Co jakiś czas zbieramy informacje o tym co działo się w poprzednich latach w świecie e-commerce, bieżącym roku i wróżymy przyszłość. Zazwyczaj nasze prognozy się sprawdzają.

Tworzenie sklepu internetowego to proces, który cały czas ewoluuje. Powoli ale koncepcje nieustannie się zmieniają. Ma na to wpływ postęp technologiczny, rozwój infrastruktury internetowej oraz rozwijające się doświadczenie użytkowników. 

 

Jaki ma wpływ rozwój technologii na tworzenie sklepów internetowych?

Gdy przypomnimy sobie jak wyglądał internet jeszcze 10 lat temu zauważymy ogrom zmian jaką przeszedł, od standardów webowych po samą technologię. Przede wszystkim mamy dostęp do znacznie szybszych łączy internetowych, dzięki którym sklepy internetowe znacznie szybciej się wczytują. Możemy też na sklepie internetowym publikować bardziej złożone treści. To właśnie przez szybsze łącza internetowe, na sklepach internetowych widoczny jest trend prezentowania treści za pomocą obrazów. 

Mamy dostęp do znacznie wydajniejszych serwerów, które już w większości bazują na super szybkich dyskach SSD, oraz bardzo wydajnych procesorach. Dzięki temu sklepy internetowe mogą być wyposażane w coraz to bardziej skomplikowane mechanizmy związane z automatyzacją, marketingiem, analizą sprzedaży

Czytaj także: Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego.

W ostatnich latach jesteśmy świadkami ogromnego rozwoju urządzeń z których to sklepy internetowe są odwiedzane. W 2010 roku można było spotkać się z prognozami, że w przyszłości świat internetu będzie bardziej mobilny niż stacjonarny. Dzisiaj już wiemy, że prognozy były trafne. Było to możliwe dzięki miniaturyzacji komputerów osobistych do wielkości smartfonów. Dzisiejsze smartfony mają techniczne parametry na poziomie dawnych komputerów PC. Dzięki wydajności tych urządzeń możemy tworzyć sklepy internetowe o znacznie bardziej skomplikowanej warstwie interakcyjnej z użytkownikiem, oraz zaprezentować użytkownikowi zupełnie nowe funkcjonalności jak choćby konfiguratory produktowe działające na bibliotekach javascript służących do renderowania “na żywo”.

 

Jaki ma wpływ doświadczenie użytkowników na tworzenie sklepów internetowych?

Użytkownicy biorą czynny udział w rozwoju internetu, a tym samym technologi tworzenia sklepów internetowych. Jak tego dokonują? Po prostu korzystają. To użytkownicy decydują które rozwiązania są użyteczne, proste w obsłudze, korzystając z nich. Sklepy internetowe przyjazne użytkownikowi są chętniej odwiedzane drugi raz. Robienie zakupów na takim sklepie kojarzy się użytkownikowi z czymś przyjemny, więc wiadomo, że chętnie wróci. 

Skąd się o tym dowiadujemy. Ze zgłoszeń problemów. Zdarza się tak, że użytkownik ma problem z obsługą pewnych funkcjonalności. Jeżeli sytuacja powtarza się oznacza to, że problem ewidentnie leży po stronie obsługi danych funkcji, które należy poprawić. Drugie cenne źródło wiedzy to najróżniejsze statystyki, umożliwiające śledzenie np. porzuconych koszyków, porzuconych podsumowań zamówień, czy nie do końca skonfigurowanych produktów. Trzecim źródłem jest doświadczenie innych webmasterów, wyniki badań testerów aplikacji. 

 

Ścieżka tworzenia sklepów internetowy na przestrzeni ostatnich lat

Na przestrzeni ostatnich lat twórcy sklepów internetowych skupiają się coraz bardziej na oddziaływaniu na zmysły klientów. Robią to za pomocą świetnie wykonanych zdjęć, kompozycji banerów. Coraz częściej wykorzystuje się do tego celu filmy. Coraz bardziej dba się o jakość zdjęć, ich artystyczny charakter oraz otoczenie. Jest to wszystko możliwe dzięki rozwoju technologii infrastruktury internetu. Łącza internetowe, serwery są coraz szybsze, do tego mamy nowe formaty obrazów z kompresją bezstratną, dzięki tym wszystkim osiągnięciom technologicznym możemy tworzyć coraz bardziej złożone prezentacje produktów. 

 

Design sklepów internetowych w 2023 roku

Od kilku lat mamy do czynienia z rezygnacją z szat graficzny w sklepach internetowych na rzecz prezentacji obrazów produktowych. Szaty graficzne są minimalistyczne. Sklepy internetowe składają się obecnie z interfejsu, ograniczonych treści oraz zdjęć produktowych i banerów. Informacje często podpierane są i będą ikonami, dającymi obraz ogółu znaczenia danej treści. W kolejnych latach będziemy mieli do czynienia z pogłębianiem się tego trendu. Na sklepach internetowych będziemy widzieli coraz więcej materiałów wideo. Obecnie już wiele sklepów internetowych porzuca banery obrazkowe, czy pokazy slajdów na rzecz prezentacji filmu, który jest w stanie bardziej klienta nastroić do zakupów, a sam sklep internetowy uczynić bardziej wyjątkowym. W 2023 roku będziemy obserwowali częstsze używanie filmów do prezentacji samych produktów, zwłaszcza w branży odzieżowej. Dodatkowo sklepy używające filmów dla prezentacji produktów podwyższą swój wskaźnik sprzedaży. 

Rok 2023 to skupianie się na prezentacji produktu i podkreślaniu jego wyjątkowości. Pomogą w tym prezentacje filmowe, prezentacje produktów 360st, galerie świetnie przygotowanych zdjęć.

Czytaj także: Wszystko o obrazach w sklepie internetowym

Czytaj także: Jak stworzyć internetowy butik z odzieżą.

Czytaj także: 10 ciekawych sklepów internetowych

 

Funkcjonalność sklepów internetowych 2023 roku

Wydajność komputerów, smartfonów stwarza ogromne możliwości do wdrażania świetnych rozwiązań interakcji z użytkownikiem opartych na Javascript. Dzięki temu możliwe jest tworzenie funkcjonalności dla sklepów internetowych reagujących na ruchy użytkowników dokładnie jak aplikacje desktopowe. Dzięki ciągłym doskonaleniom technologii granice pomiędzy oprogramowaniem desktop, a tym działającym online powoli się zacierają. 

Zaawansowana funkcjonalność jest widoczna zwłaszcza w bardziej skomplikowanych modelach sprzedaży jak np. konfiguratory produktów. Tutaj widzimy ogromną przestrzeń na przyszły rok i te kolejne po nim. Zainteresowanie tego typu rozwiązaniami stale rośnie, a im więcej zostanie ich wypuszczonych na rynek tym bardziej przedsiębiorcy będą nimi zainteresowani, ponieważ dla tych bardziej skomplikowanych produktów konfigurator pozwoli zastąpić pracę co najmniej kilku pracowników w firmie, która działała stacjonarnie.

 

Automatyzacja procesów zamówieniowych w 2023 roku

Rozwój technologii, infrastruktury serwerowej przyczynia się do wdrażania coraz bardziej złożonej funkcjonalności. Ta przyczynia się między innymi do coraz to bardziej złożonej automatyzacji. Obecnie coraz więcej sklepów internetowych wymaga od administratora obserwacji tego co się dzieje, uzupełniania danych, zmiany statusów, które również są już częściowo zautomatyzowane poprzez np. automatyczną zmianę statusu po prawidłowo dokonanej płatności. Sklepy internetowe stają się coraz bardziej samodzielnymi tworami. Część z nich posiada nawet Chat Booty, które mają zdolność samodzielnego uczenia się. 

Czytaj także: Jakich metod płatności używać w sklepie internetowym?

Czytaj także: Jakich metod wysyłki używać w sklepie internetowym?

Z roku na rok tworzymy na sklepach internetowych coraz więcej rozwiązań, których zadaniem jest integracja z hurtowniami lub innymi sklepami internetowymi poprzez crawling. Rozwiązania tego typu ściągają z administratora czasochłonny obowiązek administrowania produktami, aktualizacji ich stanów magazynowych czy opisów. Wszystko dzieje się automatycznie w zaplanowanych godzinach lub po kliknięciu przycisku. 

Czytaj także: Importowanie produktów do sklepu internetowego

Czytaj także: Wszystko o dropshippingu

Największe działania jednak odbywają się w samym procesie zamówienia, to dla zamówień otwiera się sklep internetowy. Automatyzacja procesu zamówienia odbywa się i po stronie użytkownika i po stronie administratora. Programiści starają się by etap zamówienia na sklepie internetowym był jak najprostszy i jak najszybszy. Po opuszczeniu sklepu internetowego zamówienie ma już być w realizacji. Po stronie administratora automatyzacja polega na odbieraniu statusów płatności wdrażania ich do systemu, po osiągnięciu odpowiedniego statusu zamówienia, możliwe jest automatyczne wywołanie mechanizmów, które pozwolą na uzyskanie odpowiednich listów przewozowych. Dochodzimy do czasów gdzie to sklep, w sposób zautomatyzowany kontroluje pracę pracowników.

Głęboka automatyzacja pozwala na wyrzucenie procesów związanych zamówieniem błędów ludzkich, przyśpieszenie procesów.

 

Podsumowując rozwój sklepów internetowych w 2023 roku będzie odbywał się w dwóch obszarach. Będziemy zauważali coraz intensywniejsze wpływanie na odczucia klienta za pomocą obrazów i filmów oraz coraz głębszą interaktywność i automatyzację procesów zamówienia. Dzięki tym wskaźnikom zakupy będzie robiło się znacznie przyjemniej i szybciej.