. 

 

Spójna, tematyczna szata graficzna 

Projekt graficzny sklepu internetowego najlepiej zostawić doświadczonemu grafikowi. Kolorystyka e-commerce nie może być ani za pstrokata ani za mdła, a całość musi tworzyć jedną spójną kompozycję. Zdjęcia na banerze, a nawet produktów, muszą współgrać z ogólną kolorystyką serwisu internetowego. Użytkownik nie może męczyć się czytając mało wyraźny tekst. 

Dobrą praktyką jest separowanie niezależnych treści w osobnych blokach, zachowywanie odstępów między nimi. Treści powinno się umieszczać na kontrastującym tle odpowiednim rozmiarze. 

Szata graficzna, banery powinny nawiązywać do tematyki sklepu internetowego. Użytkownik wchodzący na Twój serwis internetowy powinien od razu wiedzieć czy dobrze trafił. Szybciej pozna to po obrazach a niżeli po treści.  

 


 

5. Czy mogę samodzielnie obsługiwać sklep internetowy?

 

czy moge samodzielnie obslugiwac sklep internetowyDzisiaj raczej nie spotka się już sklepów internetowych, w których aktualizuje się asortyment, czy inne treści za pomocą edycji kodu. Nie zaryzykuję stwierdzeniem wszystkie, ale na pewno zdecydowana większość sklepów on-line posiada system zarządzania treścią. Zamawiając w naszej firmie projektowanie sklepu internetowego również otrzymasz system zarządzania treścią.  

Pozwala on na edycję istniejących treści oraz wprowadzanie nowych. Dzięki systemowi CMS, możesz wprowadzać nowe produkty, dodawać do nich zdjęcia następnie ponownie je edytować, usuwać lub wstrzymywać publikację.  

Systemy zarządzania treścią dla sklepów internetowych obecnie oferują jeszcze więcej niż samą edycję treści, prowadzą za ciebie monitoring sprzedaży z dostępnymi raportami oraz statystykami. Automatycznie sprawdzają kursy walut.  

Sama obsługa sklepu internetowego jest prosta i intuicyjna, a wprowadzenie nowego produktu jest o wiele prostsze niż dodanie aukcji na Allegro. Obecne systemy pozwalają na zarządzanie sklepem on-line, każdemu bez względu na to czy zna się na informatyce czy też nie. Nie musisz wiedzieć co to języki programowania. Cała obsługa odbywa się za pomocą kliknięć i pisania tekstów, które mają wyświetlać się w opisach produktów lub innych blokach z treścią. 

 

 

6. Co jest ważne przy tworzeniu opisu produktu?

 

co jest wazne przy tworzeniu opisow produktuKarta produktu to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego. Ma ogromny wpływ na to czy klient umieści produkt, w koszyku czy pożuci go, a nawet opuści sklep. Opis produktów to dylemat nie jednego sklepu on-line. Zazwyczaj opisy powielają się, są za krótkie, nie zawierają szczegółów. Tworząc sklep internetowy powinniśmy myśleć o dwóch sprawach, przede wszystkim o naszych klientach, dla których opis powinien być zwięzły i zawierać wszystkie najistotniejsze szczegóły. Opisy produktów można pisać również językiem korzyści, jednak to jest już materiał na osobny artykuł. Drugą istotną rzeczą przy tworzeniu opisów produktów jest sama promocja sklepu internetowego

Google nie widzi co znajduje się na zdjęciach, także opis produktu jest jedyną możliwością poznania naszego asortymentu, a od tego zależą nasze pozycje w wyszukiwarce. Naszym zadaniem przy tworzeniu opisów produktów jest znalezienie złotego środka. Pomiędzy użytkownikiem i wyszukiwarką Google. Użytkownicy lubią zwięzłe konkretne materiały tekstowe, wyszukiwarki internetowe lubią rozbudowane treści dobrze opisujące dane zagadnienie.  

Jednym z największych błędów prowadzących sklep internetowy jest powielanie opisów produktów, ich brak lub szczątkowy charakter. Wszystkie te błędy pozbawiają nas możliwości pozyskiwania klientów z wyszukiwarek internetowych, co oczywiście ma negatywny wpływ na naszą sprzedaż w sieci. 

 

 

7. Jakie zdjęcia dodawać do sklepu internetowego? 

 

jakie zdjecia dodawac do sklepu internetowegoMożesz mieć najlepszy sklep internetowy w branży, z wymyślnymi funkcjami, pięknymi opisami. Jednak jeżeli będziesz miał zdjęcia słabej jakości, sprzedaż Ci nie wyjdzie.  W sklepie online nie możliwość dotknięcia towaru. Nie można go wziąć do ręki i obejrzeć z każdej strony. Zmysł dotyku, powonienia tutaj się nie sprawdzi. To sprawia, że główną rolę odgrywa zmysł wzroku i to on jest decydujący obok ceny. Zdjęcia produkt są ważniejsze niż jego opis tekstowy. Wielu użytkowników bardziej skupia się na obrazach niż na tekście opisującym produkt. Dotyczy to przede wszystkim najróżniejszego typu przedmiotów.  

Zdjęcia dodawane do sklepu internetowym muszą być profesjonalne, wykonane najlepiej lustrzanką. Ekspozycja powinna być dobrze naświetlona i mieć odpowiednią ostrość. Jeżeli nie masz odpowiedniego sprzętu udaj się do producenta swoich produktów lub zainwestuj w fotografa. Dodawanie zdjęć wykonanych aparatem w telefonie to strata czasu, choć i tu zdarzają się wyjątki. 

Zdjęcia powinny mieć odpowiedni rozmiar, kompromisem między szybkim ładowaniem obrazu, a widocznością szczegółów to ok 800-900 pikseli w szerokości i wysokości. Zdjęcia też warto zoptymalizować, służy do tego bezstratna kompresja obrazu.  

Produkt powinien być przedstawiony za pomocą zdjęć tak aby klient z danej galerii mógł wywnioskować tyle ile by wywnioskował oglądając go trzymając w rękach. Na przykład dobrą praktyką w przypadku sklepów internetowych z odzieżą jest robienie zdjęcia samej tekstury materiału, szwów. Klient w takim przypadku może ocenić jakość produktu, co może dodatkowo zapunktować w jego ocenie i skończyć się udanym zakupem i naszą udaną sprzedażą.