W tym artykule postaramy się porównać najpopularniejsze silniki systemów sklepowych często można


spotkać się z najróżniejszymi opiniami, które najzwyczajniej w świecie wprowadzają w błąd. Dane wykorzystam z początku zeszłego roku, jako, że wtedy publikowaliśmy podobny artykuł na łamach innego magazynu internetowego. Wartości na pewno się nieco zmieniły jednak proporcje pozostają od lat niezmienione. Z pewnymi wahaniami pozycji do do zainstalowanych i działających skryptów.

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

Badania i podliczenia tego typu nie tylko my prowadzimy. Zajmuje się tym również firma wywodząca się z Amazon'a, a konkretnie Alexa. Według badań tej firmy liderem w śród instalacji jest platforma Magento. Jest system działający od dawien dawna, dlatego jego pozycja ma uzasadnienie nie tylko w bogatej funkcjonalności, ale także w stażu. Magento niegdyś konkurowało osCommerce, które wypadło z pierwszej piątki i obecnie zajmuje pozycję siódmą. Poniżej przedstawiam udział poszczególnych skryptów na rynku platform e-commerce.

Magento28%
WooCommerce19%
Opencart7%
Prestashop6%
Shopify5%

Zmiany w pierwszej piątce

W porównaniu do poprzedniego roku mamy kilka zmian w pierwszej piątce. Prestashop została zepchnięta z trzeciego miejsca przez Opencart. Ma to związek z dynamicznym rozwojem platformy Opencart, a zwłaszcza wprowadzenia jego nowej wersji oznaczonej numerem 2. Kolejna zmiana dotyczy sklepów internetowych opartych na Virtuemart. Jest już ich mniej niż tych opartych na systemie Shopify. Tym samy Virtuemart wypada z rankingu.

Zanim przejdziemy do punktacji poszczególnych sklepów internetowych warto zapoznać się z ich charakterystyką. Poniżej znajdziecie skrócony opis poszczególnych platform, tak byście mniej więcej wiedzieli z czego popularność danych rozwiązań wynika.

Logo Magento

Magento

To najbardziej zaawansowana platforma sklepowa, najbardziej rozbudowana. To jeden z powodów dla których jest tak popularne. Kolejne powody to takie, że magento oparte jest na jednym z najpopularniejszych frameworków PHP - Zend Framework. Następny to staż platformy, z tych w czołówce jest najstarsza, ma też najlepszego z możliwych patronów. Platformą Magento opiekuje się samo eBay.

WooCommerce

Jest pluginem dla systemu zarządzania treścią Wordpress - jednego z najpopularniejszych tego typu rozwiązań obok Joomla! i Drupal. To właśnie dzięki temu, że jest rozszerzeniem i to jedynym sensownym zawdzięcza swoja pozycję wśród czołówki platform dla sklepów internetowych. Wielu webmasterów upodobało sobie Wordpress do robienia z niego wszystkiego, tyczy się to również sklepów internetowych. Do tego szablony sprzedawane dla systemu Wordpress często zawierają już w sobie gotowe szaty graficzne dla WooCommerce.

WooCommerce logo
Opencart logo

Opencart

Opencart to dynamicznie rozwijająca się platforma, często wprowadzająca nowe wersje i robiąca duże postępy pomiędzy oznaczeniami wydać. Opencart pnie się co raz to szybciej na szczyt po puchar najlepszej platformy e-commerce. Pomimo młodego wieku, oraz braku wsparcia z bardziej popularnego systemu tak jak wykorzystuje to WooCommerce, Opencart radzi sobie na prawdę dobrze. Za co jest lubiany i co raz chętniej wybierany? Opencart jest z całej piątki najszybciej działającym sklepem, jest przy tym prosty w obsłudze i funkcjonalny. To właśnie te cechy pchają go na szczyt.

Prestashop

Francuski system i mimo to bardzo waleczny. Niestety w ostatnim roku musiał ustąpić platformie sklepowej Opencart. Prestashop jest bardzo rozbudowanym i funkcjonalnym systemem, przekłada się to na wyższe wymagania wobec maszyn w serwerowniach. Jednak jeżeli zapewnimy odpowiednie warunki do pracy systemowi, odwdzięczy się nam wspaniałymi możliwościami personalizacji produktu.

Prestashop logo
Shopify logo

Shopify

Shopify nie jest w Polsce popularne tak jak na świecie. Popularność jest tak mała, że zastanawiam się czy warto brać go pod uwagę, w rankingu. Z drugiej strony jest to inne rozwiązanie i warto by było je omówić. Shopify to platforma online. Aby skorzystać z tego sklepu internetowego wystarczy zarejestrować się na shopify.com i wybrać swój pakiet. Platforma jest płatna, a opłaty uiszcza się raz w miesiącu zgodnie z wybranym planem cenowym. W dalszej drodze pozostaje nam personalizacja sklepu. Nie jest to rozwiązanie opensource.

Możemy przejść zatem do analizy 5 systemów dla sklepów internetowych i wybrać ten najlepszy. Platformy będziemy rozpatrywać pod kontem pięciu bardzo ważny dla użytkownika kategorii.

  • instalacja
  • skórki
  • elastyczność
  • rozbudowa
  • zarządzanie

Ważny jest dla nas koszt użytkowania sklepu.

 

1. Instalacja sklepu internetowego

Magento - po mimo wysokiego poziomu rozbudowania platformy sklepowej, Magento jest prosty w instalacji. Nie ma tu żadnych wątpliwości, że zespół programistów poświęcił na tę kwestię sporo czasu. Podczas instalacji definiujemy lokalizację czasu oraz waluty. Walutę jeszcze można zrozumieć, lecz lokalizację można by było dopasować automatycznie, a w ustawieniach umożliwić jedynie jej zmianę. Za przewinienie minus jeden punkcik będzie.

WooCommerce jest pluginem innego systemu zarządzania treścią. Jeżeli chcemy sklep oparty na własnie na tej platformie, musimy najpierw zainstalować Wordpress'a, a następnie WooCommerce. Za ten stan rzeczy WooCommerce powinno stracić dwa punkty: za podwójną instalację.

Opencart instaluje się prawie banalnie. Instalacja jest złożona z kilku tradycyjnych kroków, jak wybór bazy danych, podanie danych dla użytkownika administracyjnego. Jest jednak rzecz, która mogłaby być inaczej rozwiązana. Chodzi o pliki konfiguracyjne - ręcznie należy zmieniać ich nazwę. Można by było spokojnie zautomatyzować. Minus jeden punkt.

Prestashop instaluje się podobnie jak Magento. I tak jak w Magento można by było sobie odpuścić kroki konfiguracji stref czasowych. Te informacje dostepne są w przeglądarce każdego użytkownika, a większość użytkowników będzie instalowała skrypt pod domyślne dane. Za to Prestashop traci jeden punkt.

Shopify instaluje się samo, po założeniu konta i wybraniu planu. Nie wprowadzamy informacji dotyczących stref czasowych czy bazy danych. To się robi samo. Shopify jest kierowany do zwykłych użytkowników internetu, więc jego instalacja musi być prosta i jest. Platforma zasługuje na maksymalną notę 10 punktów.

 

2. Szablony dla sklepów internetowych

 

Platforma sklepowa Magento

Serwis

Ogólnie

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

956

835

121

Template Monster

915

915

 0

Theme Forest 

387

387

0

Razem:

2258

2137 121

 

Platforma sklepowa WooCommerce

Serwis

Ogólnie

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

45 45

0

Template Monster

171

171

 0

Theme Forest 

240

240

0

Razem:

456

456

0

 

Platforma sklepowa Opencart

Serwis

Ogólnie

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

2773

2399

374

Template Monster

475

475

 0

Theme Forest 

354

354

0

Razem:

3602

3228

374

 

Platforma sklepowa Prestashop

Serwis

Ogólnie

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

1976

1975

1

Template Monster

948

948

 0

Theme Forest 

196

196

0

Razem:

3120

 3119

3741

 

Platforma sklepowa Shopify

Serwis

Ogólnie

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

173

149

24

Template Monster

255

255

 0

Theme Forest 

304

304

0

Razem:

732

708

24

 

Podsumowując liderem w kategorii szablonów jest Opencart, który ma nie tylko ogromną przewagę w ilości szablonów, ale od następnej platformy w dziedzinie darmowych szablonów dzieli go kilkaset sztuk. Opencart zyskuje maksymalną ilość punktów. Kolejna w rankingu jest Prestashop, tej jednak odejmujemy jeden punkt za drugie miejsca, a kolejny za jedynie jeden szablon darmowy, co czyni ten system droższy w eksploatacji. Za Prestashop znajduje się magento, który ma sporą ilość szablonów, a do tego przyzwoitą ilość darmowych.

Gdybyśmy brali pod uwagę jedynie darmowe rozwiązania Magento znalazł by się na drugim miejscu. Magento otrzymuje osiem punktów. Dwa odejmujemy za trzecie miejsce.

Czwarte miejsce należy do Shopify, nie ma on dużej przewagi nad WooCommerce, ale ma proporcjonalnie dużo więcej darmowych szablonów. Odejmujemy trzy punkty za czwarte miejsce. Ostatnie miejsce przypada WooCommerce, który w rankingu ma najmniej szablonów tych płatnych i darmowych. W przypadku WooCommerce z pewnością jest to ocena nie sprawiedliwa, ponieważ wiele szablonów dla Wordpress zawiera już design dla WooCommerce. Ciężko to jednak zmierzyć dlatego odejmiemy mu jedynie trzy punkty, a nie cztery.

 

3. Elastyczność platformy sklepowej

Magento jest zdecydowanie liderem w kategorii elastyczności, możliwości konfiguracyjnych. Posiada narzędzia pozwalające na maksymalne spersonalizowanie karty produktów do wymagań danej branży. Magento posiada także rozbudowane narzędzia marketingowe. Pozwala na śledzenie porzuconych koszyków, czego nie udostępniają pozostałe systemy. Magento zdecydowanie zasługuje na maksymalną ilość punktów.

WooCommerce jest zagnieżdżone w systemie Wordpress. Możliwości ustawień Widgetów, jest uzależniona od szablonu z którego korzysta system. Pełnię możliwości możemy obserwować przy dobrych szablonach dla tego systemu. Jeżeli chodzi o możliwości konfiguracyjne WooCommerce to z pewnością odstaje od reszty systemów, bez dodatkowych rozszerzeń możemy liczyć na jedynie podstawowe funkcje sklepu internetowego. Uczciwą punktacją dla WooCommerce będzie 5 punkcików.

Prestashop Mówi się, że system ten jest alternatywą dla Magento. Tak faktycznie jest. Możliwości konfiguracyjne dostępne w sklepie pozwalają na dokładną, maksymalnie dostosowaną do produktu prezentację zawartości. Ustawienia te pomimo tego, że nie dorównują Magento, są imponujące. Odpowiednią punktacją dla Prestashop 9.

Opencart jest tym systemem, wypełnia lukę Powstałą przez Magento i Prestashop. Jego najsilniejszą cechą jest prostota obsługi, przekłada się jednak to na jego elastyczność. Jeżeli chodzi o funkcjonalność zdecydowanie jest bogatszy niż WooCommerce, jednak do Prestashop i Magento trochę mu brakuje. Sprawiedliwa punktacja to 7.

 

4. Rozbudowa sklepu internetowego

Przechodzimy do zagadnienia jakim jest rozbudowa sklepu internetowego. Podobnie jak w szablonach weźmiemy pod uwagę płatne oraz darmowe rozszerzenia. Następnie je porównamy i wystawimy odpowiednie noty.

 

Rozbudowa platformy Magento

Serwis

Moduły ogółem

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

11503

7416

4087

 

Rozbudowa platformy WooCommerce

Serwis

Moduły ogółem

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

11503

7416

4087

 

Rozbudowa platformy Opencart

Serwis

Moduły ogółem

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

11211

7619

3592

 

Rozbudowa platformy Prestashop

Serwis

Moduły ogółem

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

2734

2701

33

 

Rozbudowa platformy Shopify

Serwis

Moduły ogółem

Płatne

Darmowe

Oficjalna strona platformy

1657

1449

208

 

W zestawieniu nietrudno jest wskazać lidera. Jest nim Magento. Pomimo tego, że na wstępie otrzymujemy w pełni rozbudowany system to jeszcze posiadamy do niego największą liczbę modułów. W tym naprawdę dużą liczbę darmowych rozszerzeń. Możliwości rozbudowy Magento są ogromne i można to robić za darmo. Drugie miejsce przypada platformie Opencart.

Po magento ma drugą największą liczbę rozszerzeń. Opencart i Magento dosłownie miażdżą konkurencję pod względem darmowych rozszerzeń, których mnogość mierzona jest w tysiącach.

Trzecie miejsce zajmuje Prestashop i tej platformie odejmujemy jeden dodatkowo punkt za małą ilość rozszerzeń darmowych, co przekłada się na znacznie większe koszty rozbudowy sklepu. Rozszerzenia płatne są znacznie droższe niż te dla Opencart czy magento.

Czwarte miejsce bez strat dodatkowych, w punktach zajmuje Shopify, który ma jako taką bazę rozszerzeń, ale w tym jest sporo tych darmowych. Co oznacza, że pomimo abonamentu miesięcznego Shopify może być tańszy w użytkowaniu niż Prestashop.

Ostatnie miejsce przypada WooCommerce, jest kolejne niesprawiedliwe miejsce dlatego systemu ponieważ WooCommerce jest ratowany przez społeczność Wordpress, która tworzy wiele dodatków do tej platformy i udostępnia na oficjalne stronie rozszerzeń Wordpress. Tych dodatków jest jednak też nie za wiele bo 573. Nie odejmiemy jednak tej platformie punktów za współczynnik płatnych do darmowych rozszerzeń.

5. Zarządzanie sklepem internetowym

Czas przejść do ostatniej kategorii rozgrywek, jakim jest zarządzanie daną platformą sklepową. Zbadamy tutaj łatwość obsługi. Jest to kluczowa kategoria np.: podczas wyboru systemu dla klienta.

Zarządzanie sklepem Magento wymaga sporej dawki wiedzy. Na początku chyba każdy się nie co pogubi i mam na myśli raczej webmastera niż przeciętnego użytkownika internetu. To sprawia, że ten system nie jest dla każdego. Magento od razu lepiej odradzić osobą, które nie znajdą czasu na przyswojenie wiedzy i prób opanowania systemu. Magento w tym zestawieniu otrzyma jedynie pięć punktów.

WooCommerce jest przeciwieństwem do Magento, jeżeli chodzi o użytkowanie platformy. Jeżeli ktoś posiada już jakieś doświadczenie, w użytkowaniu samego systemu Wordpress to obsługa WooComerce nie powinna mu sprawić większych problemów. Otrzymuje więc dziewięć punktów w tym zestawieniu z uwagi na fakt, że do do obsługi WooCommerce potrzeba też trochę wiedzy z obsługi Wordpress.

Opencart stawia na prostotę obsługi i wychodzi mu to świetnie. Pomimo bogatej funkcjonalności zarządzanie sklepem opartym na tym systemie jest proste i intuicyjne. Posiada mnogą ilość funkcji co może przysporzyć nie co problemów na początku mniej doświadczonym użytkownikom. Opencart jednak zasługuje na dziewięć punktów.

Prestashop Mniej jak Magento, ale jest również mocno rozbudowaną platformą sklepową. Czyni to ją również trudną w obsłudze dla przeciętnego użytkownika sieci. Otrzymuje więc sześć punktów w tym zestawieniu.

Shopify stawia na prostotę, a wykupując abonament mamy w cenie wsparcie techniczne, które dla mało doświadczonych użytkowników może być kluczowe podczas wybierania platformy sklepowej. Niestety wsparcie Polskie tej platformy jest słabe i możemy być zdani wyłącznie na siebie. Osiem punktów to ocena sprawiedliwa.

 

Najlepsza platforma dla sklepu internetowego

Bez dogłębnej analizy odpowiedź na to pytanie była by bardzo trudna dlatego niech liczby wyłonią zwycięzcę. Poniżej zamieszczam tabelę z podsumowaniem punktacji ze wszystkich pięciu kategorii.

 

Platforma sklepowa

Instalacja

Szablony

Elastyczność

Rozbudowa

Zarządzanie

Suma

Magento

9 10 10 10 5 44

WooCommerce

8 8 7 5 6 40

Opencart

9 8 8 9 9 43

Prestashop

9 8 9 7 6 39

Shopify

10 7 7 7 8 39

 

W naszym rankingu punktacja jest dość podobna, jednak lider jest tylko jeden i jest nim platforma Magento. Jednak jeżeli ktoś szuka czegoś prostszego do obsługi, najlepszym systemem dla niego będzie Opencart.

Prestashop jest liderem jeżeli chodzi o koszty związane z personalizacją sklepu oraz jego rozbudową.